سلامت نیوز : افرادی که در شهر زندگی می‌کنند تا ۳۹ درصد بیشتر از دیگران در معرض اختلالات روحی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور ضمن بیان این مطلب با بیان اینکه محل زندگی و بحث بر سر اینکه زندگی شهری بهتر است یا روستایی از دیگر عوامل افسردگی محسوب می‌شود، اظهار داشت: افرادی که در شهر زندگی می‌کنند تا ۳۹ درصد بیشتر در معرض اختلالات روحی هستند.

مرتضی فاضل گفت: پیش‌تر اختلال عاطفی فصلی با افسردگی زمستانی شناخته می‌شود که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما برای تعدادی از این افراد این نوع افسردگی در تابستان اتفاق می‌افتد.

وی بیان داشت: افسردگی هوای گرم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن یک تاخیر برای وفق‌یافتن با فصل جدید را تجربه می‌کند که این می‌تواند به‌خاطر نبود توازن در شیمی مغز و هورمون ملاتونین باشد.

مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: کشیدن سیگار و سایر دخانیات نیز یکی دیگر از عوامل افسردگی معرفی شده است؛ افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند بیشتر به کشیدن سیگار روی می‌آورند.

فاضل بیماری تیروئید را نیز از عوامل افسردگی دانست و خاطرنشان کرد: هورمون تیروئید چندکاره است اما یکی از مهم‌ترین وظایف آن عمل‌کردن به‌عنوان یک انتقال‌دهنده عصبی و تنظیم سطح سوروتونین در بدن است.

مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور یادآور شد: کمبود خواب سبب نبود وقت کافی برای شارژ شدن دوباره سلول‌های مغزی و استفاده زیاد از اینترنت به‌دلیل اینکه دیدگاه به دنیا تا حدی غیر واقعی است، موجب افسردگی می‌شود.

فاضل افزود: مصرف کم اسیدهای چرب امگا سه که در ماهی و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود، می‌تواند موجب بالارفتن احتمال افسردگی شود که در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

وی گفت: نخوردن ماهی، روابط خواهر و برادری ضعیف و قرص‌های ضدبارداری و دارو‌ها نیز از دیگر مباحث افسردگی است.

مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور اضافه کرد: داشتن رابطه بد با هر کسی می‌تواند موجب افسردگی شود اما تحقیقات نشان داده است که مردهایی که قبل از سن ۲۰ سالگی با خواهر و برادرهای خود کنار نمی‌آمدند در سال‌های بعد و در بزرگ‌سالی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha