یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 67519
سلامت نیوز : پس از نمك، این بار لكه‌های نفتی توجه عموم را به سد پرماجرای «گتوند» جلب كرده است. لكه‌های نفتی كه البته مسئولان وزارت نیرو خبر از مهار ‌آن می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ برای مثال «علیرضا دائمی» سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو می‌گوید: ««مراحل جداکردن نفت از آب در سد گتوند آغاز شده و نشت نفت در درون سد گتوند مهار شده است.» اما نكته‌‌ای وجود دارد كه به نظر می‌رسد از دید مسئولان پنهان مانده است. نفت وقتی با آب مخلوط و در ظاهر یك لكه در سطح آب نمودار شد، دیگر قابل مهار نیست. وجود نفت در پشت سد گتوند مسئله‌ای نیست كه به تازگی كشف شده باشد.

چنان‌كه نگارنده در 2 سال گذشته در گفت‌وگو با «تهران‌‌امروز» از وجود چاه‌های فعال نفت در مخزن سد گتوند، خبر داد. هرچند آن زمان این موضوع از سوی برخی از نمایندگان استان تكذیب شد و این خبر چندان از سوی جامعه و رسانه‌ها جدی گرفته نشد. آن روز وجود كوه‌های نمك همه توجه‌ها را به خود جلب كرده بود.

اما براساس مدارك موجود، همان زمان هم وزارت نفت، وجود چاه‌های نفت فعال و غیرفعال پشت سد را به اطلاع وزارت نیرو ومجریان طرح رسانده بود. همانطور كه وزارت‌خانه هم امروز آن را پنهان نمی‌كند و وزیر نیرو در گفت‌وگو با رسانه‌ها این مسئله را تاكید می‌كند. اما مسئله مهم، غیر مهاربودن نفت در این مرحله است.

در حال حاضر نفت با آب پشت سد مخلوط شده است. از سوی دیگر نفت منشأ 120 نوع ماده سرطانزاست.این مسئله با مطالعات بسیار زیادی تایید شده و قابل تكذیب نیست. وزارت بهداشت هم روی این نكته خطرناك بارها و بارها هشدار داده است. آب سد گتوند قرار است كه زمین‌های كشاورزی خوزستان كه بخش اعظم جالیزهای كشور را در خود جای داده است، آبیاری كند.

مصرف این سبزیجات به‌طور مستقیم حدود 4میلیون نفر را در خوزستان تحت تاثیر قرار می‌دهد. قطعا مواد سرطانزا هم از طریق ریشه وارد سبزیجات می‌شود. البته با توجه به اینكه سبزیجات خوزستان صادر می‌شود تعداد بیشتری را مبتلا می‌كند.

اما عمق فاجعه زمانی است كه بدانیم شهرهای پایین دست گتوند مثل شوشتر، گتوند، ملاثانی، اهواز، آبادان، خرمشهر، بندرامام، امیدیه، ماهشهر، یک بخشی از هندیجان، شادگان و روستا‌هایشان قرار است از آب سد به عنوان به عنوان آب آشامیدنی استفاده كنند.

حال باید دید كه آیا مسئولان در این مرحله راه حلی كه بتواند جلوی این بحران را بگیرد در چنته دارند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha