یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 67529

10 تا 15 درصد سرطان‌های سینه زمینه ارثی دارد و هر فردی این ژن‌های معیوب را داشته باشد در طول زندگی به احتمال 50 تا 80 درصد به این بیماری سینه مبتلا می‌شود.

۱۵درصد سرطانهای سینه ارثی است

سلامت نیوز : کیوان مجیدزاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امروزه بیومارکر (نشانگرهای) مختلفی در مورد سرطان سینه وجود دارد که یکی از راه‌های اصلی آن پیشگیری است و قبل از اینکه فرد به بیماری مبتلا شود به کمک آن متوجه می‌شویم که بیمار زمینه ابتلا را دارد یا نه.

وی با اشاره به اینکه خدمات پیشگیرانه در افراد مبتلا به سرطان سینه می‌تواند موثر باشد افزود: افرادی که ابتلا به سرطان سینه در خانواده درجه یک آنها به وفور دیده شده می‌توانند با دادن تست ژنتیک از میزان خطر ابتلایشان به سرطان سینه باخبر شوند.

مجید زاده تأکید کرد: حدود 10 تا 15 درصد از سرطان‌های سینه زمینه ارثی دارد که یک ژن معیوب از پدر یا مادر به فرزندان منتقل می‌شود و هر فردی این ژن‌های معیوب را با خود داشته باشد در طول زندگی به احتمال 50 تا 80 درصد به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی گفت: سرطان یک بیماری ژنتیکی است که از یک ژن معیوب شروع می‌شود و به ژن‌های دیگر توسعه می‌یابد و در صورتی که این ژن‌ها بتوانند از مکانیسم‌های ترمیمی و دفاعی بدن فرار کنند این اختلالات ژنتیکی به سرطان تبدیل می‌شود.

به گفته عضو هیئت علمی علوم پزشکی ارتش نباید فراموش کرد که تمام اختلالات ژنتیکی ارثی نیست و وقتی این اتفاق می‌افتد که اختلال در سلول‌های زایای فرد رخ داده باشد.

وی گفت: در بسیاری موارد اختلالات ژنتیکی داریم که در سلول‌های سماتیک فرد قرار دارند از طریق ارثی منتقل نمی‌شوند.

مجیدزاده در پاسخ به اینکه آیا لزومی به شروع معاینات زودهنگام در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند هست گفت: صرف داشتن فرد مبتلا در خانواده دلیل نمی‌شود که ما در سنین پایین‌تر خدمات پیشرفته تشخیصی مانند ماموگرافی را انجام دهیم.

عضو پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: بهتر است معاینات بالینی در این افراد از سنین پایین‌تر انجام شود ولی این بدان معنا نیست که ماموگرافی زیر 40 سال انجام شود چون ماموگرافی هم ریسک‌های خاص خود را دارد.

وی گفت: افراد در معرض خطری که تست ژنتیکی انجام شده و وجود ژن معیوب تأیید شده از 18 سالگی باید خودآزمایی معاینه داشته باشند. از 25 سالگی حتی معاینات بالینی مکرر ماموگرافی و حتی در موارد لزوم ام آر آی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه ژن‌های معیوب علاوه بر ایجاد سرطان سینه خطر ابتلا به سرطان تخمدان را هم دارند، افزود: کنترل‌های تخمدان‌ هم باید در افراد در معرض خطر انجام شود حتی خارج کردن تخمدان‌ها در افرادی که در سن بالاتری قرار دارند و فرزند به دنیا آورد‌ه‌اند توصیه می‌شود.

به گفته عضو پژوهشکده سرطان سینه در سنین پایین‌تر با اندازه‌گیری CA125 اختلال‌های مربوط به تخمدان به طور سالانه اندازه اگیری داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha