یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 67537
سلامت نیوز : در طول سال‌های اخیر ما شاهد کمبود نیروهای کیفی در بخش بهداشت، با توجه به گستردگی این بخش در سراسر کشور، بوده‌ایم. در واقع یکی از مشکلات عمده جامعه پزشکی در سال‌های گذشته نبود نیروی کافی در بخش پزشکی، پرستاری، مامایی و... بوده است. در عمل هم در سال‌های اخیر ما نتوانسته‌ایم در حوزه سلامت، نیروی کافی جذب کنیم، چون همواره با کمبود بودجه روبه‌رو بوده‌ایم. از طرف دیگر به دلیل خروج بسیاری از نیروهای کارآزموده از بخش دولتی یا بازنشسته شدن پزشکان حاذق، کمبود نیروی انسانی کارآمد در نظام پزشکی ما دوچندان شده است. همچنان بخش پزشکی ما در بخش جذب پرستاران و پزشکان جوان هم با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ همچنین درسال‌های گذشته با وجود تصویب آیین‌نامه‌های نوین تشکیلاتی و اداری در هیات امنای دانشگاه‌های سراسر کشور برای جذب نیرو به دلیل تامین نشدن بار مالی این موضوع، مصوبه‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی بی‌سرانجام مانده است و اجرای این مصوبه‌ها تبدیل به چالش بزرگی میان وزارت بهداشت و دیگر نهادهای پزشکی شده است. از طرف دیگر در حوزه سلامت کشور ایران، حوزه‌هایی وجود دارند که نیمه‌فعال هستند و اگر این حوزه‌ها به صورت تشکیلاتی، فعال شوند از این ظرفیت‌ها، می‌توان برای استخدام پزشکان جوان استفاده کرد. بدیهی است که چنین امری در تحقق اشتغالزایی صاحبان علم پزشکی به‌ویژه پزشکان عمومی، پرستاران و ماماها و... بسیار مفید خواهد بود. نکته مهم دیگری که در زمینه مشکلات نیروی انسانی حوزه بهداشت کشور باید به آن توجه کرد این است که متاسفانه همکاران پزشک ما در بخش‌های مختلف از تسهیلات لازم و کافی رفاهی برخوردار نیستند و این موضوع باعث گسترش نارضایتی در جامعه پزشکی شده است.

این موضوع روشن است که تنها با صدور مجوز استخدام، مشکلی از مشکلات افراد جامعه پزشکی حل نخواهد شد، بلکه در کنار این موضوع باید به بحث تامین اعتبار چنین موضوعی هم جدی نگاه کرد. در دو ماه آغازین امسال بحث پرداخت حقوق پنج تا شش‌میلیون‌تومانی در ماه به پزشکان فعال در بخش پزشک خانواده مطرح شد اما این طرح به دلیل نبود اعتبار کافی، عملیاتی نشد و پزشکان شاغل در این حوزه حقوق کافی و در خور شأنشان را دریافت نکردند.

علاوه براین، دو سال است که در رابطه با صدور مجوز برای استخدام پرستاران بخشنامه صادر می‌شود اما این بخشنامه‌ها به دلیل نبود اعتبارات لازم عملیاتی نشده است. جلب اعتماد جامعه پزشکی در گرو برداشتن گام‌های عملیاتی و جدی است. در سال‌های گذشته افرادی که استخدام دولت بوده‌اند، با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو بوده‌ و بخش عمده این مشکلات هم از نبود اعتبارات لازم ناشی شده است، بنابراین وعده برای استخدام پزشکان نمی‌تواند، وعده‌ای عملیاتی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha