دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 67632
سلامت نیوز : ید یکی از عناصر معدنی مهم است که وظایف متعددی در بدن انجام می‌دهد. برای همین لازم است که بخشی از تغذیه ما به این عنصر معدنی اختصاص داده شود. کمبود ید نتایج منفی به ویژه روی رشد جنین دارد و مشکلات تیروئیدی به بار می‌آورد. در این مقاله چند توصیه داریم تا از کمبود این ماده معدنی پیگیری شود. ید به سنتز هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کند. این هورمون‌ها در زمان بلوغ، برای رشد جنین و همچنین در طول زندگی همه ما نقش دارند. این هورمون‌ها به تولید انرژی کمک کرده و میزان سوخت و ساز بدن را کنترل و تنظیم می‌کنند. زمانی که برنامه غذایی ما حاوی ید کمی باشد غده تیروئید بزرگ شده و گواتر تشکیل می‌شود. کمبود ید همچنین باعث به کم کاری تیروئید می‌انجامد که نتیجه‌ای جز احساس خستگی، فراموشی و افزایش وزن نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در سرتاسر جهان حدود یک میلیارد نفر از این کمبودها رنج می‌برند. در واقع کمبود ید در شرایطی مانند بارداری، فعالیت‌های ورزشی، مصرف دخانیات، گیاه‌خواری و غیره بیشتر پیش می‌آید. میزان دریافتی ید بسته به سن و سال هر کس متفاوت است. میزان جذب روزانه این عنصر معدنی حدود 159 میکروگرم می‌باشد. زنان باردار و یا شیرده به ترتیب روزانه به حدود 200 و 290 میلی گرم و کودکان زیر 10 سال نیز به 80 تا 120 میلی گرم ید نیاز دارند. هورمون‌های تیروئیدی که به عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کنند در برخی موارد بیشتر تحریک می‌شوند. در زنان باردار کمبود ید باعث تأخیر در رشد روانی جنین می‌شود. در واقع توصیه می‌شود برای جلوگیری از کمبود این عنصر معدنی تنوع غذایی ایجاد کنید و مواد غذایی سرشار از ید مصرف کنید.توجه داشته باشید که افراد سیگاری نیز در معرض کمبود ید قرار می‌گیرند به خاطر این که توتون مانع از جذب آن می‌شود.

برای همین هم توصیه می‌شود که خانم‌های باردار به هیچ عنوان سیگار نکشند. از این گذشته تعریق زیاد در حین ورزش نیز باعث از بین رفتن ید می‌شود. حواستان باشد زمانی که هوا گرم است و زیاد عرق می‌کنید برای این که شاداب باشید مکمل مصرف کنید و در حین ورزش مایعات کافی بنوشید. توجه داشته باشید گیاه‌خواران و خام خوارها که گوشت قرمز، ماهی یا شیر نمی‌خورند مهم‌ترین منابع ید را از دست می‌دهند. برای همین امکان اینکه در معرض کمبود ید قرار بگیرند بیشتر است. توجه داشته باشید که کلم، گل کلم، شلغم، ارزن و سویا باعث کمبود ید می‌شوند و بهتر است در مصرف آنها احتیاط کنید. این سبزیجات مانع از عبور ید در بدن می‌شوند.حواستان باشد که مصرف بیش از اندازه ید نیز می‌تواند به مشکلاتی مانند حساسیت، لاغری و بی‌خوابی منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha