سلامت نیوز : یک متخصص چشم با اشاره به کاربرد لیزر فمتوسکند در رفع عیوب انکساری در پاسخ به اینکه چه کسانی برای انجام عمل با فمتوسکند لیزر مناسب هستند، گفت: تمام کسانی که مبتلا به عیوب انکساری بوده و قصد انجام عمل لیزر برای رفع آن را دارند می‌توانند از این روش هم بهره‌مند شوند. البته فمتوسکند برای کسانی که دوربینی دارند اثرات مطلوبتری دارد.

دکتر محمدحسین افتخاری در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن اشاره به تاریخچه بکارگیری لیزر در علم پزشکی عنوان کرد: کمتر شدن تعداد جراحی‌های باز، نیاز کمتر به بیهوشی و اثربخشی خوب از جمله مزایدی بود که باعث شد لیزر رفته رفته جای خود را در این حوزه باز کند.

وی ادامه داد: لیزرهای مختلفی نیز در چشم‌ پزشکی به کار گرفته شدند. لیزر اگزایمر بهترین لیزری بود که در رفع عیوب انکساری مورد استفاده قرار می‌گرفت و پزشک می‌توانست به کمک آن سطحی از چشم را تراش داده و عیب انکساری از جمله دوربینی و نزدیک‌ بینی را برطرف کند.

این متخصص چشم با بیان این که بتدریج روش‌های جدیدتری وارد دنیای چشم‌ پزشکی شدند که از جمله آنها می‌توان از لیزر فمتو نام برد، گفت: زمان تابش این لیزر بسیار کوتاه بود، انرژی و ماده‌ای که بر اثر گرمای لیزر ایجاد می‌شد سرعت بالایی داشت، می‌توانست علی‌رغم تاثیری که برجای می‌گذارد از تخریب بافت‌های اطراف نیز جلوگیری کند.

افتخاری ادامه داد: فمتوسکند چند سالی است که در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که مکانیزم رفع عیوب انکساری این است که یک لایه از قرنیه‌ را بر می‌دارند و زیر آن لایه را با این لیزر اصلاح می‌کنند. برداشتن این لایه پیش از این به کمک دستگاهی به نام "میکروکراتوم" انجام می‌شد، اکنون هم تعداد زیادی از اعمال لیزری به کمک این دستگاه‌ها انجام می‌شوند.

وی با بیان اینکه فمتوسکند در مقایسه با میکروکراتوم، این اعمال را با دقت بالاتری انجام می‌دهد، اظهار کرد: میزان خطا در برداشتن فلپ یا لایه از قرنیه به کمک فمتوسکند بسیار پایین است. البته لیزر فمتو کاربردهای دیگری از جمله درمان گلوکوم و برخی بیماریِ‌های شبکیه را نیز دارد.

افتخاری ادامه داد: همچنین پالس‌ها و میزان تابش از لیزر فمتوسکند دقیق و کوچک است و نتایج بهتری به دست می‌دهد. بیمار درد کمتری را تحمل می‌کند و بازتوانی سریع‌تری دارد و به این علت که اشعه لیزرفمتوسکند از قرنیه شفاف عبور می‌کند، همانند لیزر اگزایمر باعث ایجاد لک قرنیه نمی‌شود.

این متخصص چشم در پاسخ به اینکه چه کسانی برای انجام عمل با فمتوسکند لیزر مناسب هستند، گفت: تمام کسانی که مبتلا به عیوب انکساری بوده و قصد انجام عمل لیزری برای رفع آن را دارند می‌توانند از این روش هم بهره‌مند شوند. البته فمتوسکند برای کسانی که دوربینی دارند اثرات مطلوبتری دارد. در غیر این صورت شرایط انجام لیزر فمتو با سایر اعمال لیزری تفاوتی ندارد.

لیزر فمتوسکند از تخریب بافت‌های اطراف چشمی در حین عمل می کاهد

افتخاری با اشاره به اینکه هزینه انجام لیزر فمتوسکند گرانتر است، گفت: علت اینکه این دستگاه منشا تحولات نوینی در چشم پزشکی شده است به علت نوع اشعه‌ای است که به چشم می‌تاباند که در آن خاصیت تخریبی بافت‌ها کمتر است. بیمار می‌تواند قبل از انجام عمل در خصوص انتخاب روش مناسب با پزشک خود مشورت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha