یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 67552

آنفلوانزای خوکی امسال 8قربانی گرفته است. 8نفری که شاید آمار تلف شدنشان در مقایسه با 414بیمار مبتلای بستری شده چندان چشمگیر نباشد.

قاتلی که تا الان 8ایرانی را کشته است
سلامت نیوز : آنفلوانزای خوکی امسال 8قربانی گرفته است. 8نفری که شاید آمار تلف شدنشان در مقایسه با 414بیمار مبتلای بستری شده چندان چشمگیر نباشد، اما به گفته رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تعداد مبتلایانی که سرپایی درمان شده اند بسیار بیشتر از این رقم بوده است و آمار دقیقی از آنها به ثبت نرسیده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ دکتر محمدمهدی گویا می‌گوید که تعداد تلفات بیماری آنفلوانزا در کشور نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده ولی با این حال استان‌های تهران، البرز، آذربایجان غربی، کردستان، مازندران، قم، زنجان و قزوین به شدت درگیر این بیماری هستند. بیماری ای که آخرین بار، در سال 2009 در جهان اپیدمی شد و در آن زمان 20 درصد از جمعیت دنیا را مبتلا کرد و جان دست کم 294هزار و 500 نفر را گرفت.به گزارش مهر,آنفلوانزای خوکی که دستگاه تنفسی بیماران را درگیر می‌کند، نسخه ای به شدت مسری از ویروس آنفلوآنزای نوع A به حساب می‌آید که در زمستان امسال، 3ویروس H1N1، آنفلوانزای نوع B و H3N2 بیش از بقیه انواع آن در دنیا شیوع پیدا کردند؛ سهم ایران از این شیوع نوع H1N1بود که تا امروز جان 8نفر از مبتلایانش را گرفته است.

آنفلوانزای خوکی چیست؟
آنفلوانزای خوکی یا H1N1 یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیردار است که چند نوع ویروس آنفلوانزا در بروز آن نقش دارند. ویروس این بیماری که اولین بار در خوک‌ها مشخص شد، از طریق ذرات آلوده معلق در هوا و تماس با سطوح آلوده به ترشحات تنفسی منتقل می‌شود. این بیماری اگرچه می‌تواند در تمام طول سال دیده شود اما در پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد و نوعی جهش یافتگی در ویروس آنفلوانزای فصلی به حساب می‌آید.علایم آنفلوانزای خوکی به آنفلوانزای انسانی شباهت زیادی دارد. تب، سرفه، گلودرد، خشکی مفصل‌ها، سردرد، سرگیجه ناگهانی، کاهش هشیاری و گیجی، احساس سرما و خستگی مزمن و بدن درد اصلی ترین علامت‌های این بیماری هستند اما در آنفلوانزای خوکی، اسهال و استفراغ، و سینه درد و در موارد پیشرفته، بیهوشی هم دیده می‌شود. تشخیص این بیماری فقط از طریق تست‌های آزمایشگاهی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، امکان پذیر است.

قبل از آن که بیماری سر برسد...
بعد از همه گیری آنفلوانزا در آسیا که در سال 1957 اتفاق افتاد، محققان توانستند واکسن این بیماری را تهیه کنند. واکسنی که توصیه می‌شود فقط کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، کبدی، مزمن کلیوی، بیماران سرطانی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به عنوان گروه‌های پر خطر آنها را استفاده کنند. این واکسن ویروس ضعیف شده بیماری است که احتمال ابتلا به هر نوع آنفلوانزا را در گروه‌های خطر به حداقل می‌رساند.البته آن طور که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید، داروهای مخصوص آنفلوانزا در بازار موجود نیست و فقط در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد که مستقیما در بیمارستان‌ها توزیع می‌شوند. بنابراین برای دریافت واکسن باید به بیمارستان‌ها مراجعه کنید.

پیشگیری قبل از ابتلا
آنفلوآنزای خوکی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم منتقل می‌شود. مستقیم یعنی از طریق ویروس منتشر در هوا و غیر مستقیم از طریق ترشحات آلوده فرد مبتلا به بیماری.

بنابراین در فصل شیوع آنفلوانزا:
- دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی کننده بشویید.
- از تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری خودداری کنید. حداقل فاصله با این افراد باید 2متر باشد.
- در صورتی که خودتان مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزا هستید، ماسک بزنید و در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی تان را بگیرید.
- اگر علایمی شبیه آنفلوآنزا دارید، یعنی تب ناگهانی، سرفه و دردهای عضلانی، در خانه استراحت کنید و به مکان‌های عمومی نروید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha