یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 67549
سلامت نیوز :  وزیر ورزش و جوانان در حالی خبر خوش افزایش وام ازدواج را به زوج های جوان ایرانی می دهد که به گفته عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، برخی استان ها در پرداخت وام ازدواج قصور می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سال های زیادی از اعطای وام ازدواج به جوانان می گذرد. این موضوع که با هدف ترغیب جوانان به امر ازدواج صورت می گیرد، از حساسیت خاصی برخوردار است. در مورد موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه می توان به سال های پس از پیروزی انقلاب بازگشت، زمانی که این بحث یکی از مباحث بانکداری اسلامی در قالب اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا در کشور بوده است، اما این روزها شکل و قالب دیگری به خود گرفته و بانک ها و موسسات مالی و اعتباری براساس مقررات بانک مرکزی مکلف به تشکیل موسسات قرض الحسنه برای تداوم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ویژه قرض الحسنه ازدواج به مردم شده اند. در این میان همیشه صحبت هایی مبنی بر مشکلات دریافت وام از سوی بانک‌های عامل ارایه دهنده وام ازدواج بوده به طوری که حسین معتمدنیا مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره گفته: بسیاری از بانک‌های عامل وظیفه خود را اجرا نمی‌کنند یا کمتر اجرا می‌کنند، همچنین پشت نوبتی‌های زیادی برای دریافت وام ازدواج وجود دارند. به گفته این مقام مسوول مقرر شده این هفته نماینده‌ای از بانک مرکزی به این وزارت خانه معرفی شود تا کارگروه مشترکی برای حل مسایل و مشکلات مربوط به وام ازدواج تشکیل شود.

بانک های خصوصی وام ازدواج می دهند
درحالی که در بعضی مواقع زوجین برای دریافت وام از بانک ها با مشکلاتی روبرو می شوند، این بار بانک مرکزی نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به جوانانی که در آستانه ازدواج هستند تاکید و اعلام کرده: این وام از طریق بانک های خصوصی هم قابل دریافت است. موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از طریق بانک های خصوصی در حالی مطرح است که بانک های دولتی در ماه های پایانی سال عمدتا به علت تعداد متقاضیان آن ها برای دریافت تسهیلات، بیش از میزان تسهیلات تامین شده برای تامین وام های قرض الحسنه بوده است و منابع قرض الحسنه خود را به پایان رسانده اند. اما اینکه بانک های خصوصی هم وارد عرصه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه شده اند، موضوع دیگری است که از سوی بانک مرکزی باید اعلام شود که این بانک ها بر مبنای چه شرایطی می توانند اعلام به فعالیت های قرض الحسنه به ویژه پرداخت تسهیلات به مواردی مانند ازدواج کنند. در این زمینه سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: با تمهیدات لازم و برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک چند بانک خصوصی هم وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت خواهند کرد. کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در مصوبه ای مقرر کرده تا بخشی از منابع سپرده قرض الحسنه بانک های خصوصی هم صرف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شود.

اعطای وام ازدواج به 807 هزار نفر
این مقام مسوول با اشاره به پرداخت تسهیلات ازدواج به 807 هزار و 539 نفر از متقاضیان دریافت وام ازدواج در 10 ماهه نخست امسال گفت: در این مدت رقمی بیش از 25هزار و 500 میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از سوی بانک ها پرداخت شده است. سال گذشته بیش از یک میلیون و 252 هزار نفر برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کرده بودند که حدود 63 درصد از این افراد وام خود را دریافت کرده اند که 33 هزار میلیارد ریال بابت این تسهیلات پرداخت شد. نسبت تسهیلات به سپرده ها در 7 بانک از مجموع بانک هایی که تسهیلات ازدواج پرداخت می کردند، به بالای صد رسیده بنابراین برای ادامه پرداخت این تسهیلات باید از منابع بانک های خصوصی هم استفاده کنیم.

افزایش وام ازدواج
درحالی که این روزها جوانانی که به تازگی به جرگه متاهلان پیوسته اند، افزایش قیمت ها در هر زمینه ای از اسباب و اثاثیه منزل گرفته تا اجاره مسکن را از دغدغه های اصلی خود عنوان می کنند، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در جلسه کمیته ساماندهی امور جوانان اعلام کرده: دولت مصمم است سقف تسهیلات ازدواج جوانان را افزایش دهد. اما، ساز و کار آن هنوز در تفاهمنامه با بانک مرکزی پیش‌بینی نشده است. در حال رایزنی با بانک مرکزی هستیم تا در قالب تفاهمنامه‌های دو جانبه برای سال آینده سقف تسهیلات ازدواج را افزایش دهیم تا خبر خوشی برای جوانان در آستانه عید نوروز داشته باشیم. اگرچه باید این را هم در نظر داشت که تا موضوعی از حالت پیشنهاد در آید و اجرایی شود، مدت زمان زیادی طول می کشد به ویژه در زمان مراجعه به بانک و جویا شدن چنین قوانینی مانند افزایش وام با پاسخ هایی مانند: هنوز به بانک ها ابلاغ نشده، روبرو می شویم. البته باتوجه به کاهش 5 درصدی ازدواج در 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته و همچنین مشکلات اقتصادی موجود، به نظر می رسد مسوولان مربوطه باید جدی تر در خصوص اعطای تسهیلات به جوانان برای امر ازدواج گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha