سلامت نیوز : محمدرضا شیرزادی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: به طور کلی نگهداری هر نوع حیوان در خانه به معنای خطر بروز و انتقال بیماری بین انسان و حیوان است. بیماریهای متعدد و فراوانی وجود دارد که از طریق حیوانات به خصوص سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود.

وی گفت:‌ اولین گروهی که به هیچوجه نباید در نزدیکی آنها حیوانی زندگی کند، افرادی هستند به علل مختلف دچار ضعف ایمنی بدن هستند، بیماران سرطانی و افرادی که شیمی درمانی می‌شوند نیز در این دسته قرار می‌گیرند.نگهداری حیوان در خانه ممکن است موجب انتقال عفونت به بدن آنها شود که عوارضی بسیار شدیدتر از افراد سالم را برای آنها به وجود می‌آورد.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان افزود: سالمونلا و بیماریهای اسهالی نیز از جمله بیماریهایی است که نگهداری حیوان در خانه می‌تواند عامل بروز آن باشد و افرادی که دارو مصرف می‌کنند و ضعف ایمنی بدن دارند در صورت بروز این بیماریها به عوارض بسیار شدیدی مبتلا می‌شوند.

وی گفت:‌ مسئله دیگر خطر حیوان‌زدگی، هاری و بیماری لپتوسیروز است که در صورت نگهداری سگ و گربه منتقل می‌شود. بیماریهای دیگری مثل کیست هیداتیک، توکسوپلاسموز، لارو مهاجر و بیماریهای ناشی از گزش کک نیز از دیگر خطراتی است که نگهداری حیوان در خانه در پی دارد.

شیرزادی ادامه داد: گروه دیگری که در معرض بیماریهای ناشی از نگهداری حیوان در خانه هستند، افراد مبتلا به آلرژی هستند که در خطر تشدید بیماریهای تنفسی قرار دارند.

وی گفت: بیماریهای پوستی به خصوص بیماریهای قارچی نیز از جمله دیگر بیماریهایی است که نگهداری سگ و گربه و هر نوع حیوان دیگر در خانه می‌تواند عامل بروز آن باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی وزارت بهداشت دستورالعمل‌های مختلفی را برای پیشگیری از برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند هاری را دارد و اجرا می‌کند اما متولی سلامت حیوانات سازمان دامپزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha