سلامت نیوز : مدیر علمی پروژه سرطان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مشکلات روحی و روانی اصلی‌ترین دغدغه‌ای است که مبتلایان به سرطان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: باورهای عمومی غلطی که در خصوص عدم درمان پذیری این بیماری درمیان اطرافیان مبتلایان به سرطان وجود دارد موجب عدم حمایت‌های روانی آنان و تشدید مشکلات روحی بیماران می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رضا ملایری در نشستی که با حضور برخی از کارشناسان و بیماران برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار گزارش شده از وزارت بهداشت، سالیانه تعداد 15 هزار نفر به آمار مبتلایان به سرطان پستان افزوده می‌شود، گفت: در کشورهای پیشرفته از هر 8 نفر خانم یک نفر به سرطان پستان مبتلا می شود ولی در کشور هر چند سن ابتلا به این سرطان کمتر است ولی از هر 11 نفر زن یک نفر به این بیماری دچار می شود.

مدیر علمی پروژه سرطان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به اینکه مشاوره رو در رو با بیماران سرطانی تاثیر بسزایی در برطرف شدن مشکلات روحی و روانی مبتلایان دارد، گفت: افرادی که در وابستگان درجه یک آنها سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود دارد، باید به طور منظم هر 6 ماه تا یکسال یکبار جهت انجام معاینه به پزشک جراح عمومی مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات روحی و روانی اصلی ترین دغدغه ای است که مبتلایان به سرطان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: باورهای عمومی غلطی که در خصوص عدم درمان پذیری این بیماری در میان اطرافیان مبتلایان به سرطان وجود دارد موجب عدم حمایت‌های روانی آنان و تشدید مشکلات روحی بیماران می شود.

در ادامه خانمی 31 ساله از چگونگی اطلاع از بیماری خود و احساس خود هنگام مطلع شدن از تشخیص گفت: هنگام تشخیص 31 ساله بودم و نامزد داشتم، پس از مطلع شدن از این تشخیص وی مرا ترک کرد. در حالی که اگر مردم مطلع باشند که سرطان پستان در صورت تشخیص زودهنگام به سادگی قابل درمان است، هرگز مشکلات این چنینی روح و روان مبتلایان به سرطان را آزار نمی‌دهد.

بیمار دیگری که مدت چهار سال از درمانش می گذرد زندگی را خیلی بیشتر از قبل از مبتلا شدن به سرطان دوست دارد و خدا را شکر می کند که چشمانش را باز کرده است. بیمار دیگری تحمل رنج بیماری را مدیون درک و حمایت از جانب همسرش که جانباز شیمیایی است می داند، همچنین بیمار جوانی از عود بیماریش می گوید ولی مصمم است تا با یاری خدا سرطان را مغلوب کند.

مادری مبتلا به سرطان پستان هم که چند فرزند دارد، می گوید: همسرم نمی گذارد بچه‌ها به من نزدیک شوند، چرا که تصور می کند سرطان به آنها سرایت می‌کند.

این موارد همگی گویای عدم اطلاع کافی مردم از بیماری سرطان است که لزوم اطلاع رسانی بیشتر به عامه ی مردم را در خصوص نحوه ی زندگی با سرطان، یادآور می شود.

دکتر ملایری با تاکید بر اینکه مبتلایان به سرطان نبایداز امکان عود سرطان ترس و واهمه‌ای داشته باشند، گفت: مبتلایان باید زندگی روزمره خود را در کنار درمان‌های لازم، ادامه دهند.

شانس ادامه زندگی مبتلایان به سرطان با استفاده از داروهای جدید

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی با بیان اینکه با استفاده از داروهای جدید تحولی در درمان بیماران سرطانی ایجاد شده است، گفت: در برخی از میتلایان به سرطان با توجه به مرحله بیماری، با استفاده از داروهای جدید نیازی به شیمی درمانی وجود ندارد، هر چند با ورود داروهای جدید شیمی درمانی به بازار دارویی کشور، عوارض جانبی استفاده از این داروها کاهش چشمگیری دارد.

وی تصریح کرد: حداکثر بیش از 80 درصد مبتلایان به سرطان پستان که سرطان آنان در مرحله یک یا دو بیماری تشخیص داده می شود، بیش از 7 تا 8 سال عمر می کنند، 60 درصد مبتلایان به انواع سرطان پستان با بهره گیری از درمان‌های دارویی جدید نیز در هر مرحله‌ای که بیماری تشخیص داده شود، می توانند طول عمر طبیعی داشته باشند.

در ادامه دکتر نسرین السادات علوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص اهمیت برگزاری نشست های پرسش و پاسخ متخصصین با مبتلایان به سرطان گفت: متاسفانه در کشور ما توجه زیادی به برگزاری این جلسات با بیماران نمی شود.

این جراح عمومی با بیان اینکه تورم ناحیه دست و زیربغل پس از عمل جراحی در سمت مبتلا به سرطان پستان قابل پیشگیری است، یادآور شد: بیماران پس از انجام جراحی سرطان پستان باید با دستی که در آن سمت جراحی پستان انجام شده و تا ناحیه زیر بغل نیز جراحی ادامه داشته کار نکنند، در صورت عدم توجه به این نکته تورم دست به طور دائمی ایجاد می‌شود.

بیماران سرطانی غذا را در فضای آزاد میل کنند

دکتر مرتضی سعیدی متخصص تغذیه با اشاره به تاکید وزارت بهداشت بر اصلاح روش های تغذیه ای در افراد جامعه گفت: تغذیه مناسب موجب بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به سرطان می شود.

وی با اشاره به آمار منتشر شده انستیتو ملی سرطان زنان آمریکا گفت: رعایت نکات تغذیه‌ای در مبتلایان به سرطان موجب افزایش توان بدن در مقابله با سرطان می شود.

وی با اشاره به رشد دو برابری تعداد مبتلایان به سرطان در طی دو دهه ی آینده گفت: دور شدن از محیط پاک، تغذیه نامناسب و افزایش تعداد سالمندان از علل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به سرطان است.

سعیدی با بایان اینکه مبتلایان به سرطان باید توجه ویژه‌ای به رعایت نکات تغذیه‌ای مناسب داشته باشند، گفت: مصرف 6 تا 8 لیوان آب خالص، افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذاهای مصرفی و مصرف میوه جات و سبزیحات تازه در بیماران سرطانی اهمیت دارد.

وی با اشاره به کاهش اشتها در بیماران سرطانی یادآور شد: بیماران باید حتی الامکان غذا را در فضای آزاد میل کنند و از غذا خوردن با عجله و نوشیدن آب همراه با غذا پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مبتلایان به سرطان باید روزانه 2 تا 4 واحد میوه و 3 تا 5 واحد سبزیجات مصرف کنند، گفت: بیماران باید حتما روزانه یک عدد سیب، یک عدد مرکبات و میوه‌های دارای رنگدانه مانند توت فرنگی و انگور را مصرف کنند، مصرف سبزیجاتی مانند کلم نیز باید دراولویت قرار گیرد.

سعیدی با اشاره به اینکه قند مصنوعی به عنوان سوخت سلول‌های سرطانی محسوب می‌شود، گفت: مبتلایان به سرطان باید مصرف قندها و نوشیدنی‌های شیرین را از برنامه غذایی حذف کنند.

وی با تاکید بر اهمیت مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین در ترمیم بافت سرطانی یادآور شد: مصرف لبنیات خصوصا ماست و دوغ به دلیل دارا بودن مقادیر بالای باکتری‌های مفید باید در برنامه غذایی روزانه بیماران قرار گیرد.

دکتر ملایری در پایان بر برگزاری منظم جلسات پرسش و پاسخ و برنامه ریزی برای ارتباط بیشتر بیماران با متخصصین مربوطه تاکید کرد و گفت: بیماران از این که می‌بینند مشکلات مشترکی دارند، تنها نیستند و می توانند در گفتگو با یکدیگر درخصوص راههای مقابله با این معضل اطلاعات بیشتر کسب کنند به آرامش می رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha