شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 67459

سلامت نیوز : احمد شیبانی امروز در حاشیه مراسم توسعه خط تولید شربت‌های دارویی عبیدی افزود: بعد از انقلاب در بحث تولید دارو تولید و توسعه آن در موقعیت خوبی قرار گرفته‌ایم به طوری که تولید 97 درصدی دارو را در کشور شاهد هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ شیبانی با اشاره به ارزش افزوده تولید دارو که باعث بالا رفتن انگیزه داروسازان و دسترسی بیشتر به داروها می‌شود افزود: مردم نگران تأمین دارو نباشند چرا که امکانات و توانمندی خوبی در کشور موجود است و شرکت‌های وارداتی علیرغم مشکلات موجود برخی داروهای وارداتی را در کشور تولید خواهند کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو  با اشاره به تحریم‌های موجود و بار مشکلاتی که ایجاد می‌کند، افزود: در بحث واردات، تولید و ارزش دارو به دلیل برنامه‌ریزی‌های مناسب تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های معتبر وارداتی اعلام آمادگی کردند تا داروهایشان را در ایران تولید کنند.

* دارو ارز مرجع می‌گیرد

شیبانی با اشاره به اینکه گفته‌هایی که در مورد عدم اختصاص ارز به دارو گفته شده تأکید کرد: دارو ارز مرجع می‌گیرد و برنامه‌ای که مبنی بر این باشد که ارز غیرمرجع به دارو بدهیم وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اما در بحث تجهیزات پزشکی مقوله فرق می‌کند در لوازم یکبار مصرف و به عبارتی مصرفی پزشکان اولویت اول است و با ارز مرجع استفاده شده و در نوع دوم تجهیزات که دستگاه‌های پزشکی هستند قرار شده ارز مبادله‌ای با هماهنگی وزارت صنعت و معادن اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: هماهنگی خوبی با بانک مرکزی انجام شده تا به تدریج ارز مرجع داده شود اما به هرحال این حوزه مشکلات خاص خود را دارد و شرایط عادی وجود ندارد.

* برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش فارس در مورد اینکه قیمت دارو نیز مانند سایر اقلام پزشکی با افزایش قیمت مواجه می‌شود، گفت: طبیعی است که با توجه به قیمت تمام شده دارو قیمت‌ها قدری تغییر کنند باید قیمت مناسبی داشته باشیم اما به طور کلی باید بگویم که برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو موجود نیست چرا که باید داروها طوری در اختیار مردم قرار گیرد که به راحتی خریداری شوند.

شیبانی افزود: از طرف دیگر قیمت‌ها باید پاسخگوی هزینه صنعت دارو نیز باشد. صنایع داروسازی سلامت‌محور است اما این صنایع به هر حال بنگاه‌های اقتصادی هستند و باید شرایط آنها نیز در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود بخشی از هزینه‌ها را سازمان‌های بیمه کمک کنند و مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی را به موقع پرداخت کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد رقم بدهی شرکت‌های بیمه افزود: رقم دارو هیچگاه بالا نیست و هر چقدر هم که از بیمه‌ها طلب داشته باشیم باز هم زیاد است این در حالی است که تقریباً مراکز درمانی و داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه طلب دارند و این موضوع در حال پیگیری است.

* ترخیص دارو از گمرک

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مقداری دارو در گمرک موجود است که دقیقاً میزان و انواع آن را نمی‌دانم و منتظر ترخیص ارز هستیم و وزارت بهداشت نیز اقدامات جدیدی انجام داده تا در اسرع وقت این داروها وارد بازار شود.

شیبانی گفت: هیچ زمانی نبوده که شرکتهای دارویی تولیدات، واردکنندگان و داروخانه‌ها به دلیل نسیه دادن یا پول ندادن دارو را به مردم ندهند و آنها را محروم کنند.

وی ادامه داد: در مجموعه داروسازی اخلاق حاکم است و شرکتی که چون پول نگرفته دارو ندهد وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha