یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 67531

هر بیمار چاق مستعد و دارای زمینه ابتلا به هر گونه بیماری قلبی عروقی و ریوی است. بسیاری از عوارض بعد از جراحی نیز به خاطر چاقی بیش از حد بیمار به وجود می آید.

همه جراحی‌های لاغری عوارض دارند
سلامت نیوز : چاقی موضوعی است که در هر خانواده‌ای دامن برخی را گرفته است. دارو‌ها، رژیم‌های غذایی خاص و هزار راه دیگر برای خلاص شدن از شر چاقی وجود دارد که امروز در گفت‌و‌گویی با خانم دکتر زهره ضرغامی در رابطه با موضوع جراحی در این زمینه بحث می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ دکتر زهره ضرغامی‌فرد جراح عمومی و اولین فلوشیپ لاپاروسکوپی و دبیر علمی کیس های پیشرفته و پایه آموزش لاپاروسکوپی گفت:«اندیکاسیون‌های خاصی برای جراحی‌های مبتنی بر چاقی وجود دارد که اکثر آن‌ها روی معده انجام می‌شود و در موارد اندکی نیز بر روی روده. بیمارانی که (BMI(Body Mass Index آن‌ها بالای ۴۰ باشد، یا بیمارانی که BMI در آن‌ها بالای ۳۵ باشد ولی یکی از بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، چربی خون و از این قبیل را داشته باشند، کاندید جراحی‌های لاغری بر روی معده و روده هستند. این رقم از طریق تقسیم وزن به قد به توان دو محاسبه می‌شود.

وی در ادامه با شاره به سه روش بای‌پس، باندینگ و اسلیو گاسترکتومی به عنوان جراحی‌های لاغری برای معده گفت: «هر یکی از این روش‌ها عوارض و مزیت‌های خاص خود را در کوتاه مدت و بلند مدت نشان می‌دهند. بعد از بررسی‌های اولیه هر یک از این روش‌ها به عنوان یک حق انتخاب در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.»

دکتر ضرغامی‌فرد گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال را مشتری‌های دائم این جراحی‌ها دانست و ادامه داد: «انجام این جراحی‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال هنوز در حال بررسی است. اما بسیاری از گروه‌ها در حال حاضر جراحی برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را نیز آغاز کزده‌اند. اما به علت آماده نبودن بدن و عدم همکاری بیمار در سن‌های پایین‌تر با پزشک امکان نتیجه دهی مطلوب در سنین پایین‌تر کاهش پیدا می‌کند و فرد به وزن مورد نظر پزشک بعد از جراحی نخواهد رسید.»

اولین فلوشیپ خانم جراحی‌های لاپراسکوپی در رابطه با اثرات منفی کوتاه و بلند مدتی که ممکن است به واسطه این جراحی‌ها ایجاد شود گفت: «اکنون جراحی‌های مربط به معده به صورت لاپاروسکوپی و غیر تهاجمی انجام می‌شود که در مقایسه با جراحی‌های باز به مراتب آسیب کمتری را به بدن وارد می‌کند. از شایع‌ترین این اثرات سوء، چسبندگی‌های حفره شکمی است که در اثر جراحی‌های باز ایجاد می‌شود. از دیگر مضرات جراحی‌های باز برای معده ایجاد عفونت زخم به دلیل ضخیم بودن لایه‌های بریده شده برای رسیدن به نقطه مورد نظر است.»

دکتر ضرغامی‌فرد افزود: «هر بیمار چاق مستعد و دارای زمینه ابتلا به هر گونه بیماری قلبی عروقی و ریوی است. بسیاری از عوارض بعد از جراحی نیز به خاطر چاقی بیش از حد بیمار به وجود می آید.»

این جراح عمومی خاطر نشان کرد که در اثر این جراحی‌ها عوارض بلند مدت ثابتی نیز پدید می‌آید، گفت: «ساده‌ترین نوع این جراحی‌های باندینگ یا‌‌ همان قرار دادن یک حلقه در دهانه معده است. در این روش ممکن است در بلند مدت حلقه جابه جا شده و یا به عنوان یک جسم خارجی ایجاد عفونت کند. همیشه در انجام این جراحی‌ها بیمار قبل از انجام عمل از عوارض نوع جراحی و اینکه ممکن اسن مجبور خارج کردن حلقه از بدن وی شوند آگاه می‌شود.»

به گفته این جراح عمومی روش دوم اسلیو گاسترکتومی نام دارد. در ان روش قسمتی از معده بریده شده و از بدن خارج می‌شود. در روش اسلیو گاسترکتومی گوارش مسیر همیشگی خد را حفظ کرده ودر صورت نیاز آندوسکوپی می‌تواند برای بیمار انجام شود. مشکل اینجاست که امکان باز شدن بخیه‌های جداره معده و یا عفونت زخم‌ها در این روش وجود دارد.

روش آخر یا بای پس، به گفته دکتر ضرغامی‌فرد، دو مشکل عمده دارد. در این روش قسمتی از معده برداشته شده و بعد از برداشته شدن مقداری از روده به آن پیوند زده می‌شود. از آنجایی که حدود دو متر از روده خارج می‌شود، عمل جذب کاهش پیدا کرده و بیمار لاغر می‌شود. این روش سریع‌تر جواب می‌دهد و ماندگاری آن نیز تا حدود قابل توجهی بیشتر از دو روش دیگر است.

وی در رابطه با نوع آخر جراحی‌ها معده (بای پس) گفت: «این روش دو اثر سوء بلند مدت دارد که در اکثر بیماران بروز خواهد کرد. اول قطع شدن رابطه معده با دهان به علت برداشته شدن قسمتی از معده و در نتیجه از بین رفتن امکان معاینه به وسیله آندوسکوپی در این نقاط است. از دیگر مضرات آن این است که فرد به علت مختل شدن فرآیند جذب در بدن نیاز به استفاده مادام العمر از مکمل‌ها دارد.»

وی در پایان با اشاره به این موضوع که تا حدودی از این جراحی‌ها به درخواست خود بیمار و درBMIهای پایین هم انجام می‌گیرد گفت: «چاقی عامل مهمی در ایجاد بیماری‌های فشار خون، قلب، تنفس و از‌ای قبیل است به همین دلیل در BMIهای پایین‌تر از ۳۵ نیز این جراحی‌ها انجام می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میثم ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    سلا م خانم ضرغامی جوانی۱۷ساله با قدی ۱۷۶ و وزن ۱۳۰ می خواستم بدونم چه جراحی برای من مناسب است من دو بعد کنکور دارم می خواستم بدونم روی درس خواندن اثر می گزارد یا خیر