دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 67624

درست است که سازمان نظام پزشکی، یک سازمان صنفی است اما با کمال تاسف در دو دوره گذشته فعالیت‌های این سازمان به سمت و سویی برده شد که به‌عنوان یک پایگاه سیاسی خاصی مورد استفاده قرار گرفت.

نظام پزشکی؛ صنفی که سیاسی شده است

سلامت نیوز : حاشیه‌های سازمان نظام پزشکی همچنان ادامه دارد، با اینکه کمتر از 4 روز به آغاز انتخابات سازمان نظام پزشکی باقی مانده اما هنوز بحث‌ها بر سر روند رد صلاحیت کاندیداها فروکش نکرده است، نامه اخیر رئیس دولت برای تجدید نظر نامزدهای رد صلاحیت شده، در این اتفاقات بی‌تاثیر نبوده است، هر چند که پیش از این نیز انتقادهایی به رد صلاحیت‌های گسترده در میان نامزدهای این انتخابات شده بود اما ورود محمود احمدی‌نژاد، رنگ و بوی دیگری به ماجرا داد، همزمان با اظهار نظر اخیر رئیس دولت، منتقدان صدای انتقاد خود را بلندتر کرده و نسبت به فعالیت هیات مرکزی نظارت بر انتخابات خرده گرفتند. رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، در همین زمینه از هیات نظارت بر انتخابات خواست تا به وظایف قانونی خود عمل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ بیژن گودرزی، هنوز امیدوار است که برخی نامزدهای رد صلاحیت شده به فضای انتخابات سازمان نظام پزشکی باز گردند، او در این باره می‌گوید:« اگر تجدیدنظری در روند بررسی صلاحیت‌ها صورت نگیرد حضور پزشکان در انتخابات نظام پزشکی کمرنگ‌تر می‌شود.» او به اظهارات رئیس مرکزی نظارت مبنی براینکه برخی توصیه به تایید صلاحیت برخی کاندیدا‌ها می‌کنند، واکنش نشان داده و تاکید می‌کند:« مفاد نامه‌ای که به احمدی‌نژاد ارائه کردیم در قضاوت عمومی قرار گرفته و کاملا روشن است و هیچ نکته‌ای حاکی از این نیست که یک توصیه نامه باشد.» به گفته او، این نامه درخواستی بود که مجموعه عمومی سازمان نظام پزشکی در حیطه وظایف خود به رئیس‌جمهوری ارائه کرد چراکه برخی از دوستان ما با وجود سوابق روشن، انقلابی و عملکرد بسیار خوب به مردم و مملکت رد صلاحیت شده‌اند. رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، معتقد است:« با ردصلاحیت پزشکانی که تجارب بسیارخوبی دارند به ارکان سازمان نظام پزشکی ضربه وارد می‌شود.» این البته تنها واکنش به اتفاقات اخیر برای انتخابات سازمان نظام پزشکی نبود.

سرپرست وزارت بهداشت که یکی از مخاطبان نامه احمدی‌نژاد بود نیز درباره این موضوع می‌گوید:« این موضوع اقدامی است که ستاد اجرایی آن را انجام می‌دهد و در این ستاد سه قوه حضور دارند و ممکن است تصمیم یک قوه تاثیری در آن نداشته باشد.» محمد حسن طریقت منفرد که در حاشیه نخستین یادواره شهدای زن جامعه پزشکی سخن می‌گفت ادامه می‌دهد:«اقدامات مربوط به انتخابات نظام پزشکی و بررسی صلاحیت‌ها را ستاد اجرایی و نظارت انجام می‌دهند، این اقدامی است که سه قوه در آن حضور دارند و به یک قوه مربوط نمی‌شود. البته رئیس‌جمهور نیز در این زمینه نظر خود را عنوان کرده است. اما از آنجا که ستاد اجرایی نظارت از سه قوه تشکیل می‌شود، ممکن است تصمیم یک قوه تاثیری در وضعیت رد صلاحیت‌ها نداشته باشد.» این اظهار نظرها در شرایطی عنوان می‌شود که از نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، تمام اقدامات قانونی بوده و انتخابات هیچ شائبه‌ای ندارد، به‌طوری‌که روز شنبه، مراد هاشم زهی، رئیس این هیات، به آرمان گفته بود در صورت نیاز نظر مقام معظم رهبری در این باره گرفته می‌ شود و ایشان ماجرا را تعیین تکلیف می‌کنند.

با این همه تاکید اکثر قریب به اتفاق پزشکان، بر ریاست یک کاندیدای مستقل از جناح‌های سیاسی است. دکتر بهزاد رحمانی، فوق تخصص ریه، عضو هیات مدیره انجمن جراحان و عضو کارگروه ائتلاف مستقل انجمن هاست، او معتقد است که تنها با ورود یک نامزد مستقل می‌توان سازمان نظام پزشکی را از سیاسی شدن نجات داد. وی در گفت و گو با آرمان توضیحات بیشتری درباره آینده سازمان نظام پزشکی می‌دهد.

با اینکه گفته می‌شود سازمان نظام پزشکی یک سازمان صنفی است و باید پیگیر مسائل صنفی پزشکان باشد، اما شاهد هستیم که این سازمان بیش از نهادهای دولتی درگیر مسائل سیاسی شده است. دلیل چیست؟

درست است که سازمان نظام پزشکی، یک سازمان صنفی است اما با کمال تاسف در دو دوره گذشته فعالیت‌های این سازمان به سمت و سویی برده شد که به‌عنوان یک پایگاه سیاسی خاصی مورد استفاده قرار گرفت، در نتیجه مشخص شد که این سازمان قابلیت تبدیل شدن به یک پایگاه سیاسی را دارد وکسانی که مقام‌های سیاسی دارند، سازمان برایشان اهمیت پیدا کرده است، واقعیت این است که سازمان صنفی است اما در دو دوره گذشته سیاسی شده است.

مسائلی که اخیرا سازمان را درگیر کرده، چقدر در آینده می‌تواند بر نقش آفرینی نظام پزشکی تاثیر گذارد؟

قطعا این مسائل آینده سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، متاسفانه مسائل اخیر، یک فرافکنی ایجاد کرده همان طور که گفتم این موضوع از دو دوره قبل ریاست بر سازمان نظام پزشکی آغاز شده است. از همان زمان فریاد سیاسی شدن در این سازمان سر داده شده، واقعیت این است که این سازمان یک ماهیت صنفی دارد، اما کاربردش تغییر کرده است.

پیش از این رئیس سازمان نظام پزشکی که خودش نیز برای کاندیدا شدن در انتخابات این سازمان، رد صلاحیت شده، بر سیاسی بودن این انتخابات تاکید کرده بود. به نظر شما موضوعی که آن زمان از سوی صدر مطرح شد، با اتفاقاتی که اکنون در این حوزه رخ می‌دهد ارتباط دارد؟

شاید آن زمان که آقای صدر بر سیاسی بودن انتخابات تاکید کرد، خودش نیز نمی‌دانست که این ماجراها پیش بیاید و انتخابات سازمان نظام پزشکی تا این حد تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گیرد، اتفاقاتی که اکنون در بطن این سازمان رخ داده، پیش‌بینی رئیس سازمان نبود، همان زمان نیز انتخابات این سازمان شائبه سیاسی نداشت اما اکنون متاسفانه شاهد هستیم که خواسته یا ناخواسته این اتفاق برای نظام پزشکی رخ داده و درگیر مسائل سیاسی شده است.

منظور شما از دو دوره دقیقا از همان زمانی است که آقای صدر رئیس سازمان شدند؟

بله دقیقا از همان زمان که او وارد سازمان شد، فعالیت‌های سازمان حول محور مسائل سیاسی می‌چرخد، ببینید، یک دیدگاه نخ نمایی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر ریاست سازمان با یک فرد سیاسی باشد، یا آن سازمان وابستگی جناحی داشته باشد، بنابراین می‌تواند از امکانات بهتر و بیشتر بهره ببرد، اما این تفکر و دیدگاه باطل است و دقیقا برعکس آن رخ داده یعنی کسانی که وابسته به جریان‌های سیاسی هستند، کاملا بی‌اثر بوده و حتی امتیازاتی را که سال‌ها ممکن است برای بدست آوردن آن تلاش کرده اند، بدلیل همان فعالیت‌ها و درگیری‌های سیاسی از دست بدهند.

نمونه این اتفاق را در واگذار شدن حق تعرفه گذاری بخش خصوصی به دولت شاهد بودیم. به اعتقاد شما، سیاسی بودن سازمان نظام پزشکی بویژه در 8 سال گذشته، در از دست دادن این امتیاز موثر بوده است؟

بله دقیقا، این اتفاق زمانی رخ داد که آقای صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی و در عین حال نیز رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و نایب رئیس مجلس بودند، یعنی در بهترین موقعیت و جایگاهی قرار داشتند که رئیس یک سازمان می‌توانست در آن جایگاه باشد اما به جای اینکه این موقعیت ها، امتیازات بیشتری برای سازمان داشته باشد، باعث از دست رفتن حقوق آن شد. یعنی اختیاراتی که آنهمه برای بدست آوردنش زحمت کشیده شد، به راحتی از دست رفت.

به اعتقاد شما چند شغله بودن رئیس سازمان در این اتفاق تاثیر داشت؟

بله، البته. متاسفانه نگاهی به روسای سازمان نظام پزشکی، نشان می‌دهد که روسای این سازمان همواره چند شغله بودند و ریاست بر سازمان همواره شغل دوم، سوم و یا چهارم بود. نمونه آن را در ریاست دکتر صدر دیدیم، قبل از آن نیز، دکتر ظفرقندی، در عین حال که رئیس دانشگاه تهران بود، ریاست سازمان را نیز به عهده داشت، این در حالی بود که دانشگاه تهران بدلیل حجم فعالیت‌ها خود به چند رئیس نیاز داشت و دیگر زمانی برای فعالیت‌های آن فرد بر سازمان دیگر باقی نمی‌گذاشت.

با توجه به رد صلاحیت دکتر صدر، ریاست سازمان در دور بعدی با شخصی غیر از او خواهد بود، این موضوع می‌تواند در بازپس گرفتن این حقوق و امتیازها نقشی داشته باشد؟

رئیس بعدی این سازمان باید تلاش فراوانی کند تا بتواند امتیازات از دست رفته را دوباره بدست آورد، چرا که امتیازاتی که از دست سازمان خارج شد، با زحمات فراوانی گرفته شده بود.

به اعتقاد شما با آمدن رئیس جدید، سازمان بهتر از گذشته می‌تواند به مسائل صنفی پزشکان و کمتر به مسائل سیاسی بپردازد؟

بعید می‌دانم سازمان نظام پزشکی، به این زودی‌ها روی آرامش ببیند و با فراغ بال به مسائل صنفی پزشکان بپردازد، متاسفانه سازمان بی‌مورد درگیر موضوع‌های سیاسی شده است.

اگر رئیس بعدی نیز کاندیدای مستقل نباشد و با حمایت‌های خاصی ریاست سازمان را از آن خود کند، چه آینده‌ای برای سازمان پیش‌بینی می‌شود؟

به هر حال هر کاندیدایی که با حمایت جناح و گروه خاصی رئیس سازمان شود، باید دین خود را به آن جناح ادا کند به همین دلیل امیدواریم که رئیس سازمان کاندید‌ای مستقل باشند. ببینید وقتی سازمانی با مواضع سیاسی مواجه می‌شود، بعدها تمام مسائل آن از جمله بودجه، امکانات، راهبردها و ... نیز تحت تاثیر جناح بندی‌های سیاسی قرار می‌گیرد، برای نمونه اگر نتواند سازمان را با اهداف جریان سیاسی خاص پیش ببرد، به‌طور قطع از نظر بودجه و منابع مالی یا امکانات با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود و سازمان‌ها و جریان‌های دیگر از این موضوع به‌عنوان یک حربه استفاده خواهند کرد.

همان طور که اطلاع دارید در روزهای گذشته رئیس دولت نیز وارد ماجرای انتخابات نظام پزشکی شده و حتی اعلام کرده که اگر در رد‌صلاحیت‌ها تجدید نظر نشود، انتخابات از نظر او باطل است، به نظر شما ورود احمدی‌نژاد، با توجه به واکنش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات بر قانونی بودن رد صلاحیت‌ها به کجا ختم می‌شود؟

اتفاقات زمانی قابل پیش‌بینی است که مسائل کلی بر‌اساس اصول و چارچوب‌ها بنا نهاده شده باشد، اما گاهی واکنش‌ها غیرمعمول است از این رو نمی‌توان نتیجه این مسائل را حدس زد، مسائلی که رخ داده خارج از اصول و قاعده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha