یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 67604

سلامت نیوز : بر اساس ارزیابی انجام شده از عملکرد وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکتهای مشمول قانونی تأسیس اسناد ملی ایران؛ در سال گذشته سازمان پزشکی قانونی کشور در انجام امور اسنادی کشور رتبه برتر را به خود اختصاص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ در پی کسب رتبه برتر سازمان پزشکی قانونی کشور در انجام امور اسنادی کشور، اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با ارائه تقدیر نامه‌ای به احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی از تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه قدردانی کرد.

بر اساس ارزیابی انجام شده از عملکرد وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکتهای مشمول قانونی تأسیس اسناد ملی ایران؛ در سال گذشته، سازمان پزشکی قانونی کشور به دلیل ساماندهی و انتقال اسناد با ارزش به آرشیو ملی ایران و اجرای مصوبات شورای ملی اسناد کشور به عنوان دستگاه برتر انتخاب شد.

فاطمه مقدوری،رئیس دفتر اسناد و مدارک پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تعیین تکلیف اسناد و اوراق سازمان‌‌ها و نهادها در دو بخش عمومی و اختصاصی گفت: در بخش اسناد عمومی مجوزهایی به طور کلی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی صادر می‌شود که سازمان‌ها بر اساس آن عمل کرده و اوراق زائدشان را امحا می‌کنند.

وی ادامه داد: اما در بخش اختصاصی هر دستگاه بر اساس نوع وظایف و اسناد خاص خود از این سازمان مجوزهایی برای تعیین تکلیف اسنادش دریافت می‌کند.

وی افزود: بر این اساس سازمان پزشکی قانونی کشور پس از جلسات مکرر و کار کارشناسی، ‌12ردیف مجوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای تعیین تکلیف استاد اختصاصی دریافت و پس از آن ساماندهی اسناد را به شکل پایلوت در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران آغاز کرد.

مقدوری با اشاره به مراحل کار ساماندهی اسناد پزشکی قانونی اظهار داشت: در مرحله اول تفکیک، ارزیابی و ارزشیابی اسناد انجام می‌شود که مهمترین بخش از کار ساماندهی اسناد است. پس از آن با نظارت ستاد فرم‌های خاصی که باید با سازمان اسناد ملی مبادله شود تکمیل و در نهایت اوراق زائد و بی‌ارزش امحاء می‌شود.

وی با تأکید بر حفظ اصل محرمانه بودن اطلاعات موجود در پرونده‌ها و اسناد پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: در مرحله خمیر کردن اوراق زائد، کارشناس حفاظت و اسناد مدارک پزشکی سازمان حضور دارند تا امحای اوراق به شکل درست انجام شود و به طور کلی انجام این امور به شکل صحیح در سازمان پزشکی قانونی کشور به یک رویه تبدیل شده است.

رئیس دفتر اسناد و مدارک پزشکی سازمان گفت: پس از امحای بخشی از اوراق زائد پزشکی قانونی تهران، در سال 1389 اجرای طرح ساماندهی اسناد در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور آغاز شد که برای اجرای آن یک دوره آموزشی برای همکاران اسناد و مدارک پزشکی برگزار و جزوات آموزشی مربوط در اختیار آنان قرار گرفت.

به گفته وی پس از گذراندن دوره آموزشی، ساماندهی و امحاء اوراق زائد در تمام مراکز پزشکی قانونی کشور با نظارت ستاد سازمان و هماهنگی با مراکز منطقه‌ای سازمان اسناد ملی انجام شد و همکاران اسناد پزشکی در تمام استان‌ها به نحو شایسته کار ساماندهی اسناد را انجام دادند.

مقدوری در خصوص مزایای طرح امحاء اوراق زائد تصریح کرد: مهمترین مزیت ساماندهی اوراق، آزاد سازی فضا در ادارات پزشکی قانونی است به ویژه آنکه سازمان با مشکل جدی در بحث فضای فیزیکی مواجه است، از سویی امحای اوراق زائد موجب نگهداری بهتر اسناد با ارزش و مفید می‌شود.

وی اظهار داشت: با ساماندهی اسناد در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور 700 متر مربع فضا آزاد و بالغ بر 12 میلیون برگ اوراق امحاء شد و فضای آزاد شده برای جبران کمبودهای موجود در ادارات مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس دفتر اسناد و مدارک پزشکی سازمان در خصوص نگهداری نمونه‌هایی از اوراق امحاء شده به منظور حفظ آن در تاریخ کشور گفت: در هر مرحله از امحاء، نمونه‌هایی از اسناد با رعایت اصل محرمانه بودن آنها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل و در آنجا نگهداری می‌شود.

مقدوری با تأکید بر تداوم اجرای طرح ساماندهی اسناد افزود: ساماندهی اسناد به شکل تخصصی‌تر در پزشکی قانونی ادامه می‌یابد و رایزنی‌ها برای این منظور با نهادهای مربوط در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha