سلامت نیوز : امروز وقتی كه تمام نگاه‌ها به سمت آلوگی هوا معطوف شده و تمام متخصصین و حتی شهروندان درباره تاثیرات منفی و منبع آن نگران هستند، معضل آلودگی صوتی به صورت كاملا چراغ خاموش سلامتی میلیون‌ها ایرانی به ویژه شهروندان كلانشهرها را با خطرات مواجه می‌كند. هزاران شهروند روزانه در كنار معضل آلودگی صوتی زندگی می‌كنند و نمی‌دانند كه این آلودگی در دراز مدت سبب افت شنوایی می‌شود، كه با بالار فتن سن این افت شنوایی منجر به از دست دادن قدرت شنوایی می‌شود. از طرف دیگر آلودگی صوتی می‌تواند سبب بروز حساسیت‌های عصبی، شوك‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و بروز رفتارهای خشن شود كه همین امر، زنگ هشداری جدی برای تمامی ما به حساب می‌آید. این معضل یعنی آلودگی صوتی جدی‌ترین مشكل زیست محیطی كلانشهرهای ایران به ویژه تهران است كه متاسفانه در سال‌های اخیر با رشد جمعیت و ورود وسایل نقلیه موتوری خارج از حد ظرفیت شهر روبه‌رو بوده‌ایم كه نادیده گرفته شده یا آنچنان كه سزاوار بوده به آن پرداخته نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ همان‌طور كه اشاره شد، رشد جمعیت، ازدیاد وسایل نقلیه موتوری، افزایش صنایع و همچنین پروژه‌های كلانی كه در پایتخت صورت گرفته یا در حال انجام است در كنار زندگی تمام ماشینی كه ما ایرانی‌ها خواسته یا ناخواسته آن را انتخاب كرده‌ایم، زیستن مارا بحرانی‌تر از گذشته كرده است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، حد مجاز استاندارد آلودگی صوتی در اماكن عمومی باید كمتر از 70 دسی‌بل باشد. این میزان در مراكز خرید كه در كانون شهرها واقع شده‌اند باید در روز 60 و در شب 50 دسی‌بل باشد، ما در طول روز با تردد بی‌شمار خودرو‌ها روبه‌رو هستیم. و كارگاه‌ها و پروژه‌هایی همچون ساخت روگذر و زیرگذر در حال انجام است كه به همین دلیل شاهد افزایش آلودگی صوتی هستیم. این در حالی است كه در روز و در كنار مناطق مسكونی، آسایشگاه‌ها، و به ویژه بیمارستان‌ها باید حد انتشار آلودگی صوتی بین 30 تا 40 دسی‌بل باشد كه این میزان باید در طول شب رعایت شود و حتی كاهش پیدا كند. در شهری مثل تهران كه اقلیم خاصی دارد، معضل آلودگی صوتی از دو جهت قابل بررسی است؛ از لحاظ طبیعی ما شاهد شیب 10 درصد از شمال به جنوب هستیم كه همین شیب تند سبب تولید آلودگی صوتی از طریق وسایل نقلیه می‌شود.

از لحاظ اجتماعی همان‌طور كه گفته شد جمعیت، وسایل نقلیه كارگاه‌ها، صنایع، فرودگاه و طرح‌های نوسازی و امثالهم می‌توانند آلودگی صوتی تهران را تشدید كنند بر همین اساس در مركز شهر تهران و همچنین جنوب این شهر میزان آلودگی صوتی بسیار شدید و در سایر نواحی به ویژه در بزرگراه‌ها آلودگی صوتی بیش از حد مجاز است. یكی از مقصران اصلی تولید آلودگی صوتی در تهران كه سهم آن بیش از 50 درصد برآورد شده موتوسیكلت‌ها هستند كه متاسفانه با تولید آلودگی نزدیك به 100 دسی‌بل، آلودگی شدید صوتی را به شهروندان تحمیل می‌كنند. این درحالی است كه در حال حاضر بیش از 3 میلیون موتوسیكلت در تهران وجود دارد كه باید از طرف متولیان امر برای كنترل این وسایل، اقدامی راهبردی صورت بگیرد. از طرفی در شهری مثل تهران كه در طول سال پروژه‌های كلان بسیاری شروع به فعالیت می‌كند باید واحدهای اچ اس‌ای خود را فعال كنند زیرا بر اساس قانون ایمنی شغلی، هم كارفرما و هم كارگر وظیفه دارند آلودگی صوتی را در حد استاندارد نگه دارند، در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد. با توجه به شرایطی كه گفته شد ما می‌توانیم به وسیله یك برنامه جامع راهبری و كاملا مهندسی شده آلودگی صدا را كاهش دهیم.

این برنامه جامع سه ضلع اصلی دارد؛ دولت، شهرداری و مردم. این سه ضلع باید در كنار هم قرار گیرند تا ما شاهد یك شهر پایدار بدون مشكلات زیست محیطی باشیم. پیشنهاداتی هم كه برای این قضیه وجود دارد افزایش سرانه فضای سبز و كاشت درختان سوزنی برگ در كنار بزرگراه‌ها و مراكز خرید است در كنار اینها نصب دیواره‌های جاذب صوت در كنار مناطق پرتردد می‌توان دبسیار مفید باشد. از طرفی برنامه اصولی برای كنترل ترافیك به ویژه درباره ماشین‌آلات سنگین و موتوسیكلت‌ها در كنار سیاست‌های تشویقی برای بالارفتن سطح آگاهی‌های جامعه می‌تواند مارا از گزند آسیب‌های آلودگی صوتی در امان نگه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha