یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴

مهم‏ترین عامل بروز سكته‏ های قلبی تجربه انواع استرس‏ ها، نحوه بد تغذیه، بی ‏تحركی و افزایش فشار خون می‏ باشند .

چطور از هفت خوان سكته قلبی فرار كنیم؟
سلامت نیوز : می ‏گویند بیماری‏های قلبی و بروز سكته ‏های قلبی دومین عامل مرگ و میر در كشور ماست. در این میان، متخصصان قلب و عروق مهم‏ترین عامل بروز سكته‏ های قلبی را تجربه انواع استرس‏ ها، نحوه بد تغذیه، بی ‏تحركی و افزایش فشار خون می‏ دانند ولی در این میان عده‏ای نیز تاكید می‏ كنند بخش بزرگی از اختلالات قلبی ـ همانند بیماری‏های عروق كرونر كه به سكته قلبی می‏ انجامد ـ بی‏ نظمی‏های تپش قلب و انواع اختلالات عضلات قلب واجد زمینه ژنتیكی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما جای نگرانی نیست؛ چون به گفته متخصصان، نه‌تنها امكان شناسایی دقیق این اختلالات و تعیین علت بروز در فرد مبتلا وجود دارد، بلكه می‏ توان با شناسایی انواع اختلالات ژنتیكی ظهور بیماری در نسل‏های بعدی را پیش‏ بینی و از آن جلوگیری كرد.

چكاپ، شرط اول پیشگیری

«ما در بیماری‏های قلبی و در بروز سكته ‏های قلبی چند ریزفاكتور داریم؛ ازجمله زمینه‏ های خانوادگی و ارثی؛ یعنی در كسانی كه در خانواده‏ هایشان بیماری‏های قلبی و سكته‏ های قلبی دیده شده، احتمال بروز این بیماری‏ها نسبت به افراد دیگر بیشتر است.»

اینها جملات دكتر عبدالحمید باقری، متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است.در حالی كه مطالعات جدید نشان می‏ دهد ژن‏ها در بروز اختلالات و سكته‏ های قلبی تاثیر دارد تا به حال 300 ژن جدید نیز در بروز بیماری‏ها و سكته‏ های قلبی شناسایی شده‏ است.

این متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با جام‏ جم تاكید می‏ كند: برای همین، توصیه همیشگی ما این است كه همه افراد بالای 20 سال از نظر ابتلا به سكته‏ های قلبی و تنگی عروق كرونر باید چكاپ شوند، ولی افرادی كه زمینه خانوادگی این بیماری‏ها را دارند، باید از چهارده سالگی چكاپ را شروع كنند. چون حتی روند شروع تصلب شرائین یا پلاك‏هایی كه منجر به سكته قلبی می‏ شود، از مراحل جنینی است. وقتی این تنگی تصلب شرائین به 75 درصد رسید سكته قلبی ایجاد می‌شود.

مادران باردار هم تحت نظر باشند

اما توصیه دكتر باقری علاوه بر توصیه به خانواده‏های با ریسك بالای ابتلا به سكته قلبی، خطاب به مادران باردار هم می‏ گوید: یك مادر باردار هم از نظر ابتلا به این بیماری‏ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا این روند را بتوان در كودك او هم متوقف كرد، اما به طور كلی الان یكی از كارهای مهم در پیشگیری از بیماری‏های قلبی، چكاپ به صورت روتین برای همه افراد جامعه است.

این چكاپ هم شامل اندازه‏ گیری فشار خون، بررسی میزان چربی خون، كنترل وزن، تغذیه مناسب، فعالیت فیزیكی متناسب و لازم و بررسی بیماری‏های قند در خود و در خانواده است.

چكاپ فقط یك بار نیست!

اما فراموش نشود بعد از چكاپ اولیه، هر دو سال یكبار این كار باید تكرار شود. چون به عقیده دكتر باقری، درصد قابل ملاحظه‏ ای از بیماری‏های قلبی ممكن است اصلا بدون علامت باشند. آمارها هم نشان می‏ دهند یك‌پنجم افرادی كه به دنبال سكته قلبی به بیمارستان مراجعه می‏ كنند، قبل از آن علامتی نداشته‏ اند.

برای همین اگر فرد چكاپ نكرده باشد، اولین مواجهه وی با بیماری قلبی ممكن است به صورت یك حادثه شدید مثل سكته قلبی یا آنژین قلبی شدید باشد؛ ولی اگر از قبل پیش‏بینی لازم انجام شده باشد، می‏ توان با كنترل خیلی از عوامل مثل اصلاح نوع زندگی، فعالیت فیزیكی و كنترل قند خون از این اتفاق پیشگیری كرد.

ریزفاكتورهای سرشتی را نمی‏ توان دستكاری كرد

«بخش عمده‏ای از ریز فاكتورها به صورت تجمعی است. به عنوان مثال در فردی كه سابقه ابتلا به بیماری‏های قلبی در خانواده‏اش دارد، اگر این فرد دچار فشار خون شود، به مراتب احتمال ابتلا به سكته قلبی در او نسبت به كسی كه فشار خون بالا دارد، ولی زمینه خانوادگی سكته قلبی را ندارد، بیشتر است.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به این عبارات اشاره می‏ كند و توضیح می‏‌دهد: یكسری از ریزفاكتورها البته به صورت سرشتی در این افراد است. مثلا زمینه خانوادگی ابتلا به سكته قلبی را زیاد نمی ‏توان دستكاری كرد یا مثلا در مردها احتمال بروز سكته قلبی خیلی بیشتر است ولی با این حال، جنس را هم نمی‏ توان تغییر داد. به طوری كه هورمون‌های جنسی زنان تا پنجاه سالگی به عنوان یك عامل حفاظتی در برابر سكته قلبی عمل می‌كند، همین طور در برابر بروز چهار سكته‌ قلبی در مردان، یك زن دچار سكته قلبی می‌‏شود.

به گفته دكتر باقری، افراد دارای زمینه خانوادگی سكته مطلقا نباید سراغ سیگار بروند؛ چون شانس خطر را چندبرابر می‏ كند یا اگر این فرد وزنش اضافه شود هم همین حالت را دارد. در مورد چاقی و تغذیه نامناسب هم وضع همین‌طور است. پس احتمال از بین‌بردن زمینه ژنتیك وجود ندارد و فقط باید از ریزفاكتورهای قابل دسترس دوری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha