شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۹
سلامت نیوز :امروز درباره چند روش برای كنترل اضطراب‌های روزمره صحبت می‌كنیم. خیلی وقت‌ها كه مضطربیم،‌ احساس می‌كنیم تمام زندگی ما تحت‌الشعاع قرار گرفته و از آنجائی كه آرامش نداریم، دقت نمی‌كنیم تا ببینیم علت نگرانی ما چیست و همین نامشخص بودن،‌ علائم ما را تشدید می‌كند، هر چند در انواع خاصی از اضطراب، دلیل واضحی برای نگرانی خود پیدا نمی‌كنیم اما بسیاری از نگرانی‌های روزمره ما دلایلی دارد كه می‌توان آنها را پیدا و رفع كرد.

● برای این كار می‌توانیم ابتدا با پاسخ به دو سوال زیر شروع كنیم:
۱) اگر، چه اتفاقی می‌افتاد حال من بهتر می‌شد؟ یا اگر، چه كاری انجام دهم حال من بهتر می‌شود؟
۲) اگر، چه اتفاقی نیافتاده بود،‌حال من بهتر بود؟ یا اگر، چه كاری انجام نداده بودم، حال من بهتر بود؟

با پیدا كردن پاسخ این سوال‌ها، معمولا سرنخ نگرانی را پیدا می‌كنیم و همین پیدا شدن منشاء و دلیل نگرانی، به مقدار زیادی موجب كاهش اضطراب می‌شود،‌ ضمن اینكه راه حل‌هایی را نیز برای برطرف كردن آن به ما نشان می‌دهد.

نكته دیگر این است كه، بسیاری از اوقات، واكنش ما نسبت به مسائل نگران كننده به طور نامتناسبی شدیدتر از آنچه باید باشد است و این، خود به بزرگ‌تر جلوه داده شدن مسئله ما منجر می‌شود،‌ در این مواقع می‌توانیم این سوال را از خود بپرسیم:

● بدترین حالتی كه ممكن است در رابطه با این مسئله پیش بیاید چیست؟
در بسیاری از موارد خواهیم دید كه حتی بدترین امكان در ارتباط با مسئله ما آنقدرها هم بد و غیرقابل جبران نیست كه اینقدر ما را مضطرب كند. این راه‌ها را امتحان كنید، اما فراموش نكنید كه اضطراب طیف وسیعی دارد و برای كنترل انواعی از آن‌ حتما باید با روانپزشك و روانشناس مشورت كرد و درمان‌های تخصصی دریافت كرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha