دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 67628

شاید ساكنان شهرهای بزرگ گمان نكنند كه آلودگی صوتی چه تاثیراتی بر آنها خواهد گذاشت، همه به دنبال این‌ هستند كه هوای تمیز تنفس كنند ، كسی به فكر اعصابی كه از مردم از بین می‌رود و سلامتی‌ای كه از دست می‌رود نیست، سلامتی كه با شنیدن صداهای بیش از حد استاندارد، كاهش می‌یابد و افراد را دچار انواع و اقسام بیماری‌ها می‌كند.

نوزادان كم وزن محصول آلودگی صوتی شهرها
سلامت نیوز : اگر آلودگی صوتی مناطق ما از استاندارد 15 دسی‌بل بیشتر باشد آن منطقه را بحرانی اعلام می‌كنند. همه مراكز درمانی، آموزشی و مسكونی كنار بزرگراه‌های ما در حالت بحرانی قرار دارند. هرچه از خیابان‌های اصلی دورتر می‌شویم این مقدار كمتر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اسم كلانشهرها كه می‌آید، هوای آلوده و غبارآلود است كه به ذهن می‌آید. خودروهای دودزایی كه راه نفس مردم شهر را بند می‌آورند و كارخانجات و صنایع آلاینده. چهره‌های مردم كه با ماسك‌های سفید و از سر ناچاری در شهر ظاهر می‌شوند، از جلوی چشم‌ها دور نمی‌شود. اما این تنها چیزهایی است كه دیده می‌شود. اگر این تصویر به صدا هم مجهز باشد، می‌توان كلافگی ناشی از آلودگی‌های صوتی را هم در چهره آدم‌های خسته ماسك به صورت دید. صداهایی ناهنجار و نخراشیده كه از گوشه گوشه شهر‌های بزرگ و بی‌در وپیكر به گوش می‌رسد. از بوق ماشین‌ها كه از نخستین ساعات سحرگاهی در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند تا صدای موتور خودروهای سبك و سنگین و موتوسیكلت‌ها كه با هر ویراژشان كمی آدم‌ها را به ناشنوایی مطلق نزدیك می‌كنند.

شاید ساكنان شهرهای بزرگ گمان نكنند كه آلودگی صوتی چه تاثیراتی بر آنها خواهد گذاشت، همه به دنبال این‌ هستند كه هوای تمیز تنفس كنند و سالمندان و كودكان‌شان را از هوای آلوده بر حذر دارند، كسی به فكر اعصابی كه از مردم از بین می‌رود و سلامتی‌ای كه از دست می‌رود نیست، سلامتی كه با شنیدن صداهای بیش از حد استاندارد، كاهش می‌یابد و افراد را دچار انواع و اقسام بیماری‌ها می‌كند. بیماری‌هایی كه كسی تصورشان را هم نمی‌كند. كسی تصور این را نمی‌كند كه قلب آدم‌ها دچار مشكل كمبود خون‌رسانی شود آن هم در اثر آلودگی صوتی یا جنین‌های كم‌وزن در اثر شهری با صداهای بلند به دنیا بیایند. اما مدیر واحد صوت شركت كنترل كیفیت هوا معتقد است این بیماری‌ها در اثر شنیدن صداهای بسیار بلند كه بالاتر از حداستاندارد شنوایی‌اند، ایجاد می‌شود. در این زمینه گفت‌وگویی با این مدیر واحد صوت، حسین مهرآوران داشتیم تا از آلودگی صوتی موجود در كلانشهرها و فاصله‌یی كه با استاندارد دارد بگوید.

آلودگی صوتی در كلانشهرها از نگاه شما كه یكی از مدیران مستقیم این جریان هستید چه گستردگی‌ای دارد و تحت تاثیر چه عواملی در شهرها ایجاد می‌شود؟


به طور كلی آلودگی صوتی به مجموعه عواملی از جمله سروصداهای هوایی، زمینی و ریلی اطلاق می‌شود كه غیر از این ترافیك‌ها صنایع هم جزو عوامل آلوده‌كننده صوتی شهرها به حساب می‌آیند. یكی از عوامل تاثیرگذار آلودگی صوتی روی انسان‌ها كاهش قدرت شنوایی است، به مرور زمان قدرت شنوایی فرد كاهش می‌یابد، این در مرور زمان اتفاق می‌افتد كه فرد، دیگر یكسری صداهای عادی را نمی‌تواند بشنود كه طبعا باید از سمعك استفاده كند. صداهای اتفاقی كه ما به عنوان event می‌شناسیم ممكن است باعث كری موقت یا كری دایمی شوند، صداهای بالای 100، 105 دسی بل می‌تواند این تاثیرات را در فرد داشته باشد.

مهم‌ترین اثر آلودگی صوتی موقت یا دایمی در افرادی كه در معرض این آلودگی‌ها قرار می‌گیرند، این است كه در بدن هورمون‌های استرس شامل كورتیزول ترشح می‌شود و باعث می‌شود رگ‌های خونی باریك شوند و این‌باریك شدن باعث می‌شود خون‌رسانی به اعضای بدن از جمله قلب، مغز و جنین كاهش یابد، وقتی خون‌رسانی به جنین كاهش پیدا كند جنین‌های كم‌وزن به دنیا می‌آیند، وقتی خون به مغز نرسد قدرت یادگیری كاهش می‌یابد و وقتی به قلب خون نرسد بیماری‌های قلبی در فرد ایجاد می‌شود. هورمون‌های استرس بدن كه ترشح می‌شوند یكی از تاثیرات‌شان این است كه شخص دچار پرخاشگری، استرس، اضطراب و ناراحتی‌های عصبی می‌شود. درباره شهر تهران و كلانشهرهای ایران باید بگویم كه در این شهرها به ویژه مراكز درمانی، مسكونی و آموزشی كه در كنار بزرگراه‌ها و معابر اصلی قرار دارند، در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد استاندارد تصویب شده در شورای عالی حفاظت از محیط زیست قرار دارند.

استاندارد آلودگی صوتی در شهرها به چه شكل است؟

برای محیط‌های مسكونی آنچه تصویب شده در دوره روز 55 دسی بل و در دوره شب 45 دسی بل است، در بیشتر معابر و بزرگراه‌های شهر تهران بر اساس اندازه‌گیری‌هایی كه انجام دادیم آلودگی صوتی این مناطق به 80 تا 85 دسی بل می‌رسد. به ویژه مناطق درمانی و آموزشی كه این عدد باید بسیار پایین باشد.

چه راهكارهایی برای حل معضل آلودگی توسط شهرداری انجام شده است؟

راهكار كنترلی كه می‌توان انجام داد برای این موضوع آنچه توسط شهرداری قابل انجام است، نصب دیواره صوتی است كه در حال حاضر در حال انجام است و نصب ایستگاه‌های صوتی است كه آنچه برای شهر تهران برآورد شده باید 250 تا 300 ایستگاه آلودگی صوتی باشد كه در حال حاضر 45 ایستگاه نصب كردیم، فعلا شهرداری بودجه‌یی ندارد، اگر تامین شود آماده نصب این ایستگاه‌ها هستیم. یكی از كارهای خوبی كه واحد صوت شهرداری انجام داده در این زمینه ارائه طرح جامع كاهش آلودگی صداست، طرحی همانند طرح جامع كاهش آلودگی هوا كه 10 سال پیش تصویب شد و باعث شد خط و مسیری برای كاهش آلودگی هوا تعیین شود.

سال گذشته این طرح تصویب شد، تیرماه 91 این طرح به معاونت حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران ارسال شد، هنوز معاونت این را به شورای شهر اسلامی ارائه نكرده، در صورتی كه این طرح در شورای شهر تصویب شود شهر تهران نخستین كلانشهری در ایران خواهد بود كه دارای طرح جامع كاهش آلودگی صدا خواهد بود.

درباره نصب دیواره صوتی و نحوه كاربرد آن بگویید.

ایستگاه‌های آلودگی صوتی در واقع اطلاعات صدا را به صورت آنلاین جمع‌آوری می‌كنند این ایستگاه‌ها در كنار بزرگراه‌ها نصب شدند و اطلاعات از یكی یكی این ایستگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود. درباره دیواره صوتی هم ما دو طرح پژوهشی داشتیم كه انجام شد یكی امكان‌سنجی نصب دیواره صوتی در شهر تهران كه انجام شد و دومی هم بررسی راهكارهای كاهش و كنترل آلودگی صوتی بود و مواردی كه می‌توان در دیواره صوتی استفاده و نصب كرد. واحد صوت توانست پیمانكاران را آموزش دهد كه از چه موادی استفاده كنند و نحوه نصب چگونه باشد.

چند تا از بزرگراه‌های تهران دیواره صوتی دارند؟


بزرگراه‌های چمران، مدرس، حكیم و كردستان مجهز به دیواره صوتی‌اند و باقی بزرگراه‌ها فاقد دیواره صوتی‌اند. البته نه كل بزرگراه، در واقع مقطعی از بزرگراه نصب شده، همه جا نمی‌توان دیواره را نصب كرد.

درباره مناطق مسكونی و خانه‌هایی كه اطراف بزرگراه هستند چطور؟ با نصب دیواره صوتی مشكل حل می‌شود؟

مشكل اینجاست كه ما باید آلودگی صوتی را به 55 دسی بل برسانیم، با هیچ راهكار و ترفندی نمی‌توان به این معیار رسید. دیواره صوتی 15 دسی‌بل آلودگی صوتی را كم می‌كند مناطق مسكونی‌ای كه بتوان این كار را درباره‌شان كرد را در اولویت قرار دادیم و این كار را برایشان انجام می‌دهیم.

درباره مناطق شهری تهران كدام مناطق بالاترین آلودگی را دارد؟


درباره آلودگی‌های صوتی ناشی از خودروهای سواری، منطقه 6 تهران بالاترین آلودگی را دارد. اما اگر بخواهیم مجموعه اینها را در نظر بگیریم منطقه 21 است، چون هم فرودگاه در نزدیكی این منطقه است، هم ریل قطار دارد و هم صنایع در آنجا ساكن‌اند.

بین وسایل نقلیه كدام یك بیشترین آلودگی را ایجاد می‌كنند؟

موتوسیكلت‌ها با سهم 49 درصدی بیشترین سهم را در ایجاد آلودگی صوتی دارند و بعد از آنها خودروهای سواری با سهم 30 درصدی- درباره ماشین آلات سنگین چه سهمی قائل هستید؟

ماشین‌های سنگین چون آمارشان در روز كمتر از شب هستند و در روز ممنوعیت ورود به شهر دارند فقط سهم شبانه دارند چون تعدادشان را نداریم نمی‌توانیم عدد درستی برای سهم آنها اعلام كنیم.

میزان آلودگی صوتی ما چندبرابر استاندارد است؟

درباره بزرگراه‌ها آلودگی صوتی 80 تا 85 دسی بل است و در خیابان‌ها 75 تا 80 دسی‌بل است. استاندارد آلودگی صوتی در روز 55 و در شب 45 دسی بل است، از آنجایی كه دسی‌بل واحدی لگاریتمی است، نمی‌توان گفت آلودگی صوتی ما چند برابر استاندارد است. اگر آلودگی صوتی مناطق ما از استاندارد 15 دسی‌بل بیشتر باشد آن منطقه را بحرانی اعلام می‌كنند. همه مراكز درمانی، آموزشی و مسكونی كنار بزرگراه‌های ما در حالت بحرانی قرار دارند. هرچه از خیابان‌های اصلی دورتر می‌شویم این مقدار كمتر خواهد شد.

راهكاری جز ایجاد دیواره صوتی وجود دارد؟

ایجاد خودروهای كم‌سر و صدا‌تر كه به خودروسازان مربوط می‌شود یكی از راهكارهاست، همچنین تولید آسفالت‌های متخلخل و پنجره‌های دوجداره كه پیمانكاران ساختمانی باید رعایت كنند. استفاده از هواپیماها و قطارهای كم‌سر و صداتر و برقی، دور كردن صنایع از شهر. همه اینها راهكارهای كاهش آلودگی صوتی در كلانشهرهاست.

راهكارهایی كه در شهرهای ما قابل اجراست كدام‌ها هستند؟

دو راهكاری كه می‌توان اجرا كرد و قابل دسترس‌تر‌اند، نصب دیواره صوتی توسط شهرداری است و ایجاد پنجره‌های دوجداره كه توسط خود مردم باید درخواست شود. می‌توانند هم قوانینی بگذارند برای اجبار اینكه ساختمان‌ها هنگام ساخت حتما از پنجره‌های دوجداره استفاده كنند. اما این پنجره‌ها استاندارد نیستند و شرایط لازم را برای كاهش صدا ندارند. یك پنجره دوجداره می‌تواند تا 30 دسی‌بل صوت را كاهش دهد، اما پنجره‌های آهنی و آلومینیومی حداكثر تا 15، 20 دسی‌بل كاهش می‌دهند اما پنجره‌های یو پی وی سی می‌تواند بیش از اینها كاهش دهد.

از كدام یك عموما استفاده می‌شود؟

از هر 3 تای این پنجره‌ها استفاده می‌شود اما باید یكسری مشخصات و معیارها را برای این پنجره‌های دوجداره استفاده كنند و از آن اصول برای ساخت آنها حتما استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha