دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 67638
سلامت نیوز : هیچ چیز جای خوراكی‌های تر و تازه را نمی‌گیرد، اما زندگی مدرن امروزی مدت‌هاست آدم‌های گرفتاری را كه همیشه وقت كم می‌آورند مجبور به استفاده از خوراكی‌های منجمد كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ خیلی وقت است كه مواد غذایی منجمد كه تولید كارخانه‌ها هستند جای خودشان را در سبد خرید مردم باز كرده‌اند، ولی هنوز هم كسانی هستند كه ترجیح می‌دهند خودشان خوراكی‌های تازه را بخرند و مطابق میلشان آنها را منجمد كنند، اما این گروه از مردم بهتر است بدانند رسالت مهم آنها برای منجمد كردن مواد غذایی نه فقط حفظ طولانی ‌مدت خوراكی‌ها كه تلاش برای مقابله با میكروب‌هایی است كه اگر مواد بخوبی منجمد نشوند آنها را خالی از ارزش غذایی می‌كنند.

بهترین وسیله برای قرار دادن مواد خوراكی در فریزر، كیسه‌های نایلونی مخصوص یا ظروف پلاستیكی دردار هستند؛ البته با این شرط كه كیسه‌ها سوراخ یا پاره نباشند و قبل از قرار دادنشان درون فریزر هوای داخل آن خالی شده باشد. اگر قصد دارید سبزی‌های مورد نظرتان را فریزری كنید حتماً آنها را بپزید، اما یادتان باشد اجازه دهید اول آنها سرد شوند و بعد اقدام به انجمادشان كنید؛ چون این كار روند فساد آن را متوقف می‌كند.

بهترین درجه برای منجمد كردن مواد غذایی نیز 15ـ درجه سانتی‌گراد است، به طوری كه درجه حرارت فریزر هیچ گاه نباید بیشتر از این عدد (یعنی گرم‌تر) باشد. حالا اگر قصد دارید با مواد فریزری شده غذا بپزید یادتان باشد كه در این كار عجله نكنید و گوشت قرمز یا ماهی را هرگز درون آب قرار ندهید چون این كار باعث جذب آب به درون بافت‌ها می‌شود و طعم این مواد خوراكی را عوض می‌كند. پس بهترین كار این است كه درباره پخت غذا سریع‌تر تصمیم بگیرید و چند ساعت قبل مواد منجمد را درون یخچال قرار دهید تا یخ آن كم‌كم باز شود.

به این نكته نیز توجه داشته باشید، اگرچه انجماد مواد غذایی می‌تواند از فساد آنها جلوگیری كند، اما نگهداری مواد درون فریزر نیز سقف زمانی مشخصی دارد كه از 3 تا 6 ماه بسته به نوع مواد متغیر است. پس اگر دیدید رنگ گوشت قرمز درون فریزر مایل به خاكستری شده است یا سبزی‌ها تیره شده‌اند بدانید كه دیگر قابلیت مصرف ندارند. به این نكته نیز توجه داشته باشید كه هر نوع ماده غذایی را نمی‌توان فریزری كرد؛ چون طعم و مزه‌اش را از دست می‌دهد مثل انواع خامه، شیر، ژله، سس مایونز، تخم‌مرغ پخته یا بسیاری از میوه‌ها.

یكی از مشخصات زنان خانه‌دار هنگام استفاده از مواد داخل فریزر به هم ریختگی مواد و نبود نظم درون محفظه فریزر است؛ به طوری كه در این شلوغی بسیاری از مواد دور از دسترس می‌مانند و حتی تشخیص این كه چه چیزی درون بسته است مشكل می‌شود، اما شما می‌توانید با اتیكت زدن روی هر بسته و مشخص كردن نوع ماده غذایی و تاریخ قرار دادن آن در فریزر از این سردرگمی جلوگیری كنید، اما نكته مهمی كه نباید فراموش شود این است كه هرگز مواد غذایی تازه را روی مواد غذایی كه قبلاً منجمد شده‌اند، قرار ندهید و هرگز بطری‌های شیشه‌ای را داخل فریزر قرار ندهید زیرا پس از انجماد خواهند تركید.

اگر فضای داخلی فریزرتان به شما اجازه می‌دهد می‌توانید هر یك از گروه‌های مواد غذایی را نیز داخل كشو یا سبدهایی كه معمولاً با قرار گرفتن عكس مواد غذایی مربوطه روی آنها مشخص شده، قرار دهید.

یادتان باشد اگر می‌خواهید كالباس یا سوسیسی كه قبلاً برش خورده را منجمد كنید حتماً قسمت برش خورده را با نایلون فریزر بخوبی بپوشانید و سپس درون فریزر قرار دهید. توجه به این نكته نیز برای حفظ كیفیت مواد غذایی موثر است.

نکته: هرگز مواد غذایی منجمد را پس از خارج شدن آنها از حالت انجماد، دوباره داخل فریزر قرار ندهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha