سلامت نیوز : مدیر فنی کلینیک تخصصی سنگ‌شکن بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد و متخصص اورولوژی و فلوشیپ اندرویورولوژی گفت: این کلینیک ماهانه به بیش از ۱۵۰ بیمار کلیوی استان خدمات ارائه می‌کند.

دکتر «فرامرز محمدعلی بیگی» در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان این‌که، این کلینیک، از مجهزترین کلینیک‌های دولتی کشور است، خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: راه‌اندازی کلینیک تخصصی سنگ‌شکن در استان نه تنها نیاز بیماران برای مراجعه به مراکز درمانی در استان‌های هم‌جوار را برطرف کرده بلکه مراجعه‌کنندگان از استان‌هایی چون خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد نیز از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که روزانه حدود ۷ تا ۱۰ نفر از خدمات این کلینیک بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۶ کادر غیرپزشکی و ۵ متخصص اورولوژی در یک شیفت به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌کند اما با توجه به امکانات موجود، مرکز ظرفیت افزایش تعداد شیفت‌ها به ۲تا ۳ شیفت را دارد.

دکتر محمدعلی بیگی اظهار کرد: مراجعه‌کنندگان ظرف مدت حداکثر یک هفته در کوتاه‌ترین بازه‌ی زمانی(حدود ۳۰دقیقه) بدون نیاز به اعمال جراحی و بستری تحت درمان قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی وی، در اکثر موارد بیمار با یک بار عمل سنگ‌شکن مداوا می‌شود اما در صورت نیاز به تکرار عمل سنگ‌شکن در دفعات بعدی نیاز به پرداخت هزینه ندارد.

وی در خصوص هزینه‌ی پرداختی توسط بیمار گفت: با توجه به دولتی بودن مرکز، حداقل هزینه از بیمار دریافت می‌شود به‌طوری‌که در صورت بیمه بودن بیمار حداکثر مبلغ یک میلیون ریال و در غیر این صورت ۴ میلیون ریال پرداخت می‌کند که این مبلغ در مقایسه با هزینه‌های مراکز خصوصی قابل مقایسه نیست، هم‌چنین بخشی از هزینه‌های درمانی بیماران نیازمند توسط واحد مددکاری بیمارستان تقبل می‌شود.

دکتر محمدعلی بیگی افزود: سنگ‌شکنی فرآیند درمان بیمار را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین مخاطرات فراهم می‌کند و این امر منجر می‌شود که افراد تا حدودی نسبت به پیشگیری از ابتلا به سنگ بی‌توجه شوند.

وی ادامه داد: پیش از این خروج سنگ از طریق انجام اعمال جراحی، به سختی و باصرف هزینه‌های زیاد انجام می‌شد از این‌رو افراد باید نسبت به بحث پیشگیری دقت بیشتری داشته باشند.

دکتر محمدعلی بیگی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و مثانه مصرف آب آن هم به طور مستمر و میزان کافی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش حداقل ۲ لیوان آب به میانگین آب مصرفی افراد در روز علاوه بر پیشگیری از ابتلا به سنگ‌ تعداد دفعات ابتلا به سنگ کلیه در افراد مبتلا به سنگ را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر محمدعلی بیگی مصرف بیش از حد نمک و گوشت را از عوامل موثر در ایجاد سنگ دانست و افزود: باوجود تصور اشتباه مردم، اثر سوءمصرف لبنیات در ایجاد سنگ به اثبات نرسیده و حتی می‌توان گفت احتمال آن را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha