دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6754

93 درصد از داروهای موجود کشور در داخل تولید شده و 7 درصد دیگر به اشکال مختلف از جمله دریافت فرمول اولیه یا بسته‌بندی بزرگ‌تر دارو از منابع خارجی تامین می‌شود.

دکتر سید فرشاد حسینی شیرازی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس انجمن متخصصان علوم دارویی ایران در گفت وگو با ایسنا،با اعلام این خبر گفت: معنای خودکفایی حصاربندی نیست و در حقیقت به معنای تامین صحیح مورد نیاز از منابع مختلف است.

وی با اشاره به این که با وجود 8 سال جنگ تحمیلی و اعمال تحریم‌های مختلف، عزم و اراده متخصصان مملکت باعث شده است تا کشور به لحاظ تامین دارو حتی جلوتر از خودکفایی گام بردارد؛ اذعان داشت: در حال حاضر 93 درصد از داروهای موجود در داخل کشور تولید شده و مابقی از منابع دیگر و از طریق دریافت فرمول اولیه و یا بسته‌بندی‌های بزرگ‌تر تامین می‌شود.

دکتر حسینی شیرازی درباره دریافت و تامین قسمتی از داروها از منابع خارجی دیگر گفت: تامین داروها از منابع غیر داخلی از لحاظ علمی توجیه پذیر است چرا که تولید برخی از داروها از جمله داروهای ضد سرطان و بیوتکنولوژی در کشور مقرون به صرفه نیست، زیرا احداث و راه اندازی خط تولید چنین داروهایی و تولید آنها طی چند ماه می‌تواند نیاز کل دنیا را تامین کند، بنابراین نیازی به تولید این داروها در تمام کشورها نیست.

وی کمبود امکانات را یکی دیگر از علل تامین دارو از سایر منابع ذکر کرده و در این خصوص ادامه داد: سرمایه گذاری اولیه باید درست انجام شود، بنابراین به لحاظ صرفه جویی در ایجاد امکانات ترجیحا برخی از داروها از خارج وارد می‌شود.

دکتر حسینی شیرازی، بروز برخی نیازهای ضروری در هنگام بحران (مثلا بروز یک اپیدمی) را عاملی جهت تامین دارو از خارج از کشور ذکر کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha