یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 67590
سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی معتقد است، مصرف ماهی تاثیر مهمی بر سلامتی افراد دارد و مصرف دوبار در هفته آن توصیه می شود.

مریم شیرمستی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره خواص ماهی گفت: ماهی حاوی اسید چرب ضروری امگا 3 است، از این رو خاصیت ضد التهابی داشته و تضمین کننده سلامت قلب و عروق است.

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، ماهی همچنین حاوی روی، سلنیوم و سایر مواد معدنی مفید بوده و مقادیری از ویتامین‌های گروه "ب" هم در آن یافت می‌شود.

شیرمستی در ادامه اذعان داشت: ماهی خاصیت ضد افسردگی داشته و از این جهت مصرف آن به منظور جلوگیری از بروز افسردگی‌های پس از زایمان در زنان مفید است.

وی مصرف ماهی را از این جهت که در تقویت مغز و سلول‌های عصبی جنین نقش موثری دارد، در زنان باردار ضروری ارزیابی کرد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ترکیبات موجود در ماهی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، اذعان کرد: مصرف ماهی در کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی نقش مهمی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ماهی حاوی اسید آمینه آرژنین است، مصرف آن را در کودکان به منظور افزایش رشد آنان مفید ارزیابی کرد.

شیرمستی گفت: مصرف ماهی کیلکا از این جهت که همراه با استخوان است، نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در افراد مسن دارد.

وی افزود: ماهی کیلکا همچنین با تامین کلسیم نقش موثری در رشد کودکان و نوجوانان دارد.

شیرمستی با بیان اینکه در مواردی که دسترسی به ماهی تازه امکان پذیر نیست مصرف کنسرو ماهی پیشنهاد می شود، اذعان داشت: مصرف کنسروهای استاندارد در این موارد توصیه می شود.

وی تاکید کرد: مصرف ماهی‌های کنسرو شده به علت دارا بودن مقادیر زیادی نمک در افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: توصیه می‌شود افراد کنسروهای بدون استفاده از روغن مصرف کنند.

وی سپس گفت: در مناطق کوهستانی که دسترسی کمتری به ماهی های غیر پرورشی وجود دارد، مصرف ماهی‌های پرورشی مانند قزل آلا توصیه می‌شود.

به گفته شیرمستی، تنها تفاوت ماهیان پرورشی و دریایی در میزان ید آنهاست به طوری که میزان ید موجود در ماهیان دریایی 100 برابر بیشتر از میزان ید ماهیان پرورشی است.

این کارشناس تغذیه ورژیم درمانی همچنین بخارپز و کباب کردن ماهی را بهترین شیوه‌های مصرف آن عنوان و توصیه کرد تا حد امکان از سرخ کردن ماهی‌ها خودداری شود.

شیرمستی در ادامه تاکید کرد: در صورت سرخ کردن ماهی توصیه می شود از حداقل میزان روغن استفاده شود، چرا که سرخ کردن ماهی در روغن سبب کاهش نسبت امگا 3 به امگا 6 شده و همین مسئله جنبه درمانی آن را کمتر می‌کند.

شیرمستی سپس به همه افراد توصیه کرد حداقل دو بار در هفته و هر بار به میزان 100 تا 150 گرم مصرف ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

وی گفت: ماهی سالم‌تر ماهی است که چشم‌های شفاف و براق تری داشته و خاصیت ارتجاعی آن بیشتر باشد، به این معنا که با فشار دادن گوشت ماهی جای انگشت‌ها ظرف چند ثانیه برگردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha