سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد صبح امروز در اولین یادواره شهدای زن جامعه پزشکی کشور در سالن برج میلاد، افزود: تکریم بیماران و کسب رضایتمندی آنها از اولویت‌هایی است که در آینده به آن نائل می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: امکانات بسیار زیادی در صحنه بهداشت و درمان فراهم شده و صدها هزار نیروی انسانی تربیت شده است اما به هر دلیلی هنوز بهره‌وری لازم از این افراد انجام نشده است.

طریقت منفرد گفت: اگر ما از تکریم و رضایت بیماران صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم که خدمتگزاران عرصه سلامت جزء این مردم هستند و اگر کرامت آنها رعایت نشود نمی‌توانیم وظیفه خود را نسبت به بیماران ادا کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: دوران پزشکی بسیار طولانی و سخت است و این دانشجویان با خون دل و سختی بسیار فارغ‌‌التحصیل می‌شوند و برای گذراندن دوره خود در مناطق محروم به اجبار فرستاده می‌شوند.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه طب عمومی و مراقبت اولیه اولویت اصلی در پزشکی است اما این افراد به عنوان طبیب عمومی جایگاه لازم اقتصادی و اجتماعی را ندارند و به عناوین مختلف مجبورند به دوران تخصصی وارد شوند.

وی تصریح کرد: این موضوع از گرفتاری‌های بزرگ نظام سلامت است 80 هزار پزشک عمومی بر اساس شماره نظام‌پزشکی در کشور وجود دارد اما حدود 50 هزار نفر از این تعداد در حرفه خود مشغول نیستند.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طب عمومی بدنه پزشکی است افزود: متأسفانه این بدنه رو به نابودی قرار دارد و پزشک عمومی به دلیل تبلیغات در بین مردم جایگاه مقبولی ندارد.

طریقت منفرد این پزشکان از نظر اقتصادی تفاوت عمده‌ای با متخصصان دارند و به دلیل وضعیت نامطلوبشان مجبورند به دوره‌های تخصصی وارد شوند.

وی گفت: این پزشکان در این دوره هم گرفتار معیشت روزمره هستند در حالی که بیشترین بار بیمارستان را به دوش می‌کشند اما در حد اجاره منزل به آنها دستمزد پرداخت نمی‌شود.

سرپرست وزارت بهداشت اظهار کرد: بعد از فارغ‌التحصیلی اگر به عنوان متخصص وارد دوره آموزشی شوند نه حقوقی به آنها داده شود و نه می‌توانند خارج از بیمارستان فعالیت کنند.

وی افزود: حق‌الزحمه این پزشکان که توسط بیمارستان و بیمه پرداخت می‌شود اغلب به خودشان داده نمی‌شود و جالب آنکه خرج بیمارستان هم نمی‌شود افرادی این حق‌الزحمه‌ها را به عناوین مختلف مصادره می‌کنند.

طریقت منفرد با اشاره به اینکه این متخصصان با تراکم مشکلات اقتصادی وارد جامعه می‌َ‌شوند گفت: با اعتباراتی که از این متخصصان داریم اختلال بزرگی در جامعه ایجاد می‌شود که باید فکری به حال آنها شود.

سرپرست وزارت بهداشت اولویت اصلی این وزارتخانه را طب عمومی و مراقبت‌های اولیه دانست و گفت: پزشک خانواده، دیده‌بان سلامت است و باید از این افراد در برنامه حداکثر استفاده را بکنیم.

وی افزود: در آموزش پزشک خانواده باید از ذخیره طب اسلامی و بومی به همراه طب جدید استفاده شود تا از حیف و میل شدن هزینه‌ها و اعتبارات جلوگیری شود.

طریقت منفرد گفت: به جای اینکه پزشکان را به اجبار به مناطقی بفرستیم که تمایلی به فعالیت ندارند یا امکان فعالیت در آن مناطق وجود ندارد باید به صورت داوطلبانه همانند اعزام نیروی انسانی در زمان جنگ از آنها بهره بگیریم و امکاناتی را فراهم کنیم تا انگیزه آنها افزایش یابد.

طریقت منفرد با اشاره به اینکه هزینه مورد نیاز برای تأمین سلامت در مناطق محروم بسیار سنگین است گفت: اگر از نظام اقماری استفاده کنیم اقامت این افراد در مناطق محروم تأمین می‌شود و شرایطی را که از پزشک خانواده انتظار داریم برآورده خواهند شد.

سرپرست وزارت بهداشت از بسیجیان جامعه پزشکی درخواست کرد تا در جذب پزشکان طب عمومی و مراقبت‌های اولیه کمک کنند تا از سال آینده نیاز 17 ساله کشور برای اجرای دقیق پزشک خانواده محقق شود.

طریقت منفرد تصریح کرد: در شرایطی که فشار تحریم‌ها روزانه افزوده می‌شود وظیفه داریم مراقبت‌های اولیه را سررشته برنامه‌ خود قرار دهیم و پوشش کاملی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در کشور ما با سرانه درمان 500 دلاری نمی‌‌توانیم ولخرجی بیشتری از کشورهایی با چند برابر سرانه داشته‌ باشیم و این اعتبارات را حیف و میل کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: انجام خدماتی مانند آنژیوگرافی، ام آر ای، سی‌تی‌اسکن و غیره بسیار غیر ضروری در کشور انجام می‌شود و امروز به تجارت تبدیل شده است اما دیگر نمی‌توانیم از محل بیت‌المال به راحتی حیف و میل کنیم.

طریقت منفرد گفت: تنها در طب عمومی و اسلامی به همراه طب نوین که قسمت اعظم نیازها را برآورده می‌کند باید اعتبارات صرف شود و اعتبارات مازاد به سطوح بعدی برود.

وی گفت: تخصص‌گرایی بلای عظیمی را ایجاد کرده است و طب عمومی در جای خود قرار ندارد.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان در نظام سلامت هزینه شد که 15 هزار میلیارد تومان آن از اعتبارات عمومی و بیمه بوده است و 25 هزار میلیارد تومان آن به مردم تحمیل شده است.

طریقت منفرد اظهار کرد: در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی این مسئله قابل تحمل نیست و در حوزه اجتماعی بیشترین فشار را در فقر دسترسی از خدمات بهداشت و درمان شاهد هستیم.

وی گفت: تحمل شرایط برای مردم در تأمین نیازهای دیگرشان آسان‌تر از خدمات سلامت است، مردم اگر گوشت نداشته باشند با سویا زندگی می‌کنند اما اگر عزیزشان در درد و رنج قرار بگیرد و نتوانیم جوابش را بدهیم هزینه اجتماعی آن غیرقابل تحمل است.

وی از بسیج جامعه پزشکی درخواست همکاری با تولیت بهداشت و درمان را ابراز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha