سلامت نیوز :  رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت از انتشار بیش از ۶۰‌هزار لیتر بنزین در آسمان تهران خبر داد و گفت: مصرف بنزین در تهران 5/15 برابر شهرهای دیگر است. به گزارش بهار، پیش از این بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان داده بود میزان آلاینده «بنزن» در هوای تهران 30 برابر حد مجاز و در جایگاه‌های سوخت 200 برابر حد استاندارد است. آلاینده‌ای سرطانزا که نه‌تنها در هوای تهران، بلکه در پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت تراکم و انباشت بیشتری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ پس از آن بود که طرحی برای جمع‌آوری بخارات بنزین از مجاری سوخت توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اهداف زیست‌محیطی تهیه شد اما بیژن حاج‌محمدرضا دیروز گفته که این طرح نیز با وجود فراهم‌سازی زیرساخت‌های آن، پیش از اجرا مسکوت مانده است. به گفته او انجمن صنفی جایگاه‌داران هم طرحی ارائه کرده بود که بخارات فرآورده‌های نفتی در سیر سوخت‌گیری وسایل نقلیه در مراکز عرضه جمع‌آوری شود و در همان مکان نیز به سوخت مایع تبدیل شود. حاج‌محمدرضا با بیان این‌که هم‌اکنون حدود سه‌هزار جایگاه به منظور حرکت در این مسیر آماده‌سازی شده‌اند، گفت: برای فراهم‌سازی مقدمات این امر بودجه سنگینی بر کشور تحمیل شد اما متاسفانه این طرح مسکوت ماند. او گفت: هم‌اکنون بیش از 90درصد از مجاری عرضه سوخت آماده اجرایی‌کردن این طرح هستند.

این در شرایطی است که از طرح خبری نیست. مهم‌ترین اتفاقی که در جایگاه‌های سوخت‌گیری می‌افتد و موجب انتشار مواد سمی آلاینده و از آن جمله بنزن در هوا می‌شود، این است که بخارات بنزین هم‌زمان با سوخت‌گیری خودروها و نیز زمانی که نفتکش‌های حامل سوخت در حال پرکردن مخازن جایگاه‌ها هستند وارد هوا می‌شوند. چنان‌که رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت می‌گوید اگر یک نفتکش 20هزار لیتری به جایگاه‌ها عرضه شود، بیش از 90لیتر آن تا زمان توزیع به آسمان شهرها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha