دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴

گاه ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید و به خواب نیاز داشته باشید.۳۴ درصد مردم این حالت را در طول روز پیدا می کنند .

چــرا خواب آ لوده ایم ؟
سلامت نیوز :  گاه ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید و به خواب نیاز داشته باشید. در این شرایط پلک ها سنگین و دست و پاها شل می شود. تقریباً  ۳۴ درصد مردم این حالت را در طول روز پیدا می کنند و احساس خواب آلودگی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ معمولاً افراد پس از صرف غذا احساس خواب آلودگی می کنند. به محض بیدار شدن از خواب، بدن ما شروع به ترشح ملاتونین (نوعی هورمون خواب) برای مرحله بعدی خواب می کند.ژن ها نقش مهمی در ترشح هورمون خواب و آمادگی بدن برای خواب دارد.

اگر تمام روز احساس خواب آلودگی می کنید باید نگران شوید

اگر تمام روز خواب آلوده اید، ممکن است کمبود خواب داشته باشید علایم کمبود خواب (کمتر از ۷ یا ۸ ساعت) روز بعد آشکار می شود. اولین کاری که باید انجام دهید، رفع مشکلی است که باعث اختلال خواب شما شده است.کار کردن زیاد با اینترنت قبل از خواب و تغییر جای خواب از جمله مواردی است که باعث بی خوابی می شود.

داروهایی که مصرف می کنید

برخی داروها از جمله داروهای ضدافسردگی، آنتی هیستامین و داروهای سرماخوردگی باعث خواب آلودگی می شود. مصرف این نوع داروها هنگام شب ممکن است باعث خواب آلودگی شما در روز بعد شود.

زنان بیشتر احساس خواب آلودگی می کنند

زنان در مقایسه با مردان بیشتر از بی خوابی رنج می برند. علت آن هم، اختلال هورمونی در زنان است که روی خواب آنان تاثیر می گذارد. علاوه بر آن، زنان در مقایسه با مردان بیشتر نگران می شوند. ترشح هورمون استرس در آن ها، باعث اختلال خوابشان می شود.

سن

بسیاری از افراد این تصور نادرست را دارند که خوابیدن افراد مسن در روز، به علت نیاز بیشتر آنان به خواب است. در حالی که علت عمده آن قرار نگرفتن در معرض نور خورشید است. با بالا رفتن سن، ساعت بیولوژیکی بدن به نور و عوامل هشدار دهنده کمتر واکنش نشان می دهد. علاوه بر آن افراد مسن دچار کمردرد، آرتریت و اختلال مثانه می شوند که در خواب آن ها اختلال ایجاد می کند.

خواب بیشتر در روزهای تعطیل

بیشتر خوابیدن در روزهای تعطیل باعث تغییر ساعت خواب می شود و فرد در روز بعد احساس خستگی می کند. علت عمده این نوع خستگی رعایت نکردن ساعت خوابیدن است. بدن هر فرد یک ساعت طبیعی و دقیق دارد و به همین علت است که گاهی قبل از صدای زنگ ساعت از خواب بلند می شویم.

خروپف کردن، در برخی موارد علامت خطر است

خواب آلودگی هنگام روز با وجود خواب کافی شبانه در برخی موارد علامت آپنه است. آپنه در افراد دارای اضافه وزن شایع است. در این افراد هنگام خواب، راه های هوایی بسته می شود و قبل از آن، بر اثر لرزش های ایجاد شده به علت خروپف، نفس کشیدن به مدت ۱۰ تا ۶۰ثانیه قطع می شود و میزان اکسیژن به قدری افت می کند که مغز پیغام می فرستد. اگر چه این افراد متوجه ناراحتی خود نمی شوند اما به علت ایجاد وقفه تنفسی در خواب، خواب راحتی ندارند. آپنه طولانی مدت با خطر افزایش فشار خون بالا، دیابت نوع۲، حمله قلبی و سکته ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha