دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 67640
سلامت نیوز : دامنه واكنش‌های مثبت و منفی به اقدام اخیر رییس‌جمهوری و تقریر دستور به سرپرست وزارت بهداشت مبنی بر بازنگری مجدد در رد صلاحیت برخی نامزدها و مشروط كردن برگزاری این انتخابات صنفی به تایید صلاحیت برخی نامزدها در واپسین روزهای باقی مانده به ششمین انتخابات نظام پزشكی چنان گسترده شده كه حتی محمدحسن طریقت‌منفرد، سرپرست وزارت بهداشت را نیز به اظهارنظر در مقابل این اقدام واداشته است. هر چند كه طریقت منفرد جملاتی آنچنان كه در لحن مراد هاشم زهی، رییس هیات مركزی نظارت بر انتخابات ششم نظام پزشكی بود بر زبان نیاورد اما باز هم جملاتش خالی از خطاب به مقام مافوق نبود. طریقت منفرد، جملات رییس‌جمهوری درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشكی را «نظرات شخصی» دانست وقتی اعلام كرد كه «در این مورد ستادهای قانونی تصمیم‌گیری می‌كنند»، غیرمستقیم به رییس دولت دهم رساند دستورش قابل اجرا نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ در حالی كه مهم‌ترین بند دستور احمدی‌نژاد خطاب به طریقت‌منفرد، بازنگری در رد صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشكی بود و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت در كشور، یكی از مهم‌ترین دستگاه‌های پاسخگویی به استعلام درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشكی است، سرپرست وزارت بهداشت خطاب رییس‌جمهوری را هم موكول به تصمیم‌گیری و اقدام هیات مركزی نظارت بر انتخابات كرد كه به نظر می‌رسد تنها نهادی است كه در مقابل نامه رییس‌جمهوری ابراز كرده از اجرای دستور احمدی‌نژاد معذور است. طریقت منفرد مسوولیت هر اقدام آتی در مقابل نامه رییس‌جمهوری را بر دوش این نهاد گذاشت وقتی گفت: «اگر ستاد اجرایی و نظارت بر این انتخابات احساس كند كه موارد مطرح شده، قانونی است آن را می‌پذیرد چرا كه دلایل خود را دارد اما در عین حال اجباری ندارد كه این دلایل را به ما اعلام كند. البته اعتراض‌ها همیشه وجود دارد زیرا وقتی درباره افراد قضاوت می‌شود؛ ممكن است آن را نپذیرند و بنابراین تمایل دارند كه اعتراض كنند. چنان كه برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده هم درباره رد صلاحیت‌شان به رییس‌جمهوری اعتراض كردند و رییس‌جمهوری نیز درخواست رسیدگی قانونی داده است.»

حمایت چهره‌های پزشكی از نامه رییس‌جمهوری

دكتر بیژن گودرزی؛ رییس مجمع عمومی نظام پزشكی كشور كه بحث انتقاد از رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات ششم نظام پزشكی را با نوشتن نامه‌یی خطاب به رییس‌جمهوری داغ كرده بود، روز گذشته با حمایت از نامه رییس‌جمهوری خطاب به سرپرست وزارت بهداشت برای بازنگری مجدد در رد صلاحیت‌ها، حذف حضور برخی چهره‌ها در انتخابات نظام پزشكی و بدنه این سازمان را موجب ضرر و خسارت سلامت جامعه و برخلاف خواست جامعه پزشكی دانست و رد صلاحیت چهره‌های شاخص جامعه پزشكی از بزرگ‌ترین رقابت صنفی كشور را غیرمنتظره و دور از ذهن دانست و در حالی كه تابلوی سخن خود را حذف رییس كل و اعضای شورای عالی و هیات‌مدیره سازمان نظام پزشكی قرار داده بود، به سایر چهره‌های ردصلاحیت شده هم اشاره كرد. دكتر عباس آقازاده مسرور، دبیر مجمع عمومی نظام پزشكی هم، رد صلاحیت مسوولان فعلی سازمان نظام پزشكی بدون مستندات قانونی را وهن جامعه پزشكی دانست و ضمن حمایت از نامه رییس مجمع عمومی نظام پزشكی به رییس‌جمهوری، خواستار تجدیدنظر در بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی بر اساس قانون و به دور از اعمال سلیقه‌های شخصی، جناحی و سیاسی شد.

روند برگزاری انتخابات قانونی بوده است

اما از آنسو باید به واكنش‌های دیگری نگریست كه در فاصله چهارشنبه گذشته و پس از انتشار نامه احمدی‌نژاد انعكاس یافت. دایره واكنش‌ها نسبت به اقدام رییس قوه مجریه برای اظهارنظر و تعیین تكلیف درباره یك نهاد صنفی پا را از شمول جامعه پزشكی هم فراتر نهاد وقتی سیاستمداران هم وارد عرصه شده و درباره جایگاه رییس قوه مجریه در برگزاری یك انتخابات صنفی طرح سوال كردند. عماد افروغ از همین منظر نامه‌نگاری احمدی‌نژاد با سرپرست وزارت بهداشت را «بی‌اعتنایی به اصل تفكیك قوا» نامید و انتقاد این نماینده پیشین مجلس نسبت به استقلال وظایف سه قوه بود و افروغ موضوع را زیر سوال برد وقتی گفت: «اینكه رییس‌جمهوری می‌گوید انتخابات را باطل می‌كند، با اصل تفكیك قوا منافات دارد. كجای قانون گفته شده كه اگر خلافی در روند رسیدگی به صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات نظام پزشكی صورت گرفته باشد رییس‌جمهوری می‌تواند آن را باطل كند. وظیفه تایید صلاحیت بر عهده كیست؟ اگر ایشان با رد صلاحیت‌ها مساله‌یی دارد می‌تواند آن را به نهاد بالاتر ارجاع دهد و تقاضای رفع شبهه كند اما بعید می‌دانم كه تایید صلاحیت‌های نامزدها بر عهده رییس‌جمهوری باشد.

كامران باقری‌لنكرانی، وزیر سابق بهداشت هم با وجود آنكه از جمله مخالفان شاخص استقلال نظام پزشكی در دوران وزارت خود به شمار می‌رفت، سیاسی شدن را یكی از آفات انتخابات نظام پزشكی دانست و اضافه كرد: «این نهاد صنفی به یك نهاد سیاست‌زده تبدیل شده است و نتوانسته به وظایف خود عمل كند. نظام پزشكی همواره با رای پزشكان شكل گرفته و باید به دور از سیاست‌زدگی باشد. این نهاد باید جنبه صنفی بودن خود را حفظ كند.»... كمتر از 4 روز به برگزاری بزرگ‌ترین انتخابات صنفی كشور باقی است. با وجود تاكیدی كه طی روزهای گذشته از سوی فعالان جامعه پزشكی درباره پرهیز از سیاسی شدن این انتخابات و ورود به چالش‌های خارج از حوزه وظایف سازمان نظام پزشكی ابراز شد اما با اتفاقات پیش آمده به نظر می‌رسد كه این پرهیز قابل اعمال نباشد. ورود قوه مجریه به این انتخابات، رد صلاحیت‌های برخی نامزدهاو مناقشه‌یی كه اكنون بین موافقان و مخالفان توجه به نامه رییس‌جمهوری درگرفته سایه‌یی از سیاست‌زدگی را بر سر این انتخابات كه باید بخشی از آتیه نظام سلامت و سرنوشت بیش از 220 هزار عضو خانواده پزشكی كشور را رقم بزند، گسترده است. به نظر می‌رسد كه با وجود هشدارهایی كه طی ماه گذشته از سوی فعالان جامعه پزشكی ابراز شد، این انتخابات چاره‌یی ندارد جز آنكه به مدل كوچكی از انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری در سال 92 تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha