دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 67652
سلامت نیوز : می‌گویند كه اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی، چربی و فشار خون و انواع سرطان در امان بمانید، وزنتان را همیشه در حد متعادل نگه دارید و مهم‌تر از آن نگذارید كه صاحب شكم‌های بزرگ و انباشته از چربی شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ این گفته‌ها حاصل دستاوردهای چندساله محققان است كه كاملا بر پایه مستندات علمی ثابت می‌كند كه داشتن یك برنامه تغذیه‌ای صحیح بر محور تناسب، تعادل و تنوع و نیز بهره‌گیری از یك الگوی تحركی روزانه كه بتواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد، مانع از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیگر بیماری‌های متابولیكی می‌شود.

از آنجایی كه افزایش وزن یك روند تدریجی است، می‌توان نتیجه گرفت كه نداشتن یك برنامه غذایی مناسب و بی‌تحركی طی چند سال و به طور تدریجی به تشكیل رسوب‌های چربی یا پلاك‌ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ‌ها منجر می‌شود؛ رسوب‌هایی كه مانع عبور خون شده و به دنبال آن زمینه تصلب شرایین یعنی سخت شدن رگ‌ها یا آترواسكلروز را فراهم می‌آورد البته بحث پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی قلب از طریق اصلاح تغذیه و روش زندگی ممكن نیست و داستان خود را دارد.

اما دكتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق از طرق غیرارثی بر این باور است كه فعالیت بدنی منظم و كنترل وزن بشدت بر ابتلا به این بیماری‌ها جنبه كنترلی خواهد داشت.

به بیان دیگر هر چه بافت ماهیچه در بدن نسبت به بافت چربی از طریق ورزش و تغذیه مناسب، حجم بیشتری را داشته باشد، نشاط، سرخوشی، انرژی و متابولیسم بدن در سطح بالاتری خواهد بود.

با چربی خداحافظی نكنید!

«آقا، خانم اینقدر غذاهای چرب نخورید. همین غذاهای چرب است كه آخر شما را سكته می‌دهد.» این جملات كه زیاد در میان عوام شنیده می‌شود، گرچه از جهاتی درست است، اما تاكید بر ممنوعیت مصرف چربی‌ها هم برای همه افراد و حتی بیماران قلبی نه‌تنها لزومی ندارد بلكه حتی آسیب زننده محسوب می‌شود.

دكتر نیستانی در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره اظهار كرد: حذف چربی از رژیم غذایی می‌تواند چربی بد یا تری‌گلیسیرید خون را بالا ببرد كه این اتفاق به ایجاد پلاكت‌های چربی در دیواره رگ‌ها و به دنبال آن بروز سكته قلبی كمك می‌كند. مصرف متناسب چربی‌ها؛ اگر در قالب روغن‌های مایع و گیاهی چون روغن سویا، كانولا، زیتون و ذرت باشد برای بدن بسیار ضروری است. آنچه برای همه افراد ازجمله بیماران قلبی ضرر دارد، چربی حیوانی، روغن جامد، كره و چربی گوشت قرمز است، اما چربی دانه‌های روغنی چون بادام، بادام زمینی و گردو كه غنی از روی است برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

البته نباید فراموش كنید كه رعایت اصل تعادل در مصرف همه مواد غذایی بسیار مهم است، چراكه مصرف زیاد از حد روغن زیتون یا انواع مغز دانه‌های روغنی هم در كنار فوایدش مضر و چاق‌كننده خواهد بود. به این دلیل توصیه می‌شود بیش از پنج تا ده عدد دانه روغنی در روز مصرف نكنید.

گوشت قرمز را حذف كنید، اما میوه و سبزیجات هرگز

محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه كلم برگ، كلم قرمز، گل‌كلم، كلم بروكلی، ‌شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی و نخود دارای ویتامین‌های گروه ب خصوصا اسیدفولیك است.

تحقیقات متعددی نشان داده‌اند كه اسید فولیكی كه به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می‌شود، می‌تواند سبب كاهش ماده‌ای در خون شود كه به دیواره رگ‌ها آسیب می‌رساند و سبب تشكیل رسوب‌های چربی می‌شود.

تخمین‌زده شده است كه افزایش دریافت روزانه اسید فولیك به میزان صد میكروگرم، سبب كاهش مرگ‌ مرتبط با بیماری‌های قلبی به میزان هفت درصد در مردان و پنج درصد در زنان می‌شود.

پس می‌توان نتیجه گرفت كه دریافت روزانه سبزیجات مانند میوه‌ها در سلامت سیستم قلب و عروق همچون سایر ارگان‌ها بسیار مفید است.

دكتر نیستانی با تاكید بر مصرف روزانه سه واحد میوه از سوی بیماران قلبی می‌گوید: متاسفانه اولین قربانی كاهش قدرت اقتصادی مردم در كشور ما میوه و لبنیات است. در حالی كه آنچه حذف كردنش برای یك فرد بزرگسال خالی از ضرر است، گوشت قرمز است و نه میوه و سبزیجات؛ یعنی در هر شرایطی میوه و سبزیجات، همین طور لبنیات باید مصرف شود، بخصوص آن كه ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها متناسب با قیمتشان نیست یعنی ارزش تغذیه‌ای نوع ارزان‌تر یك میوه با انواع گران‌تر آن یكسان است.

روزی دو لیوان شیر كم‌چرب یادتان نرود

مصرف لبنیات بخصوص شیر و ماست برای همه افراد و حتی بیماران قلبی یك ضرورت است، اما ضرر انواع پرچرب لبنیات از مصرف نكردن آن كمتر نیست حتی جذب كلسیم شیر و ماست با پایین بودن میزان چربی به خوبی صورت می‌گیرد. بر این اساس به بیماران قلبی مصرف دو لیوان شیر یا ماست كم‌چرب به طور روزانه توصیه می‌شود.

امان از گوشت كبابی

شاید حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی ایرانی‌ها كار بسیار سخت و حتی غیرممكنی باشد، اما می‌توان مصرف آن را به حداكثر دو نوبت در هفته كاهش داد و این مساله برای بیماران قلبی ـ عروقی بسیار پراهمیت‌تر است.

اما دكتر نیستانی به كسانی كه معتقدند گوشت كبابی یا حتی جوجه و ماهی كبابی بسیار كم‌ضررتر از انواع خورشتی و سرخ شده آن است، هشدار می‌دهد كه كالری انواع گوشت قرمز و حتی سفید به دلیل این كه حجم زیادی از آن خورده می‌شود، بسیار زیاد و آسیب زننده است. پس حجم دریافتی یك ماده غذایی در كنار نوع طبخ آن نیز بسیار پراهمیت است.

از تخم‌مرغ غافل نشوید

انجمن قلب استرالیا در جدیدترین تحقیقات خود اعلام كرده است كه مصرف شش عدد تخم‌مرغ كامل در هفته برای بیماران قلبی مجاز است، اما دكتر نیستانی با تاكید بر وجود ویتامین و پروتئین موجود در تخم‌مرغ، مصرف هفتگی دو تا سه عدد تخم‌مرغ را به بیماران قلبی توصیه می‌كند.

وی همچنین بر مصرف غلات آن هم به صورت غلات كامل سبوس نگرفته برای بیماران قلبی ـ عروقی تاكید كرده و می‌گوید: مصرف برنج قهوه‌ای كه البته طرفدار زیادی بین مردم ندارد ،گزینه مناسبی برای بیماران قلبی است.

مراقب چربی‌های نامرئی باشید

شاید بسیاری تصور كنند هر ماده غذایی غرق در روغن، چرب و مضر محسوب می‌شود، اما بسیاری از مواد غذایی كه سرشار از چربی‌های نامرئی است به مراتب از چربی‌های مرئی، خطرناك‌تر است.

به گفته دكتر نیستانی مصرف كیك و بیسكویت به علت نوع چربی نامرئی به كار رفته در آنها بسیار مضر بوده و سبب افزایش سطح چربی بد خون می‌شود.

گوشت و فرآورده‌های آن، لبنیات پرچرب و كره، فست‌فودها و غذاهای فرآوری شده نیز ‌غنی از نوعی چربی است كه باعث افزایش سطح چربی بد خون می‌شود. پس مصرف هر دو دسته این مواد غذایی را باید به حداقل رساند.

فراموش نكنید كه غذاها و سوپ‌های آماده مصرف یا كنسرو شده، سوسیس و كالباس و گوشت‌های نمك سود شده و همچنین تنقلات شور، سرشار از نمك است و دریافت زیاد سدیم برای بیماران قلبی و كسانی كه فشار خون بالا دارند، بسیار مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha