دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 67651
سلامت نیوز : همان گونه كه برای درمان هر بیمار، شیوه‌های مختلفی وجود دارد كه متخصص پس از بررسی وجوه مختلف و با توجه به شرایط او بهترین آنها را انتخاب می‌كند، برای تشخیص بیماری‌ها نیز روش‌های گوناگونی متصور است و بیماری‌های قلبی نیز از این قاعده كلی مستثنی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ پس ابتدا به این نكته مهم اشاره می‌كنم كه بیماران باید توجه داشته باشند آنژیوگرافی یك روش تشخیصی است و نه درمانی كه با انجام آن محل تنگی رگ و رگ‌های گرفته‌شده مشخص می‌شود.

در واقع به كمك آنژیوگرافی می‌توانیم به طور دقیق تصمیم بگیریم چه كاری باید برای بیمار انجام شود. پس می‌توان گفت آنژیوگرافی روش اصلی تشخیص برای بیمارانی كه سكته كرده‌اند، محسوب می‌شود.

این روش در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همان طور كه گفته شد گروه اول بیمارانی هستند كه سكته كرده‌اند و دسته دوم شامل افرادی می‌شود كه دردهای قلبی آنها را آزار می‌دهد و پاسخ تست ورزش‌شان نیز مثبت است البته باید به دردهایی توجه داشت كه هنگام فعالیت وجود داشته و با استراحت بهبود می‌یابد و هنگام بروز به دست‌ها هم انتشار پیدا می‌كند.

در آنژیوگرافی از طریق یكی از شریان‌های ران و به‌كمك یك وسیله خاص به نام «كتتر» به داخل آئورت رفته و در مدخل كرونرها ماده حاجب تزریق می‌كنیم.

در چنین حالتی، وضع عروقی كاملا قابل مشاهده می‌شود و از این طریق متوجه شویم در چه قسمت‌هایی تنگی عروق ایجاد شده است. این تنگی‌ها را یا می‌توان به كمك بالون گشاد كرد یا اگر شدت آنها زیاد باشد باید بناچار عمل جراحی «بای‌پس» برای بیمار انجام شود.

اما در صورتی كه بیمار مشكوك باشد و به طور دقیق نتوانیم متوجه وجود یا نبود تنگی عروق شویم، از دستگاهی به نام «سی‌تی آنژیو» استفاده می‌كنیم.

در این شیوه دیگر نیازی نیست از طریق رگ وارد قلب شده و تزریق كنیم، بلكه این دستگاه اشعه را به قسمت‌های لایه‌ای قلب می‌تاباند و به این ترتیب، وضع عروقی كاملا مشخص و دیده می‌شود و ما متوجه می‌شویم كدام قسمت‌های رگ دچار تنگی شده است.

به طور معمول برای بیمارانی كه عمل شده‌ یا فنر گذاشته‌اند و باز هم احساس درد دارند و می‌خواهیم متوجه شویم فنر یا رگ‌های بای‌پس‌كرده آنها باز است، از سی‌تی آنژیو استفاده می‌كنیم كه این روش در مدت حدود ده دقیقه هم به پایان می‌رسد.

شاید این سوال برای افراد مطرح شود كه آنژیوگرافی عوارضی هم دارد یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، آنژیوگرافی یك اقدام تهاجمی به شمار می‌رود و در نتیجه طبیعی است پس از آن عوارضی نیز برای بیمار ایجاد شود.

در آنژیوگرافی شریان بیمار را باز كرده و داخل آئورت و عروق كرونر می‌رویم، بنابراین ممكن است عوارضی مانند خونریزی محل ورود رگ هم ایجاد شود یا برای بیمارانی كه دچار نارسایی پیشرفته هستند، خطراتی داشته باشد.

ولی معمولا در هر 10هزار مورد ممكن است تنها هفت یا هشت مورد خطر پیش بیاید، اما با وجود این باید بگوییم آنژیوگرافی بی‌خطر هم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha