سلامت نیوز : بازی ششمین انتخابات نظام پزشكی كه با دستور روز چهارشنبه رییس‌جمهوری مبنی بر غیر قانونی بودن آن به دور جدیدی وارد شده بود، امروز و در حالی كه كمتر از یك هفته به برگزاری آن باقی است، به مرحله‌یی رسیده كه ارزش پیگیری دارد. اكنون داوری به كدام سمت هدایت خواهد شد وقتی یك سوی این رقابت را رییس‌جمهوری در دست دارد و سوی دیگر در دست رییس هیات مركزی نظارت بر انتخابات است؟ روز پنجشنبه و به فاصله كمتر از 24 ساعت پس از انتشار دستور رییس‌جمهوری خطاب به سرپرست وزارت بهداشت و تاكید بر تجدید نظر در وضعیت رد صلاحیت‌شدگان شركت در انتخابات و باطل بودن آن در صورت انجام نشدن بازنگری، رییس هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی در مقابل دستور رییس قوه مجریه ایستاد و گفت: «تجدید نظری در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشكی نمی‌كنیم»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ دكتر مراد هاشم زهی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری‌ها، تمام مراحل بررسی صلاحیت 4900 نامزد شركت در ششمین انتخابات نظام پزشكی را منطبق با قانون دانست و در حالی كه اظهارات رییس‌جمهوری را «تهدید» دانست، هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی را افرادی «مستقل، متعهد، متخصص، معتقد به مبانی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و پایبند به قانون اساسی» برشمرد علاوه بر آنكه به حضور نمایندگان دولت در این هیات هم اشاره كرد. تاكید هاشم زهی بر ویژگی‌های سیاسی - عقیدتی اعضای هیات نظارت در حالی بود كه محمود احمدی‌نژاد در نامه روز چهارشنبه خود خطاب به محمد حسن طریقت منفرد، كنه مسوولیت و هویت اعضای هیات نظارت را كه سیمای ظاهری تایید و ردصلاحیت‌های نامزدهای انتخابات نظام پزشكی هستند زیر سوال نبرده بود بلكه صرفا به غیرقانونی بودن رد صلاحیت «برخی» افراد اشاره كرده و خواستار تجدیدنظر شده بود.

به توصیه‌ها عمل نمی‌كنیم

در حالی كه از نخستین روزهای انتشار اخبار غیر رسمی تایید و رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات نظام پزشكی، برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده گفتند هیات مركزی نظارت بر این انتخابات نه تنها به نتایج استعلام از مراجع چهارگانه عمل نكرده بلكه اختیار تام هم برای تایید صلاحیت‌ها نداشته، هاشم زهی هم روز پنجشنبه گذشته تلویحا به اختلال در واگذاری اختیارات اشاره كرد وقتی گفت: «به هیات مركزی نظارت توصیه‌هایی می‌شد مبنی بر اینكه فلان شخص را از آن جهت كه مد نظر فلان مقام است تایید صلاحیت كنیم این درحالی است كه این هیات به هیچ یك از این توصیه‌ها عمل نكرد. البته از آنجا كه توصیه‌ها كتبی نبود من نمی‌خواهم اسم ببرم اما مهم این است كه به هیچ یك از این توصیه‌ها عمل نشد.»

اما رییس هیات مركزی نظارت برانتخاب نظام پزشكی در حالی این اقلیت ناظر را هیات«مستقل» خواند كه برخی از اعضای جامعه پزشكی طی روزهای گذشته در استقلال عمل این هیات تشكیك كرده و نتایج استعلام‌های غیررسمی و شفاهی را در نظر نهایی هیات برای صدور آرای تایید یا رد صلاحیت موثر دانسته بودند.

جایگاه رییس‌جمهوری در انتخابات نظام پزشكی كجاست؟

هاشم زهی در واكنش به اظهارات رییس‌جمهوری مبنی براینكه چنانچه روند رد صلاحیت‌ها اصلاح نشود، انتخابات نظام پزشكی باطل است گفت: «این نظر رییس‌جمهوری است چراكه هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی كار نظارتی خود را به طور دقیق و قانونی انجام داده است و بحمدالله هیچ مشكلی وجود ندارد. در روند بررسی صلاحیت كاندیدا‌ها نیاز به هیچ تجدید نظری نیست زیرا كاری كه مربوط به هیات نظارت بود به طور دقیق انجام شده و مسائل مربوط به رای‌گیری دیگر به عهده هیات‌های اجرایی انتخابات است. البته دولت در برگزاری انتخابات نظام پزشكی مختار است اما از نظر ما همان‌طور كه گفتم بررسی صلاحیت نامزد‌ها هیچ مشكلی ندارد اما اینكه می‌خواهند به چه شكلی انتخابات نظام پزشكی را باطل كنند باید از خود رییس‌جمهوری بپرسید.»

وی اقدام محمود احمدی‌نژاد در تقریر دستور به سرپرست وزارت بهداشت و غیرقانونی دانستن انتخابات نظام پزشكی در صورت اعمال نشدن بازنگری در وضعیت برخی رد صلاحیت‌شدگان را «عجولانه» توصیف كرد و افكار عمومی را به مجموع انتقاداتی كه تا امروز نسبت به كابینه‌داری احمدی‌نژاد و عزل و نصب‌های یك شبه و یك باره و ناگهانی وارد بوده، هدایت كرد. او در این باره گفت: «رییس‌جمهور خیلی باعجله و همچون مواقعی كه صبح به یك‌باره می‌شنویم كسی جابه‌جا شده و تغییر كرده است، عمل كرد. ایشان خیلی سریع، بدون اینكه موضوع را بررسی كند و حرف‌ها را بشنود به نظر من قضاوتی كرد كه عادلانه نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha