سلامت نیوز : متخصصان علوم پزشکی دانشگاه براون در یک مقاله جدید بررسی کردند که چرا مراقبه همراه با توجه و تمرکز در پیشگیری از افسردگی و کاهش رنج و اندوه ناشی از دردهای مزمن تاثیر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این بررسی‌ها مشخص شد که مراقبه همراه با تمرکز چطور به بیماران کمک می‌کند که افسردگی و اندوه توام با دردهای مزمن را مدیریت و کنترل کنند.

متخصصان در این بازبینی نوروفیزیولوژیکی نشان داده‌اند افرادی که مراقبه توام با تمرکز را تمرین می‌کنند کنترل آنها روی ریتم‌های حواسی آلفای قشر مخ‌شان تقویت می‌شود. این ریتم‌ها به تنظیم نحوه پردازش‌های مغزی و تفکیک سازی احساسات شامل درد و نیز خاطرات مانند دریافت‌های احساس افسردگی کمک می‌کنند.

روش استاندارد تعلیم مراقبه توام با تمرکز با تمرکز منطقه‌ای فوق العاده بالا روی بدن و احساسات تنفسی صورت می‌گیرد و همین امر منجر به ایجاد ارتباطی عمیق بین ذهن و مغز می‌شود. تکرار این تمرین‌ها موجب افزایش کنترل ذهنی روی ریتم‌های منطقه‌ای امواج مغزی آنها در ناحیه خاصی از قشر مخ می‌شود. در این منطقه از مغز نقشه احساسات مربوط به قسمت‌های مختلف بدن بوسیله مغز شکل می‌گیرد. به این ترتیب ذهن فرد پس از مدتی می‌تواند فیلتر ارادی اطلاعات حواسی را انجام دهد.

بنابراین افرادی که مراقبه انجام می‌دهند پس از مدتی نه تنها روی آن دسته از حواسی از بدن که مورد توجه شان است، کنترل پیدا می‌کنند بلکه در عین حال یاد می‌گیرند مسیر توجه خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که نسبت به احساسات فیزیکی منفی مثل دردهای مزمن تعصب بیش از حد نداشته باشند و در نتیجه از توجه اغراق آمیز به احساسات و افکار منفی در ذهنشان جلوگیری می‌کنند.

جزئیات مفصل این بازبینی مطالعاتی در مجله «مرزهای علوم اعصاب انسانی» ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha