یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 67577

سلامت نیوز : احمدرضا جمشیدی درگفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کمر درد عارضه‌ای است که به علل مختلفی ایجاد می‌شود و اکثر مردم در طول عمرشان حداقل یکبار این بیماری را تجربه می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی گفت: مهره‌های آخر کمر که مهره‌های کمری اول تا پنجم نام دارند مسئولیت انعطاف کمر را به عهده دارند این انعطاف به خاطر وجود آبی است که در میان دیسک‌های بین مهره‌ای وجود دارد .

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که با افزایش سن آب دیسک‌ها از بین می‌رود و دیسک‌ها در معرض در رفتگی قرار می‌گیرند گفت: در حرکت‌های ناگهانی که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌شود قسمت میانی دیسک بیرون می‌زند و به عصب کناری خود فشار وارد می‌کند که این فشار باعث درد کمر می‌شود.

جمشیدی افزود: علاوه بر این کمردردهای دیسکی، گاهی اوقات مفاصل فاست،که در اطراف مهره‌ها وجود دارند، دچار آرتروز می‌شوند و درد ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین التهاب و کشیدگی‌های عضلاتی که در اطراف ستون فقرات هستند نیز باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شوند.

استادد انشگاه علوم پزشکی تهران گفت: علت عمده دردکمر،کمردردهای دیسکی هستندد ر این بین اگر دیسک فشار زیادی را به عصب اندام تحتانی وارد کند باعث سیاتیک یا همان درد عصب سیاتیک می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی افزود:کمردردها در سنین جوانی و میانسالی شایع ترند چرا که فعالیت جسمی زیادتر است که عمدتاً به دلیل انجام حرکات نابجا فشار به کمر زیادتر می‌شود.

وی در ادامه مهمترین راه‌ مراقبت ازکمر را داشتن یک برنامه ورزشی مداوم و مناسب برای تقویت عضلات کمر و رباط‌های خلفی عنوان کرد و افزود: همچنین نحوه استفاده از اعضاء بدن باید به گونه‌ای باشد تا کمترین فشار به کمر وارد شود.

جمشیدی گفت: وقتی ما برای برداشتن اجسام از کمر خم می‌شویم بیشترین فشار به کمر وارد می شود در صورتی که اگر زانو خم شود کمترین فشار به کمر وارد می‌شود بنابراین آموزش در نحوه رفتار و زندگی فرد می تواند در ابتلا یا عدم ابتلا به کمردرد موثر باشد. 

این روماتولوژیست با ذکر این موضوع که 95 درصد کمر دردها احتیاج به نسخه پزشکی  نداشته و با یکسری ملاحظات برطرف می‌شوند گفت: شرکت در دوره‌های آموزشی کمر درد که در بعضی از بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی ـ دولتی برگزار می‌شود در بسیاری از موارد از ابتلا به کمردرد پیشگیری می‌کنند و در مواردابتل ابه کمردرد نیز با ارائه ورزشها و راهکارهای مناسب از عود کردن دردکمر جلوگیری می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نحوه انجام دادن ورزش‌ها را نیزمهم دانست و افزود: مهمترین امر چگونگی برداشتن جسم سنگین یا حتی سبک از روی زمین است حتی برداشتن بشفاب از روی زمین نیز مهم است؛ یک زن خانه دار باید بنشیند و بشفاب را بردارد و بعد بلند شود تا کمترین آسیب به مهره کمری وارد شود چرا که خم شدن و بلند شدن ناگهانی به دیسک فرصت هماهنگی نمی‌دهد و دردکمر ایجاد می‌شود.

وی گفت: مسئله مهم دیگر این است که باید از انجام ورزش هایی که باعث ایجاد درد در کمر می‌شوند، اجتناب کرد.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی گفت:نحوه نشستن در محیط کار و هنگام رانندگی باید به گونه‌ای باشد که کمترین فشار به مهره کمر وارد شود بنابراین باید صندلی به طرز صحیحی تنظیم شود تا آسیب به مهره‌های کمر به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha