یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 67550
سلامت نیوز : پسته این روزها به حدی قیمت سرسام آوری پیدا کرده که خرید آن عملا برای خیلی از خانواده ها امکان پذیر نیست. آن هم درآستانه خریدهای شب عید. پسته که جایگاه ویژه ای بین مردم دارد، اکنون درآستانه سال جدید از سفره های هفت سین رخت می بندد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ گرانی سرسام آور این کالا موجب شد تا درجلسه کارگروه تنظیم بازار، صادرات آن با هدف کنترل بازار ممنوع شود. اما یک روز بعد از اعلام این تصمیم با توجه به موج مخالفت ها، دولت از این تصمیم عقب نشینی کرد و بار دیگر صادرات آن را آزاد کرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: مشروط به تأمین نیاز داخلی پسته با قیمت مناسب، ممنوعیت صادرات این کالا لغو شد.حمید صافدل گفت: در جلسه‌ای، تصمیم گرفته شد به شرط تأمین نیاز داخلی با قیمت مناسب، صادرات پسته آزاد باشد.وی افزود: قیمت پسته را سازمان حمایت تعیین می‌کند و معاونت بازرگانی داخلی نیز بر نحوه توزیع و تنظیم بازار این کالا در ایام پایانی سال نظارت می‌کند.معاون وزیر صنعت گفت: امسال سال بسیار مناسبی به لحاظ برداشت پسته بوده است و بالغ بر 183 هزار تن پسته برداشت شده است.

بازار ایران دست آمریکا می افتد
رییس کمیسیون واردات اتاق ایران که از مخالفان لغو صادرات پسته است ، دراین باره می گوید: این بی ثباتی باعث احتیاط بیشتر صادرکنندگان در فعالیت‌های تجاری آنان می‌شود زیرا در این شرایط هیچ تصمیمی برای تجارت نمی توان گرفت.مجیدرضا حریری، با تاکید بر این‌که از سال 2011 تاکنون بزرگترین رقیب ما در به دست گرفتن بازار پسته در جهان کشور آمریکا بوده است، گفت: صادرات پسته ایران از سال 2011 به دلیل حضور کشور آمریکا در بازارهای جهانی، به خطر افتاده است که توقف 6 ماهه صادرات ایران باعث می‌شود که بازارهای خود را در جهان به آمریکا بسپاریم.

بهترین پسته ۳۲ هزار تومان؛ مردم گران نخرند
اما از دیگر سو نماینده مردم کرمان با انتقاد از دلالی رایج در بازار پسته گفت: قیمت بهترین پسته در کرمان بیشتر از ۳۲ هزار تومان نیست. بنابراین مردم برای مقابله با دلالی، پسته را گران نخرند. محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید با دلالی موجود در پسته مقابله کند تا قیمت پسته در شب عید کنترل شود.وی با بیان اینکه پسته کالای لوکس نیست، افزود: قیمت بهترین پسته در کرمان، کیلویی 32 هزار تومان است و بیشتر از این قیمت به جیب دلالان می‌رود.

گرانی پسته ارتباطی به اصناف ندارد
رییس شورای اصناف کشور نیز با تأکید بر اینکه گرانی پسته ارتباطی به اصناف ندارد، عوامل گرانی پسته را تشریح کرد. قاسم نوده فراهانی اظهار داشت: بحث افزایش قیمت پسته هیچ ارتباطی به اصناف و بازار ندارد.وی افزود: هرگاه در کالایی شاهد گرانی باشیم، 3 عامل به طور همزمان در آن دخالت می‌کند.رییس شورای اصناف کشور گفت: عامل اول ایجاد جو روانی از طرف منفعت‌طلبان است که این گروه‌ها برای سود بیشتر و منفعت بیشتر، اقدام به افزایش قیمت‌ها و همچنین ایجاد جو روانی گرانی در بازار می‌کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha