یك روانپزشك، اختلال بیش فعالی را در پسر بچه‌ها شایع دانست و توصیه كرد:‌ كودكان بیش فعال مصرف غذاهای شیرین از قبیل شكلات و كافئین و غذاهای تند را به دلیل محرك بودن كاهش دهند.

دكتر امیررضا چمنی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این كه اختلال بیش فعال از سنین 3 الی 4 سالگی شروع و در سنین دبستان شناخته می‌شود، اظهار كرد: این اختلال 3 تا 7 درصد كودكان را مبتلا می‌كند.

وی ادامه داد: كودكان بیش فعال معمولا از میزان هوش و IQ خوبی برخوردارند ولی به دلیل مشكلات رفتاری و اختلال در تمركز‌،عملكرد تحصیلی خوبی ندارند.

وی نقش عوامل ژنتیك را در بروز اختلال ژنتیك موثر دانست و افزود: از نظر بیولوژیك تغییرات عصبی، شیمیایی سلولهای مغزی در بروز این بیماری نیز تاثیر دارند.

دكتر چمنی در خصوص علائم و نشانه‌های اختلال بیش فعالی كودكان اظهار كرد: كودكان بیش فعال معمولا قادر نیستند به راحتی در مكانی آرام بنشینند، مرتب روی صندلی‌شان تكان می‌خورند، در جاهای غیرمناسب می‌دوند، پر حرف هستند و نمی‌توانند فعالیت كم سر و صدا انجام دهند و دائم سر كلاس تقاضای خروج دارند.

وی با اشاره به این كه كودكان بیش فعال معمولا حواس پرت هستند، گفت: این كودكان به دلیل كم بودن دامنه توجه‌شان معمولا سر كلاس درس نسبت به حرف معلم بی توجه‌ بوده و در انجام تكالیف مدرسه دقت لازم را ندارند، به جزئیات مسائل كمتر اهمیت می‌دهند، مرتب وسایل شان را گم می‌كنند و در مجموع فراموش كارند.

این روانپزشك بروز رفتارهای تكانشی یا انفجاری را از دیگر علائم اختلال بیش فعالی برشمرد و تصریح كرد: كودكان بیش فعال هنگام پاسخ دادن به سوال طرف مقابل بدون صبر و حوصله جواب می‌دهند، هنگام بازی در نوبت و انتظار قرار نمی‌گیرند، حرف دیگران را قطع كرده و در كار دیگران دخالت می‌كنند.

وی افزود: ‌معمولا این كودكان رفتارهای پر خطر و حادثه جو دارند، از بلندی می‌پرند، به وسایل خطرناك دست می‌زنند و سركلاس درس، نظم را به هم می‌ریزنند.

وی با بیان این كه اختلال بیش فعالی در سن شیر خوارگی قابل تشخیص است، گفت: كودكان بیش فعال معمولا در دوران شیر خوارگی به محرك‌ها حساس‌اند،‌ در مقابل نور و حرارت به شدت ناراحت می شوند‌، خواب كمتری دارند، پر تحرك‌ بوده و از نظر هیجانی بی ثبات‌ هستند.

وی خاطرنشان كرد: ‌كودكان بیش فعال به دلیل حركات زیادی كه دارند در معرض تنبیه، ‌تحقیر و سرزنش پدر و مادر‌، اطرافیان و معلم‌ها قرار می‌گیرند و در نهایت كودك احساس سرخوردگی و بی كفایتی می‌كند.

وی كاهش اعتماد به نفس، ‌اضطراب، پرخاشگری و افت تحصیلی را از دیگر عوارض اختلال بیش فعالی دانست و یادآور شد:‌ این كودكان به دلیل سرزنش‌های مكرر والدین و معلمان و مقایسه با كودك هم سن‌ خود احساس ناكامی می كنند.

دكتر چمنی در خصوص روش درمانی اختلال بیش فعالی كودكان گفت:‌ از آنجا كه به منظور درمان این اختلال والدین و معلمان كودك باید مداخلاتی را انجام دهند، لذا اطرافیان كودك بایستی از برچسب زدن القابی همچون بی تربیت، پرخاشگر بودن، سر به هوا بودن به كودك پرهیز كنند.

وی در اختیار قرار دادن وسایل و امكانات ورزشی به كودك را جهت تخلیه انرژی زیاد، پذیرش جنب وجوش زیاد كودك و پرهیز از سختگیری‌های بیش از حد را از جمله اقداماتی ذكر كرد كه والدین باید مورد توجه قرار دهند.

وی توصیه كرد: كودكان بیش فعال باید از مصرف غذاهای شیرین،‌ تند، كافئین دار به دلیل تحریك پذیری آنها اجتناب و مصرف آنها را به حداقل برسانند.

دكتر چمنی یادآور شد: والدین باید یك نظام پاداش و جریمه را در خانه طراحی كنند تا برای نظام پاداش وجریمه رفتارهای مثبت وی تقویت و رفتارهای منفی تضعیف شود.

وی افزود: لازم است، معلمان توجه ویژه‌ای به این كودكان داشته باشند و مرتب توجه كودك را به كلاس جلب كنند.

این روانپزشك خاطرنشان كرد: سیر بیماری در سنین بلوغ كاهش می‌یابد.

وی درخصوص دارو درمانی اختلال بیش فعالی گفت: از دارو به منظور كاهش تحرك‌ و حواس پرتی می‌توان استفاده كرد.

این متخصص اعصاب و روان افزود:‌ مصرف بعضی داروها توسط پزشك، تمركز كودك را افزایش و باعث بهبود عملكرد تحصیلی كودك خواهد شد. همچنین علائم اختلال را كنترل می‌كند، بنابراین والدین نباید نگران عوارض این داروها باشند، چرا كه عدم درمان سبب افزایش اختلالات در كودك می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha