سلامت نیوز : رییس انجمن بیهوشی ایران با اشاره به ظرفیت غنی و قوی کارشناسی سازمان نظام پزشکی بر لزوم در اولویت قرار گرفتن «مسایل صنفی» در این سازمان تاکید کرد.

دکتر محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با (ایسنا)، سازمان نظام پزشکی را یکی از بزر‌گ‌ترین و قوی‌ترین NGOهای کشور خواند که تمام رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، رشته‌های پروانه‌دار، مامایی و علوم آزمایشگاهی را شامل می‌شود و گفت: بر این اساس سازمان نظام پزشکی از توان کارشناسی بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند این توان کارشناسی را در جهت تعامل با وزارت بهداشت و دیگر دست‌اندرکاران سلامت به کار گیرد.

وی در ادامه هیات‌های انتظامی، بدوی، تجدید نظر و هیات عالی سازمان نظام پزشکی را از جمله مراکز و گنجینه‌هایی عظیم در جهت حل مشکلات پزشکان و حوزه سلامت دانست و افزود: تمام این مراکز می‌توانند به عنوان یک ظرفیت کارشناسی عظیم در اختیار مراجع قضایی قرار گیرند اما این گنجینه‌ها همین طور دست نخورده باقی مانده‌اند.

دکتر قیامت بر لزوم تلاش در جهت حفظ شان جامعه پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد و گفت: از آنجا که مبحث سلامت مبحثی بسیار مهم است، هر کسی می‌خواهد کاری در این حوزه انجام دهد؛ از بحث‌های سیاسی و انتخاباتی گرفته تا غیره افراد دوست دارند دستی در این حوزه داشته باشند و به همین دلیل متاسفانه در چند سال گذشته افرادی از مجاری مختلف وارد این مبحث شده‌اند.

وی ادامه داد: این درحالیست که سازمان نظام پزشکی باید «مسایل صنفی» را اولویت کار خود قرار دهد. همچنین همانطور که در قانون این سازمان نیز آمده نظام پزشکی باید روابط بیمار و پزشک را تعریف کرده و در جهت بهبود تعاملات آنها تلاش کند.

رییس انجمن بیهوشی ایران در ادامه بر لزوم هزینه‌کرد دولت در مبحث سلامت تاکید کرد و افزود: در صورت سرمایه‌گذاری در این حوزه، دولت از فیلدهای مختلف برداشت‌های بسیار موثری خواهد داشت؛ چرا که انسان سالم، محور توسعه است.

وی همچنین اصلاح ساختار بیمه‌ها، حذف روابط مالی پزشک و بیمار و لزوم حذف سوبسید در جامعه پزشکی مانند دیگر بخش‌های جامعه را از دیگر دغدغه‌های جامعه پزشکی دانست و گفت: چنین دغدغه‌هایی سبب می‌شود کیفیت خدمات سلامت روز به روز کاهش یابد.

وی افزود: برخی برای جبران پایین بودن تعرفه‌ها دست به انجام اقداماتی می‌زنند که گفتن ندارد و در کارشناسی‌های هیات‌های انتظامی این مباحث را به چشم می‌بینیم. دغدغه‌های این چنینی زیاد است. بنابراین لازم است سازمان نظام پزشکی در دوره چهار ساله آتی اصلاح ساختار بیمه‌ها، تعریف روابط پزشک و بیمار و اصلاح سرانه درمان را پیگیری و این روند را اصلاح کند؛ چرا که با اصلاح سرانه درمان هزینه‌ای که مردم از جیب خود بابت سلامت می‌پردازند کاهش می‌یابد؛ این درحالیست که اکنون حدود 70 درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پردازند که با قوانین چهارم و پنجم توسعه مغایر است.

دکتر قیامت درباره پیامدهای غلبه نگاه سیاسی بر انتخابات نظام پزشکی نیز گفت: هر وقت سیاسیون وارد سلامت شده‌اند، ضربه خورده‌ایم. البته این بار این مساله مدیریت شد و اکنون نیز در تبلیغات کاندیداها بیشتر مباحث صنفی و حل روابط پزشک و بیمار مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha