سلامت نیوز : تراکم جمعیت کیفری زندان ها علل و عوامل مختلفی دارد.توکل حیدری در دومین همایش تحلیل سیمای زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان های شمال آذربایجان غربی اظهار داشت: در جرایم اقتصادی هم علل و عوامل مختلفی وجود دارد؛ مانند فقر و مهمترین آنها میل به اشرافی گری و ثروت اندوزی است که بخشی از آن از سوی مسئولان جامعه به مردم سرایت می کند و بعضی از عملکرد نامناسب رسانه های خارجی و گاه داخلی در تبلیغ اشرافی گری نشات می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ وی افزود: مسلما زیبنده نیست در جامعه اسلامی این همه جرم رخ دهد، اما میل به اشرافی گری و ثروت اندوزی در جامعه موجب شده وقوع جرم بیشتر شود. این مسائل و مشکلات باید علت‌یابی شده و حل شوند.حیدری همچنین با بیان اینکه، کمبود فضاهای فیزیکی و نبود توجه به توسعه فضاهای فیزیکی زندان های استان موجب شده که مسئولان زندان ها نتوانند برنامه ریزی مناسب برای درمان و تربیت مجرمان داشته باشند، تصریح کرد:50 درصد زندانیان تحت قرار، بازداشت شده اند. اگر بتوانیم این تعداد از زندانیان را حذف کنیم ، می توانیم با برنامه ریزی مناسب زندانیان محکوم قطعی را اصلاح و درمان کنیم. وی ادامه داد: آمارمردادماه امسال نشان داده است که هر 20دقیقه یک نفر وارد زندانها ی استان شده است.

متاسفانه جمعیت زندانیان در دنیا از هر 100 هزار نفر، 148 نفر است ولی در ایران و استان این رقم 285 نفر است. رییس کل دادگستری آذربایجان غربی، همچنین پیشگیری از وقوع جرم را از عوامل اصلی کاهش جمعیت کیفری زندان ها عنوان کرد و گفت: باید گام های عملی برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه توسط مسئولان برداشته شود. وی یکی از علل تقویت سیاست پیشگیری از وقوع جرم را مهار تراکم جمعیت کیفری درزندانها دانست و فقر فرهنگی موجود در جامعه را از عوامل اصلی افزایش وقوع جرم در جامعه عنوان کرد .حیدری گفت: با توجه به تعداد دستگاه ها و نهادهای فرهنگی ضرورت دارد که با یک مدیریت واحد این مراکز هدایت شده تا از موازی کاری در جامعه پرهیز شود .وی ،فرهنگ سازی ،تقویت اعتقاد و باورهای دینی و ارزش های اخلاقی در جامعه را مهم ترین گام در پیشگیری از وقوع جرم خواند و تشکیل قرارگاه های فرهنگی برای کاهش وقوع جرم در جامعه را خواستار شد .این مقام قضایی ادامه داد: مسئولان به جای دعواهای سیاسی برای رفع نیازهای فرهنگی ، سرمایه گذاری کنند و وقت بگذارند .به نظر می آید تأسیس یک قرارگاه فرهنگی و تدوین

سیاست های کلی و متمرکز کردن فعالیت های فرهنگی تمامی نهادها و سازمانها زیر نظر این قرارگاه و اجرای مجدانه این سیاستها کاملاً ضرورت دارد و هر لحظه تاخیر در اقدام های فرهنگی در جامعه ، آسیب پذیر ی افراد جامعه را زیاد و هزینه درمان را به مراتب بالا می برد .رییس شورای قضایی آذربایجان غربی اظهار داشت: به جرأت می توان گفت که افزایش بی رویه جرایم و تراکم جمعیت کیفری زندان ها حاکی از کم کاری فرهنگی در گذشته است.این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر و تاحصول این توقع فرهنگی، باید اقدامات تامینی و تربیتی در زندانها تقویت شود و سیاست اصلاح ودرمان مجرمان باید به جد مد نظر مسئولان خصوصاً مسئولان ندامتگاه ها و اندرزگاه ها قرار گیرد و باید توجه همه اقشار جامعه، خصوصاً علما، روحانیان دانشگاهیان، فرهنگیان ، بازاریان و پزشکان را به موضوع زندان و زندانی و تراکم جمعیت کیفری زندانها جلب شود.حیدری همچنین بیان داشت : در موضوع پیشگیری از وقوع جرم پس از طرح مسایل اولیه و آشنایی ذهن جامعه با واژگان مربوط و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مردمی و دولتی باید گام‌های مؤثری برداشته شود.در ادامه مراسم، امام جمعه شهرستان خوی نیز اظهار داشت: ارزیابی فعالیت های فرهنگی در زندان، تحقیقات و پژوهش عمیق، ایجاد اشتغال و سرگرمی در داخل زندان و تقسیم زندانیان بر اساس جرم از عوامل مهم اصلاح زندانیان است. حجت الاسلام شکوری تصریح کرد: باید دستگاه های اجرایی، قوه قضاییه و حوزه های علمیه به دیدگاه های فقها در این زمینه توجه و دقت کنند.

رییس دادگستری شهرستان خوی نیز با بیان اینکه یکی از اولویت های قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است، اظهار کرد: برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آن در جامعه نیازمند اراده و عزم ملی هستیم. صادقی پور مشکلات اقتصادی را از عوامل وقوع جرم در جامعه عنوان کرد و گفت: تعلیم و تربیت اسلامی، تقویت ایمان و اعتقادهای دینی از عوامل موثر پیشگیری و کاهش جرم در جامعه هستند که در این زمینه ائمه جماعات، روحانیان و رسانه ها نقش مهمی می توانند ایفا کنند.علیزاده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی نیز با اشاره به ضرورت کاهش جمعیت کیفری زندان های استان اظهار کرد: ظرفیت زندان های استان 2900 نفر است در حالی که 8300 نفر در این زندان ها نگهداری می شوند. وی میزان افزایش جمعیت زندان ها را در 30 سال گذشته نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: نسبت به 30 سال گذشته آمار زندانیان 4 برابر شده است. علیزاده تصریح کرد: 60 درصد از محبوسان برای اولین بار زندانی شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha