دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 67636

به راستی نظام سلامت كشور و در راس آن وزارت بهداشت در چه وضعیتی قرار دارد كه صدای برخی از مسئولان عالی رتبه وزارت بهداشت را بلند كرده است ؟

سوء استفاده از بازار درمان
سلامت نیوز :  فریادهای مرضیه وحید دستجردی در مورد ارز دارو، دستان پنهان و كمبود بودجه با بركناری اش خاموش شد و دكتر دیگری سكان وزارت بهداشت را بر عهده گرفت. حالا در حالی كه با ورود سرپرست آرام وزارت بهداشت كسی توقع جنجال نداشت، ولی این بار وضعیت بهداشتی و درمانی كشور صدای سرپرست را هم بلند كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این روزها دیگر خبری از نخستین وزیر زن كابینه دولت نیست. وزیری كه حتی از خود دولت هم انتقاد داشت و انتقادهای داغ مرضیه وحید دستجردی موجب بركناری اش شد. ولی به راستی نظام سلامت كشور و در راس آن وزارت بهداشت در چه وضعیتی قرار دارد كه صدای برخی از مسئولان عالی رتبه وزارت بهداشت را بلند كرده است.

عبدالرحمان رستمیان عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینكه بر اساس آمارها هم‌اكنون حوزه سلامت در اولویت 8 تا 16 قرار دارد، گفت: به طور حتم دولت هم باید از فرمایشات رهبری در حوزه سلامت تبعیت و بر اساس آن سیاست های حوزه بهداشت و درمان را طراحی و اجرایی كند. وی با اظهار تاسف از اینكه جایگاه سلامت كشور در قیاس با كشورهای دیگر بسیار پایین است افزود:‌ متاسفانه توجه نكردن به شاخص های بهداشت و درمان موجب عقب ‌ماندگی حوزه سلامت در كشور شده است.

به گفته رستمیان، بالا بودن سهم مردم از پرداخت هزینه های سلامت، سهم سلامت از تولید ناخالص ملی و بالا بودن هزینه بهداشت و درمان، از مهمترین شاخص های این حوزه است كه بی‌توجهی مسئولان به این موضوع ها موجب افت جایگاه نظام سلامت در كشور شده است. وی معتقد است كه وزارت بهداشت در موقعیت كنونی باید در جهت تامین دارو، كاهش مشكلات بیماران، تقویت بیمه‌ها و اختصاص اعتبارات لازم به حوزه بهداشت و درمان برنامه‌ ریزی كند. این مطالب در حالی عنوان می شود كه كارشناسان حوزه بهداشت و درمان كشور، مهمترین هدف‌ گذاری وزارت بهداشت را اجرای برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت عنوان می كنند.

بر اساس یكی از اهداف برنامه پنجم در حوزه سلامت، سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی در پایان برنامه باید به كمتر از 30 درصد برسد. در حالی كه این عدد هم اكنون بالای 60درصد است و حتی برخی كارشناسان این سهم را بالای 70درصد عنوان می كنند. حالا اگر از بحران دارو، موضوع اولویت ارزی زین اسب و جریان های حاشیه ای بركناری مرضیه وحید دستجردی عبور كنیم دولت با انتصاب سرپرست جدید وزارت بهداشت بطورقطع سازو كار خوبی برای بهبود وضعیت دارو و سلامت جامعه در دستور كار خود قرار داد ولی انگار حال و اوضاع وزارت بهداشت چندان رضایت بخش نیست و صدای سرپرست جدید این وزارت خانه هم بلند شده است.

عده ای دارند سوء استفاده می كنند
دکتر محمدحسن طریقت منفرد سرپرست جدید وزارت بهداشت و درمان گفت: در سال91 بیش از 50هزار میلیارد تومان خرج سلامت مردم شده که قسمت اعظم آن هزینه‌های غیرضروری است که بر مردم تحمیل شده است. همچنین بیش از 40 سال است که طرح پزشک خانواده در دنیا در حال اجراست. امروز عده‌ای در این بازار بی‌مهار در حال سوء استفاده از وضعیت بهداشت و درمان کشور هستند و از اجرای این طرح خوش‌شان نمی‌آید. عده ای نمی‌خواهند وضعیت بهداشت، درمان و سلامت در جامعه سامان پیدا کند.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: با وجود جوسازی عده‌ای علیه این طرح، تا به امروز مقاومتی در برابر اجرای این طرح نبوده و مطمئنا این طرح در کشور اجرا خواهد شد. وی تصریح کرد: اگر امروز شاهد هستیم که برخی از بیمارستان‌های کشور از کمبود در آمد گلایه می‌کنند باید بگوییم که بیمارستان‌های ما کارایی لازم را ندارند و چون کمیت کارایی آنها ناکافی است، هزینه‌های بالایی را نیز متحمل می‌شوند. طبق قانون باید 10درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان تخصیص می‌یافت که از ابتدای امسال تا به امروز بیش از 2000میلیارد تومان از این محل به وزارت بهداشت تعلق گرفته است.

وضعیت بیمارستان ها بحرانی است
گفته های سرپرست جدید وزارت بهداشت در حالی است كه نعمت‌الله منوچهری یكی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت كنونی بیمارستان های دولتی را بحرانی عنوان می كند و می گوید: متأسفانه هیئت دولت با وجود اصرار وزیر سابق بهداشت، میزان تعرفه بیمارستانی را بسیار كم و غیرواقعی اعلام كرد، كه این موضوعات به طور حتم بر افزایش مشكلات بیمارستان ها به ‌ویژه بیمارستان های دولتی تأثیر می‌گذارد. مراد هاشم‌زهی عضو دیگر كمیسیون بهداشت و درمان هم معتقد است كه بروز مشكلات در حوزه سلامت موجب نا امیدی مردم شده است.

وی، همچنین اجرایی نشدن برنامه پزشك خانواده، اختصاص ندادن اعتبارات حوزه سلامت به ‌ویژه اعتبار 10 درصدی از محل هدفمندی یارانه‌ها و اختصاص ندادن ارز دارویی را از مهمترین مشكلات حوزه سلامت كشور دانست و با انتقاد از اجرایی نشدن محورهای قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت، گفت:‌ مواد این قانون بسیار رو به توسعه و مطلوب است، اما متأسفانه بخش كوچكی از محورها محقق شده است. به گفته هاشم زهی یكی از برنامه‌های كمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی روند اجرای محورهای برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت است كه به طور حتم مجلس پیگیر اجرای قوانین و مصوبات نظام سلامت است وی با یاد‌آوری مشكلات اخیر بیمارستان ها در تهیه تجهیزات پزشكی و داروهای موردنیاز، تاكید كرد:‌ متأسفانه افزایش قیمت دلار موجب افزایش بی‌رویه قیمت این محصولات شده است. عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینكه هم‌اكنون درآمد بیمارستان ها با هزینه‌های این مراكز درمانی همخوانی ندارد یادآور شد: درآمد بیمارستان ها كفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد و بر همین اساس شاهدیم كه این مراكز در حال ورشكستگی هستند.

هاشم زهی با اظهار تاسف از اینكه طب عمومی و مراقبت های اولیه جایگاه بالایی در نظام سلامت كشور ندارند، افزود: متاسفانه از 80هزار پزشك عمومی كه در كشور داریم نزدیك به 50 هزار نفر آنان در حرفه خودشان حضور ندارند در حالی كه جامعه به تك تك آنان نیاز دارد. متاسفانه پزشك عمومی در كشور جایگاه معقولی ندارد و تخصص گرایی باعث شده كه تبعیض بین متخصصان و پزشكان عمومی به وجود بیاید.

حالا سرپرست جدید وزارت بهداشت در مورد اظهارات جدید رییس جمهور در مورد احتمال لغو انتخابات نظام پزشكی هم گفته: این نظر شخصی ایشان است. در مورد پزشك خانواده هم گفته این طرح پس از گذشته 17 سال از طرح آن در كشور هنوز مغفول مانده است. ما وظیفه داریم مراقبت های اولیه و طب عمومی را در رشته برنامه های خودمان قرار دهیم. دیگر امكان این نیست كه با سرانه 500 دلاری بتوان هزینه های حوزه سلامت را حیف و میل كرد. وی با عنوان این مطلب كه امروزه خدماتی همچون ام.آر.ای، سی.تی.اسكن و ... به یك تجارت تبدیل شده است افزود: در سال گذشته بیش از 40هزار میلیارد تومان در بخش بهداشت و درمان كشور هزینه شد كه 15هزار میلیارد آن از اعتبارات عمومی بود و 25هزار میلیارد به مردم تحمیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha