یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 67611
سلامت نیوز : نوزدهم  ژانویه سال جاری توافق 140 كشور جهان بر سر موارد قانونی و الزام آور كاهش مصرف جیوه به ثبت رسید؛ توافقی كه اگر در بین تمامی كشورهای توسعه یافته و همچنین در حال توسعه ماندگار بماند می توان در چارچوب یك برنامه علمی شاهد حذف عنصر زیان آور جیوه باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ چالشی كه از یك سو نرمش كشورهای بزرگ صنعتی را طلب می كند و از سوی دیگر گام های موثر كشورهای در حال توسعه را در این راه به سوی خود فرا می خواند.

بر همین اساس هیات‌های حاضر در مقر سازمان ملل متحد در ژنو بعد از مذاكرات به این نتیجه رسیدند كه باید جیوه را از بسیاری از محصولات خود حذف كنند؛ این در حالی است كه بنا بر اعلام نظر برنامه محیط زیست سازمان ملل این توافق ممکن است تا پنج سال طول بکشد.

در سالهای اخیر استفاده از این عنصر در بین كشورهای در حال توسعه افزایش یافته و این كشورها را به صورت روز افزون در معرض مخاطرات زیست محیطی ناشی از آن قرار داده است.

یک کارشناس محیط زیست دز این باره می گوید: جیوه  یكی از عناصر بسیار سمی در محیط زیست محسوب می شود؛ عنصری كه  فرار، پایدار و متغیر است و به سه صورت گاز، مایع و یا جامد می توان آن را مشاهده كرد.

به گفته محسن تیز هوش،  از این عنصر عمدتا در ساخت دماسنج، باتری، ترموستاتها، قارچ كش ها و علف كش های قدیمی و حتی در صنایعی همچون كاغذ سازی، پلاستیك، الكترونیك و داروسازی استفاده می شود. بیشترین مصرف جیوه در تولید دستگاههای الكترونیكی است كه بر همین اساس سهم قابل توجهی از آن صرف ساخت لامپ بخار جیوه در بزرگراهها و همچنین روشنایی صنایع و كارخانجات می شود.

او به تاثیرات منفی این ماده بر روی سلامتی انسانها و سایر موجودات كره زمین که سالهاست اثبات شده اشاره می کند:  اما حساسیت های جهانی برای كاهش و حتی حذف آن از محیط زیست موضوع كاملا جدیدی است كه در هفته های اخیر مورد توجه اهالی زمین قرار گرفته است.

آنطور که این کارشناس محیط زیست می گوید: اگر جیوه از طریق تخلیه پسماند های شیمیایی وارد اكوسیستم های آبی شود می تواند فعالیت فتوسنتز فیتوپلانكتونها را مختل كند؛ همچنین تاثیر منفی این عنصر بر روی حیوانات کوچک بارها گزارش  و به ثبت رسیده است.

تیزهوش اضافه می کند:  تاثیرات منفی این عنصر بر روی سلامتی بشر به خصوص كودكان به اثبات رسیده است؛ عمده ترین عوارض ناشی از مسمومیت با جیوه بروز اختلالات عصبی و كلیوی است و از سوی دیگر جیوه می تواند سبب جهش زایی و اختلال در متابولیسم بدن شود.

او با بیان اینکه در یك قرن اخیر جیوه سبب مرگ بسیاری از انسانها شده است به ماجرای كارخانه پلاستیك سازی میناماتای ژاپن در سال 1960 میلادی اشاره می کند: در این حادثه نزدیك به سه هزار نفر به دلیل مسمومیت جان خود را از دادند همچنین در  كشورهایی همچون عراق، پاكستان، غنا، كانادا و...موارد مشابه از این دست بسیار رخ داده است تا محیط زیست انسانی و همچنین تنوع زیستی كره زمین با خطرات بسیار جدی روبرو شود.

تحقیقات بر روی اثرات جیوه بر روی محیط زیست همچنان از سوی پژوهشگران این عرصه ادامه دارد و بحث و تبادل نظر در این موضوع بسیار داغ شده است؛ همین كه امروز شاهد توافق 140 كشور عضو سازمان ملل بر سر كاهش مصرف جیوه هستیم خود گامی است به جلو كه می تواند در دراز مدت تاثیرات بسزایی در بهبود محیط زیست كره زمین داشته باشد اما در حقیقت برای كاهش و حذف عناصر خطرناكی همچون جیوه باید یك اراده جهانی بر سر آن به وجود آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha