سلامت نیوز : متوقف شدن طرح راه‌اندازی خانه‌های میان راهی برای معتادان خبری است كه «فرید براتی سده»‌مدیركل درمان و اعتیاد سازمان بهزیستی داده و می‌گوید: «اعتبار لازم برای اجرای این طرح تامین نشده است.» به گفته مسئولان بهزیستی با اختصاص 800 میلیون تومان می‌توان در 6 استان مورد نظر خانه‌های میان راهی را تاسیس كرد كه از این مقدار بهزیستی قرار بود 500 میلیون تومان اختصاص دهد و بقیه از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت تعاون،‌كار و رفاه اجتماعی تامین شود.اما به گفته براتی سده، خانه‌های میان راهی جزو مسائل اولویت دار ستاد مبارزه با موادمخدر محسوب نمی‌شود و ظاهرا به این علت است كه اعتبار مورد نیاز این خانه‌ها از سوی این ستاد تامین نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ راه‌اندازی خانه‌های میان راهی یكی از طرح‌های سازمان بهزیستی كشور برای حمایت از معتادان است كه قرار بود در 6 استان پر خطر اصفهان،خراسان رضوی،تهران، كرمانشاه، خوزستان و هرمزگان اجرایی شود اما تامین شدن اعتبار این طرح باعث شده تا عملیاتی شدن آن متوقف شود.ایجاد خانه‌های میان راهی یكی از راهكارهای بهزیستی برای توانمندسازی معتادان بهبود یافته است كه مقرر شده بود با ساخت این خانه‌ها معتادان بهبود یافته پس از خروج از كمپ‌ها و مراكز درمانی تا زمان پیدا كردن شغل، سرپناه و كسب درآمد در این خانه‌ها ساكن شوند، چرا كه در غیر این صورت معتادان بهبودیافته دوباره به سمت كانون‌های آسیب باز می‌گردند و فرآیند بهبودی با شكست مواجه می‌شود.

اعتبارات ناكافی و حمایت‌های نصفه و نیمه

ناكافی بودن اعتبارات در بخش درمان و پیشگیری از اعتیاد یكی از مشكلات اساسی سازمان بهزیستی برای مبارزه با اعتیاد در كشور است. فرید براتی سده با بیان این مشكل می‌گوید: «معتادان بعد از ترخیص نیاز به حمایت‌های اجتماعی دارند اما برای خدمات مددكاری، روان‌شناختی و... اعتباری در نظر گرفته نشده است و این چرخه‌ای معیوب است.» به گفته وی، ستاد مبارزه با موادمخدر حتی یك ریال هم برای حمایت‌های اجتماعی پس از ترخیص پرداخت نمی‌كند و همین حمایتی نیز كه از معتادان بعد از ترخیص می‌شود فقط از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌شود كه آن نیز با توجه به مشكلات این سازمان كافی نیست و پاسخگوی تمامی معتادان نخواهد بود. تا شهریور ماه امسال آمارمعتادان بهبود یافته‌ای كه به‌طور قطع اعتیاد را ترك كرده‌اند 3 تا 5 درصد عنوان شده بود.مدیركل درمان و اعتیاد سازمان بهزیستی ابراز امیداوری كرده بود ایجاد خانه‌های میان راهی بتواند به ارتقای این آمار كمك كند اما با وجود تخصیص نیافتن اعتبار نمی‌توان خیلی به كم شدن آمار معتادان خوشبین بود.

تحویل مسكن مهر به معتادان بهبود یافته

ارائه مسكن مهر به معتادان بهبود یافته یكی دیگر از خدماتی است كه با هدف تشویق معتادان به ترك اعتیاد در نظر گرفته شده است اما ظاهرا این طرح هم همانند دیگر طرح‌های مشابه به مرحله شكست نزدیك است تا پیشرفت. آمار اختصاص 83 مسكن به معتادان بهبودیافته موید این ادعاست كه این طرح نیز نتوانسته به افق‌های پیش رو حتی نزدیك شود. به گفته بابك دین پرست، معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، هیات وزیران در مرداد ماه سال گذشته و بر اساس پیشنهاد دبیر كل ستاد مبارزه با موادمخدر طرحی را به تصویب رساند كه بر اساس آن وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، كار و رفاه اجتماعی وقت مكلف شدند كه معتادان بهبودیافته معرفی شده از سوی دبیرخانه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد استان‌ها را در طرح مسكن مهر در اولویت قرار دهند.

از زمان ابلاغ این مصوبه تا پایان روز 5 بهمن سال‌جاری 2 هزار و 559 معتاد بهبود یافته در این طرح در 26 استان ثبت‌نام كرده‌اند كه از این تعداد 83 نفر موفق به دریافت مسكن مهر شده‌اند. دین‌پرست با بیان اینكه استان‌های تهران با 494 نفر، خوزستان با 379 نفر، كرمان با 282 نفر، گیلان با 275 نفر و البرز با 177 نفر از جمله استان‌هایی هستند كه بیشترین بهبودیافتگان ثبت‌نامی را به خود اختصاص داده‌اند، می‌گوید: «كمترین تعداد ثبت‌نامی بهبودیافتگان در این تعداد از استان‌ها نیز مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری با یك نفر، ایلام با 6 نفر و سمنان با 16 نفر است.»

وی تاكید می‌كند: «بیشترین افراد بهبودیافته‌ای كه موفق به دریافت مسكن شده‌اند در استان‌های لرستان با 43 نفر، قم با 17 نفر و گلستان با 11 نفر بوده است.»

بیمه معتادان موضوع دیگری است كه در دستور كار متولیان مبارزه با موادمخدر قرار گرفته است. بر اساس مصوبه دولت صندوق‌های بیمه‌ای مكلفند هزینه‌های ترك اعتیاد معتادان را بر اساس دستورالعمل ستاد مبارزه با موادمخدر از بیمه‌های پایه تا بستری در دستور كار قرار دهند. وعده بیمه شدن معتادان سال‌های گذشته نیز رسانه‌ای شده بود اما از آبان ماه سال 86 تاكنون كه رئیس‌جمهور با بیمه معتادان موافقت كرد این موضوع تنها روی كاغذ باقی مانده است و هرگز عملی نشده است. به گفته دین پرست، در بحث حمایت‌های اجتماعی، معتادان بی‌بضاعت تحت حمایت‌های دولت برای درمان قرار می‌گیرند و وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی طی سال‌جاری اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان را به این امر اختصاص داده كه متناسب با بودجه تخصیصی از سوی دولت در این مسیر هزینه خواهد شد.

اشتغال معتادان؛ از رویا تا واقعیت

اشتغال معتادان نیز موضوع دیگری است كه دین پرست به آن اشاره كرده و می‌گوید: شورای عالی اشتغال نیز موظف است حداقل 5 درصد از اعتبارات تخصیص یافته مربوط به اشتغال را به صورت سالانه به اشتغال معتادان بهبود یافته و رها شده از اعتیاد اختصاص دهد اما این وعده نیز همانند دیگر وعده‌هایی كه برای معتادان داده شده فقط روی كاغذ مانده و هیچ آماری از اشتغال معتادان تاكنون ارائه نشده است.

20 میلیارد تومان كمبود بودجه

كمبود اعتبار همواره یكی از مشكلات دستگاه‌های حمایتی است. فرید براتی سده هم دل پر دردی از این موضوع دارد.به گفته او تمام طرح‌های حمایتی به وی‍ژه از اقشاری چون معتادان مستلزم طرح و بودجه كافی است اما كمبود اعتبار و بودجه سنگ بزرگ پیش پای این سازمان‌هاست. به گفته براتی سده، در سال‌جاری 5 میلیارد تومان بودجه به سازمان بهزیستی تعلق گرفته كه اعتبار واقعی مورد نیاز این سازمان 25 میلیارد تومان است كه این كسری بودجه بیشترین تاثیر را در بخش درمان، طرح‌ها و حمایت‌های اجتماعی دارد و همین كسری بودجه باعث شده تا طرح‌های حمایتی از معتادان روی كاغذ بماند. ‌مدیركل درمان و اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح می‌كند: «به علت كمبود بودجه امكان حمایت از معتادان وجود ندارد و این افراد بعد از درمان دوباره به اجتماع باز می‌گردند در حالی كه معتاد باید بعد از ترك حمایت شود و از روش‌های غیر دارویی و مشاوره بهره‌مند شود. امامعتادی كه به جامعه بر می‌گردد اگر كار نداشته باشد یا خانواده او را نپذیرد تمام مراحل درمان به هدر رفته و این فرد دوباره به موادمخدر روی می‌آورد.»

حرفه آموزی و اشتغال

دكتر فرهاد اقطار، سرپرست مداخله و بازتوانی بهزیستی نیز با بیان این نكته كه اعطای تسهیلات می‌تواند باعث موفقیت هر چه بیشتر معتادان بهبود یافته شود، می‌گوید: «اعطای وام‌هایی نظیر وام مسكن، اشتغال، كمك هزینه ازدواج و ادامه تحصیل در دستور كار بهزیستی قرار داده شده است.»وی با یادآوری حل مشكل اشتغال معتادان بهبود یافته می‌گوید: «مشكل اشتغال معتادان بهبود یافته با اعطای وام‌های یك یا دو میلیونی حل نمی‌شود بلكه باعث مقروض شدن آنها می‌شود چون با پرداخت این مبلغ حتی نمی‌توان یك كارگاه كوچك و زیر پله‌ای برای امرار معاش راه‌اندازی كرد. به جای پرداخت این هزینه‌ها بهتر است موضوع حرفه آموزی و اشتغال معتادان بهبود یافته در دستور كار قرار بگیرد.»

نگاهی كوتاه به تمامی دستورالعمل‌هایی كه درخصوص معتادان بهبود یافته تا به حال تدوین شده نشان می‌دهد كه كوتاهی‌های بسیاری در این باره صورت گرفته و تنها همتی بلند برای اجرایی شدن این دستورالعمل‌ها كفایت می‌كند تا بتوان تعداد زیادی از معتادان بهبود یافته را از افتادن دوباره به دامان اعتیاد نجات داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha