انتخاباتی که قرار بود در دل یک سازمان مدنی به مسائل صنفی پزشکان بپردازد، اینک به موضوعی تبدیل شده که قوه مجریه را نیز وارد میدان کرده است، زمزمه‌های سیاسی شدن این انتخابات از زمانی شنیده شد که اسامی رد صلاحیت‌شده‌ها، یک به یک رسانه‌ای شد، اسامی که تایید نشدنشان بسیاری را متعجب کرد.

احتمال تعیین تکلیف انتخابات نظام پزشکی از سوی رهبر انقلاب

سلامت نیوز : از همان زمان که رئیس سازمان نظام پزشکی، ششمین دوره انتخابات این سازمان را سیاسی‌ترین انتخابات نظام پزشکی توصیف کرد، گمانه‌زنی‌ها از حاشیه‌های این انتخابات حکایت داشت. انتخاباتی که قرار بود در دل یک سازمان مدنی به مسائل صنفی پزشکان بپردازد، اینک به موضوعی تبدیل شده که قوه مجریه را نیز وارد میدان کرده است، زمزمه‌های سیاسی شدن این انتخابات از زمانی شنیده شد که اسامی رد صلاحیت‌شده‌ها، یک به یک رسانه‌ای شد، اسامی که تایید نشدنشان بسیاری را متعجب کرد، در کنار طیف وسیعی از نامزدهای اصلاح‌طلب که هیچ یک تایید نشدند، رد‌صلاحیت شهاب‌الدین صدر به عنوان گزینه اصولگرا، واکنش‌های فراوانی داشت او که پس از رد صلاحیتش در گفت‌وگوبا آرمان، تاکید کرد که این اتفاق، سوءتفاهم بوده و برطرف می‌شود، اکنون و با تمام شدن تعیین صلاحیت‌ها و آغاز تبلیغات کاندیداهای تایید شده، خود را خارج از دایره نامزدی انتخابات دید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ رئیس دولت با نوشتن نامه‌ای خطاب به سرپرست وزارت بهداشت و وزیر کشور، درخواست کند تا روند بررسی صلاحیت کاندیداها طبق قانون عمل شود و نظرات شخصی و گروهی و خارج از چارچوب قانون دخالتی نداشته باشد. او حتی تهدید کرد: چنانچه روند اصلاح نشود و افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده‌اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر او باطل است. همین موضوع کافی بود تا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، نسبت به اظهارنظر محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان دهد و از قانونی بودن رد صلاحیت‌ها سخن گوید.

براساس اعلام مراد‌هاشم زهی، رئیس این هیات، تمام افراد عضو هیات نظارت بر این انتخابات، چهره‌های دولتی هستند. سه نفر از آنها به صورت غیرمستقیم نماینده رئیس‌ دولت بوده‌اند، دو نفر از وزارت بهداشت و یک نفر از وزارت کشور هستند. تشدید دخالت‌ها در انتخاباتی که قرار بود صنفی برگزار شود، باعث شد تا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی برای پایان دادن به حاشیه‌ها، در صورت نیاز از مقام معظم رهبری درخواست تعیین تکلیف کند. ‌هاشم‌زهی با اعلام این موضوع، در گفت‌وگوبا آرمان توضیحات بیشتری ارائه داد.

اظهارات رئیس دولت، انتخابات سازمان نظام پزشکی را بیش از پیش سیاسی کرده، قرار نبود انتخابات این سازمان مدنی، تا این حد سیاسی شود که احمدی‌نژاد نسبت به آن واکنش نشان دهد. دلیل این اتفاق‌ها چیست و واکنش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات چیست؟

ببینید همان طور که قبلا نیز گفتم، انتخابات روال قانونی خود را طی می‌کند، قانون نیز مشخص کرده که اگر کسی خلاف قانون عمل کند یا از جایگاه قدرت خود بخواهد استفاده‌ای کند، این موضوع از نظر ما باطل است. اینکه اجرای این انتخابات با وزارت بهداشت است، نمی‌تواند دلیلی شود تا هر کسی بخواهد برخلاف قانون عمل کند. ما مسائلی را در ارتباط با اظهار نظر آقای احمدی‌نژاد شنیده ایم، تصورمان این است که ایشان واقعا چنین تفکری نداشته و قصد دخالت در انتخابات نظام پزشکی را ندارند.

بیشترین انتقاد به روال انتخابات این سازمان، رد صلاحیت گسترده کاندیداهاست که هنوز هم ادامه دارد.هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به صورت مستقل عمل می‌کند و بر اساس مستندات و دلیل و مدرک، افراد را تایید یا رد صلاحیت کرده است، تمام این اقدامات نیز قانونی صورت گرفته است، اکنون نیز کاندیداها در مرحله تبلیغات به سر می‌برند.

با توجه به نامه احمدی‌نژاد و اعلام باطل بودن انتخابات در صورت رسیدگی نکردن به رد صلاحیت‌ها، امکان تجدیدنظر وجود داد؟

خیر، به هیچ وجه، قانون اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

در صورت اصرار رئیس دولت چطور؟

احتمال دارد ما با مقام بالاتر که می‌تواند جلوی این‌کار را بگیرد، وارد مذاکره شویم که مقام بالاتر همان مقام معظم رهبری هستند، ما این پیغام را به ایشان منتقل می‌کنیم تا رهبر معظم تکلیف را مشخص کنند این در حالیست که اگر مجلس و هیات نظارت مرکزی بر انتخابات نظام پزشکی از احتمال بروز تخلفی در این راستا با خبر شوند به فوریت طرح‌های ویژه‌ای را در دستور کارقرار خواهد داد تا هیچکس نتواند از قوه قهریه در این باره استفاده کند.

پیش از این آقای صدر (رییس سازمان نظام پزشکی) گفته بود که رد صلاحیت وی سوءتفاهم بوده و به‌دلیل اینکه او در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده، از این رو به تصور اعضای هیات نظارت بر انتخابات، در این انتخابات نیز نباید تایید صلاحیت شود. توضیح شما چیست؟

ما قرار نبود اسمی از رد صلاحیت‌ها ببریم، اما چون این موضوع رسانه‌ای شده باید بگویم که مسئولان این هیات وقت فراوانی برای بررسی صلاحیت کاندیداها صرف کرده‌اند و با توجه به حساس بودن موضوع، مدارک برخی از کاندیداها چند بار بررسی شد و حتی با شورای نگهبان نیز مشورت شد و شرعا حجت بر ما تمام شد که فرد صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد. اینکه آقای صدر عنوان می‌کند دلیل ردصلاحیتش، چه بوده، این نظر شخصی خودش است، او هر گونه که دوست دارد می‌تواند اظهار نظر کند، ما برای صلاحیت او سوابق را بررسی کردیم و حتی مراجعه مستقیم به سخنگوی شورای نگهبان داشتیم و سوال نهایی را پرسیدیم، ایشان حتی اگر بار دیگر نیز کاندیدا شوند بازهم رد صلاحیت می‌شوند. رد صلاحیت او با نظر اکثر قریب به اتفاق اعضاء بود، رد صلاحیت‌ها بی‌طرفانه و بدون هرگونه جانبداری بوده است.

شنیده شده که در روند تعیین صلاحیت‌ها توصیه و سفارش برای تایید کاندیداهای خاصی فراوان بوده است.

بله، اما ما بر اساس مستندات تصمیم می‌گیریم، در روند انتخابات نظام پزشکی نیز به صورت کتبی و شفاهی توصیه‌هایی به ما شد، اما ما به هیچ وجه این توصیه‌ها را قبول نکردیم و نخواهیم کرد. زمان زیادی از بررسی صلاحیت‌ها می‌گذرد، افرادی هم که اعتراض داشتند، ما حداقل پرونده‌هایشان را دو بار در هیات نظارت مرکزی بررسی کردیم، پاسخ ما هم نهایی و قطعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha