سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه لازم است عنوان پزشک خانواده به «طرح سلامت خانواده» که کارکرد سلامت محور داشته باشد تغییر نام یابد، گفت: البته تا زمانی که نظام پرداخت ما «فی - فور- سرویس» باشد، به این علت که نان پزشکان از بیماری مردم در می‌آید، طرح پزشک خانواده جلو نخواهد رفت.

غضنفر میرزابیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم پرداخت دستمزد مبتنی بر «فی فور سرویس » (دستمزد در برابر خدمت) عنوان کرد: تا زمانی که این نظام پرداخت برقرار است و هزینه با توجه به تعداد خدمت پرداخت می‌شود و نه به نتیجه، فرآیند و کیفیت ارائه آن، با افزایش تقاضاهای القایی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: علاوه بر این گاه پیش می‌آید که در همین نظام پرداختی نیز ناعادلانه رفتار می‌شود و کارانه‌های سنگین 400 میلیون تومانی در کنار کارانه 40 هزار تومانی قرار می‌گیرد و همین مسئله موجب از بین رفتن انگیزه ارائه خدمت در بخش بزرگی از گروه پزشکی می‌شود. اکنون قاعده و قانونی برای پرداخت کارانه‌ها وجود ندارد و سهم پرستاران از کارانه‌ها نیز بسیار اندک است.

رییس سازمان نظام پرستاری «پرداخت مبتنی بر عملکرد بر بسته خدمت» را پاسخگو دانست و گفت: این نظام پرداختی قطعاً هزینه‌های مردم را کاهش می‌دهد و در کادر درمان ایجاد انگیزه می‌کند.

میرزابیگی در ادامه به انتقاد از روند فعلی پیرامون عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پرداخت و گفت: این قانون در مجلس به تصویب رسیده است و طی حدود دو سال اخیر حدود 25 نامه برای ریاست جمهوری ارسال شده که دستور اجرای آن در تمامی این نامه‌ها صادر شده است، اما تصمیم گیرندگان نظام سلامت، قوانین را گزینشی اجرا می‌کنند.

وی تصریح کرد: تمامی زیرساخت‌های لازم نیز برای اجرای این قانون آماده شده، اما شورای عالی بیمه هنوز تشکیل جلسه نداده است. عضویت سازمان نظام پرستاری و عضویت نماینده وی در شورای عالی بیمه نیز علیرغم دستور رییس جمهور هنوز محقق نشده است.

رییس سازمان نظام پرستاری ضمن تصریح این مطلب که «بایستی خدمات کل گروه سلامت بیمه شود»، گفت: باید برای همه خدمات ماما، پزشک عمومی و پرستار پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته و برای ارائه خدمت با کیفیت بالا رقابت ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اکنون بسیاری از خدمات مشترک هستند، اگر مهر پزشک متخصص بر روی این خدمات مشترک بخورد، قیمت آن برای بیمار بالا تمام می‌شود، اما اگر توسط پرستار و پزشک عمومی انجام شود قطعا ارزانتر خواهد بود.

میرزابیگی با اشاره به طرح پزشک خانواده، «جلو بردن تیمی امور پزشک خانواده» را پیشنهاد و عنوان کرد: لازم است عنوان پزشک خانواده به «طرح سلامت خانواده» که کارکرد سلامت محور داشته باشد تغییر نام یابد. البته باید متذکر شد این طرح تا زمانی که نظام پرداخت ما فی فور سرویس باشد به این علت که نان پزشکان از بیماری مردم در می‌آید، جلو نخواهد رفت.

رییس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: در این صورت طرح پزشک خانواده مدام شکست می‌خورد. بایستی جاذبه‌های ارتقای سلامت افزایش یابد و نظام پرداخت عادلانه‌ای تعریف شود که در آن سطح ارتقای سلامت و پیشگیری گسترش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha