سلامت نیوز : امسال ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی 4 اسفند ماه برگزار می شود، اما این انتخابات با دوره های قبل بسیار متمایز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ چیزی که انتخابات امسال را با سالهای قبل متفاوت کرد،رد صلاحیت گسترده نامزدها بود که سبب اعتراض بسیاری شد. این موضوع به جایی رسید که رئیس جمهور هم نامه ای نوشت و نسبت به این رد صلاحیتها اعتراض کرد و حتی اعلام کرد که در صورت احقاق حق نشدن رد صلاحیت های معترض، انتخابات پزشکان از نظر او غیرقانونی و باطل است. در همین باره با دکتر مراد هاشم‌زهی، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی و عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت‌و‌گویی انجام دادیم.

وی معتقد است که از زمان بررسی صلاحیت کاندیداها، هیات بررسی تحت فشار بودند اما طبق قانون عمل کردند و زیر بار این فشارها نرفتند.گفت و گوی خبرآنلاین با او را بخوانید؛

امسال رد صلاحیت کاندیدهای انتخابات نظام پزشکی سروصدای زیادی داشت و اخیرا هم که رئیس جمهور در نامه ای نسبت به این موضوع اعتراض کردند. آیا او به لحاظ قانونی می توانند این کار را انجام دهد؟

حتما نامه ایشان را خواندید. به لحاظ قانونی رئیس جمهور نمی توانند نامه تهدید آمیزی برای اعضایی که بر انتخابات نظارت دارند بنویسند چون ما کاملا قانونی عمل کردیم و جای هیچ اعتراضی نیست، هرچند که به تمام اعتراضها رسیدگی کردیم.

این نامه تاثیری هم بر کار شما داشته است؟

ما تحت تاثیر این تهدید‌ها قرار نمی‌گیریم و به وظایف قانونی خودمان عمل می کنیم. اما این تهدیدها و فشارها خوشایند نیست. برای همین هم ما تصمیم گرفتیم که حتی اگر آقای احمدی نژاد دست به تغییرات بزند همانگونه که در گذشته هم از این کارها انجام دادند ما باز هم به وظیفه خودمان عمل کنیم.

گفته شده که قبلا هم رئیس جمهور پیغام هایی در زمان تایید صلاحیتها به اعضای نظارت ارسال می کرده. آیا این موضوع صحت دارد؟

بله،ایشان توصیه‌هایی درباره انتخابات داشت که ما پاسخ دادیم طبق قانون عمل می کنیم تا حق کسی ضایع نشود.

با وجودی که اعضای نظارت بر انتخابات از سوی رئیس جمهور انتخاب می شوند چرا باز هم فشار روی آنها بود؟

نظارت بر انتخابات و تعیین صلاحیت‌ها بر عهده هیات هفت نفره است که تعدادی از آن‌ها به نوعی نماینده خود رئیس جمهور هستند، یعنی از طرف وزیر کشور و وزیر بهداشت معرفی می‌شوند. حتی بیشتر اعضای هیات نظارت شهرستان‌ها هم به نحوی منتخب دولت هستند چون بیشترشان از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهرستان معرفی شده‌اند و دانشگاه هم زیر نظر دولت است. اما این افراد به شدت تحت فشار بودند که خوشبختانه توانستند به وظایف قانونی خود عمل کنند و موفق بیرون بیایند.

بنابراین اعضا تحت تاثیر فشارها و سفارشها نبودند؟

ما با برگزاری بیش از 20 جلسه ، صلاحیت‌ کاندیداها را بررس کردیم. البته همانطور که قبلا هم گفتم، برخی کاندیداها که اعتراض داشتند، حضوری آمدند و ما هم به اعتراضها گوش کردیم تا به طور قانونی در این زمینه تصمیم گیری کنیم. تمام بررسی های ما با سند و مدرک انجام شده و تمام جلسات و حرف‌هایی که نامزدها زنده‌اند صورت جلسه شده و موجود است. درمورد نامزدی که جناب رئیس‌جمهور رویش تاکید ویژه دارند بررسی‌های بسیار زیادی انجام شد. حتی بنده شخصا به شورای نگهبان رفتم و از نزدیک نظر سخنگوی شورای نگهبان را گرفتم، اینها همه سند دارد می‌توانید از شورای نگهبان و قوه قضاییه صحت حرف بنده را استعلام کنید.

نظر شورای نگهبان بر انتخابات نظام پزشکی چیست؟

اتفاقا با شورای نگهبان هم مشورت کردیم و در مورد برخی آقایان خود اعضای شورای نگهبان هم اعلام کردند که حتی اگر برای انتخابات مجلس کاندیاد شوند هم رد صلاحیت می شوند. ما نمی‌خواهیم خدای نکرده آبروی کسی از بین برود اما برخی آقایان بدون توجه به این موضع به دنبال تایید از مراجع بالاتر هستند و این اصلا صحیح نیست.

بنابراین شما به اعتراض همه رسیدگی کردید تا مشکلی پیش نیاید؟

بله. حتی در روز 21 بهمن تا بعد از ساعت اداری روز جلسه داشتیم اما هیچ یک از توصیه ها را نپذیرفتیم. چون به نظر ما قانون اساسی ملاک است نه سفارش مسئول یا مقام کشوری .

شما دلایل رد صلاحیتها را اعلام نمی کنید؟چون شاید این موضوع به شفاف سازی در این موضوع کمک کند؟

این کار طبق قانون شدنی نیست اما حاضرم در یک مناظره به رئیس جمهور اعلام کنم که دلایل رد صلاحیتها چه بوده و این فشارها بی فایده است.

شما نماینده مجلس هم هستید، در مجلس برای حل این مشکل برنامه ای ندارید؟

اتفاقا تصمیم داریم به محض شروع کار مجلس، اعتراضمان را در غالب سوال یا تذکر از شخص رئیس جمهور مطرح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha