سلامت نیوز : محمد گلشنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بوتاکس اسم تجاری سم بوتولینوم است که متخصصان پوست، مو و زیبایی ازآن برای جوان سازی پوست و رفع چین و چروک ناحیه صورت استفاده می‌کنند اما متخصصان چشم و متخصصان مغز و اعصاب بوتاکس را برای درمان بیماری‌های دستگاه عصبی ـ عضلانی به کار می‌برند.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست ایران با بیان این مطلب که ماندگاری اثر بوتاکس 5 تا 6 ماه است گفت: تا زمانی که بدن به این ماده جواب دهد باید این تزریق را چندین و چند مرتبه تکرار کرد.

این متخصص پوست افزود: اگر این تزریق توسط افرادی صورت پذیرد که متخصص پوست نباشند یا اگر متخصص هستند بی تجربه باشند مطمئناً عوارض فراوانی را به دنبال خواهد داشت، عوارضی مانند ناقرینگی ابروها، افتادگی پلک‌های یک طرف یا دو طرف که ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند و شخص نمی‌تواند پلکش را باز کند یا به سختی این کار را انجام می‌دهد.

گلشنی از دیگر عوارض بوتاکس به ناخالص بودن اجناس و استفاده از نوع غیر استاندارد و تقلبی و چینی این ماده اشاره کرد و گفت: ایجاد آلرژی، گره‌هایی در زیر پوست، ایجاد جسم خارجی در پوست، ایجاد التهاب، ورم، تورم و تنگی نفس از عوارض بوتاکس تقلبی است چرا که در انواع غیر استاندارد آن،ناخالصی در ماده وجود دارد و همچنین مقدار سم موجود در ماده نیز از مقدارد وز نام برده شده در کاتالوگ محصول بیشتر است.

گلشنی افزود: تاریخچه تزریق ژل‌ به قدیم الایام برمی گردد که  در آن موقع گلیکون و کلاژن تزریق می‌شد و متأسفانه مشکلات زیادی ایجاد می کرد تا اینکه بعد از انقلاب ژل پاژ از اوکراین وارد کشور شد که آن هم عوارض جسم خارجی را به علاوه عفونتهای حاد و ریزش و آبسه ایجاد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست ایران گفت: دسته دیگری از ژل‌ها هستند که هماهنگی بیشتری با پوست انسان دارند و ریزش، حرکت و واکنش جسم خارجی در آن ها گزارش نشده است که از آنها بیشتر برای رفع چین‌های پیشانی و چین هایی که بین بینی و گوشه دهان در افزایش سن ایجاد می‌شود استفاده می‌شود.

این متخصص پوست افزود: بعضی اوقات ژل ها در ایجاد گونه، لب و به طورک لی ایجاد حجم و پر کردن ‌کاربرد دارند که می‌توان از چربی خود شخص استفاده کرد که استفاده از این چربی بسیار امن و مناسب بوده و عوارض خیلی کمی دارد چرا که چربی مورد نیاز از چربی شکم و پهلوها‌ گرفته می‌شود و در قسمتهای چروک ناحیه صورت و محل هایی که قراراست ایجاد حجم شود تزریق می‌شود.

گلشنی افزود: ماندگاری چربی پوست بیشتر است چرا که عوارض جسم خارجی و عفونتهای معمول بقیه ژلها را ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست ایران در ادامه با بیان این مطلب که ایران یکی از پر مصرف‌ترین کشورها برای تزریق ژل است گفت: کاندیداهای مناسب برای تزریق افرادی هستند که از سلامتی روحی و روانی برخوردار باشند و در این بین خانم‌های میانسال از جمله مشتریان پر و پاقرص ما هستند .

گلشنی به آن دسته از افراد که خواهان تزریق با عوارض کمتری هستند پیشنهاد کرد: از محصولاتی استفاده کنند که مجوز وزارت بهداشت و درمان را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha