دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 67665
سلامت نیوز :  از میان انبوهی از جمعیت وارد مغازه می‌شوم. قفس‌های کوچک و بزرگ، صدای آواز پرندگان مختلف که مشخص نیست از سر ذوق می‌خوانند یا بغض، بوی آزار دهنده و نامطبوع، دیوارهای چرکین و نمور، همه صحنه‌هایی است که نگاه و احساس هر بیننده‌ای را آزار می‌دهد. اینجا، سلامت مردم هم به فروش می‌رسد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ نگهداری پرنده یکی از علاقمندی‌های انسان در طول سالهای متمادی بوده که نظارت مراکز بهداشتی در جهت خرید و فروش آن امری الزامی است اما علی‌رغم حساسیت شهروندان نسبت به این مهم و حتی شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در چندسال اخیر، هنوز هم می‌توان پرنده فروشی‌های زیادی را در سطح شهر مشاهده کرد که بدون در نظرگرفتن کوچکترین و پیش پا افتاده‌ترین مسائل بهداشتی مبادرت به فروش مرغ، کبوتر و یا حتی ذبح آن می‌کنند.

ساماندهی این صنف که مزاحمت‌های زیست محیطی و بهداشتی زیادی را نیز برای شهروندان به وجود آورده است یکی از الزامات زندگی شهری محسوب می‌شود که مسئولان ذیربط باید هر چه سریعتر این تهدید بزرگ بهداشتی را رفع کنند.

فعالیت 57 پرنده فروشی فاقد مجوز بهداشتی در مشهد

در همین رابطه رییس شبکه دامپزشکی مشهد با بیان اینکه تمام پرنده فروشی‌های سطح شهر برای ادامه کار خود ملزم به اخذ مجوز بهداشتی از دامپزشکی هستند، می‌گوید: پرنده‌فروشی‌های سطح شهر باید برای دریافت مجوز بهداشتی، ضوابط لازم از جمله تجهیزات، دارا بودن اتاق‌های ضدعفونی، مغازه‌ای با ابعاد استاندارد و... را رعایت کنند.

مجید روحانی‌نژاد ادامه می‌دهد: اکثر پرنده فروشی‌های سطح شهر از اتحادیه مربوطه پروانه کسب دریافت کرده‌اند اما باید پروانه بهداشتی نیز از دامپزشکی اخذ کنند.

وی درخصوص تعداد پرنده‌فروشی‌های فعال در مشهد بیان می‌کند: براساس آمار شبکه دامپزشکی درحال حاضر 58 پرنده فروشی در مشهد فعال است که تنها یک پرنده فروشی ضوابط بهداشتی شبکه دامپزشکی را رعایت و مجوز لازم را دریافت کرده است.

روحانی‌نژاد ادامه می‌دهد: پرنده‌فروشی‌های فاقد مجوز بهداشتی برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
رییس شبکه دامپزشکی مشهد معتقد است در کنار اینکه محیط فروش پرنده باید بهداشتی باشد، سلامت خود پرنده نیز بسیار اهمیت دارد، که در توضیح این مهم می‌گوید: شبکه دامپزشکی مشهد برای اطمینان از سلامت خود پرنده وجلوگیری از شیوع بیماری به طور مستمر بر تمام پرنده فروشی‌ها نظارت می‌کند و در صورت بروز تخلف با واحد صنفی برخورد می‌شود.

روحانی‌نژاد وضعیت کنونی پرنده ‌فروشی در مشهد را نسبت به گذشته مطلوب‌تر می‌داند و می‌گوید: در گذشته کوچه نور واقع در خیابان توحید یکی از اصلی‌ترین مراکز فروش غیربهداشتی پرندگان بوده است که در حال حاضر اکثر مغازه‌های آن با همکاری شهردرای، نیروی انتظامی و شبکه دامپزشکی جمع‌آوری شده است.

وی ادامه می‌دهد: با هماهنگی‌های صورت گرفته پرنده فروشی‌های فاقد مجوز بهداشتی یکی از شغل‌های ستاره‌دار محسوب می‌شود که بعد از اتمام مهلت، پروانه کسب آنها برای ادامه فعالیت در سطح شهر از سوی اتحادیه مربوطه تمدید نخواهد شد.

روحانی‌نژاد اضافه می‌کند: با توجه به اهمیت سلامت شهروندان، شبکه دامپزشکی آمادگی دارد برای ساماندهی این صنف با شهرداری و مرکز بهداشت همکاری‌های لازم را داشته باشد.

رییس شبکه دامپزشکی مشهد خاطرنشان می‌کند: همچنین شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر پرنده‌فروشی که به طور غیرقانونی اقدام به فروش حیوانات دیگری همچون کبوتر و مرغ می‌کنند با شماه تلفن 7250025 تماس حاصل نمایند.

ساخت مجتمع صنفی و اختصاصی پرنده فروشان در مشهد

در ادامه اما مدیرعامل سازمان میادین میوه، تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد آمار تازه‌ای از فعالیت غیرمجاز پرنده‌فروشی‌ها در مشهد می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر 50 درصد پرنده‌فروشی‌های سطح شهر بدون مجوز فعالیت می‌کنند که اتحادیه مربوطه و مجامع امور صنفی باید با این تعداد صنوف برخورد کند.

جلال قربانی با اشاره به اینکه پرنده‌فروشی‌ها باید ضوابط مربوطه را رعایت کنند، تصریح می‌کند: طبق موارد قید شده در پروانه کسب، پرنده فروشی‌ها باید تنها پرنده‌های زینتی به فروش برسانند اما عمده تخلف آنها فروش کبوتر، مرغ و ذبح آن است که در این مسیر کمیسیون بند 20 شهرداری با موارد متخلف برخورد جدی می‌کند.

وی از آمادگی شهرداری برای ساماندهی این دسته از صنوف مزاحم خبر می‌دهد و می‌گوید: با هماهنگی به وجود آمده، شرکت تعاونی پرنده‌فروشان تشکیل و زمینی با مساحت یک هکتار برای ساماندهی پرنده‌فروشان از سوی این شرکت خریداری شده است و تاکنون 63 نفر از پرنده فروشان دارای مجوز نیز در این شرکت تعاونی ثبت‌نام کردند.

قربانی ادامه می‌دهد: ساخت این مجتمع صنفی در مرحله پیگیری استعلامات از بهداشت، محیط زیست و... است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه، تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد همچنین بیان می‌کند: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد نیز شهرداری مشهد در جهت ساماندهی هرچه سریعتر این صنف در یک مجتمع مخصوص خدماتی از قبیل تقسیط عوارض پروانه به صورت بلندمدت، بخشودگی عوارض ورود به محدوده و... ارائه می‌دهد.
قربانی معتقد است برای ساماندهی هرچه سریعتر پرنده‌فروشان تمام دستگاه‌های ذیربط ازجمله دامپزشکی، بهداشت و... باید به وظایف خود عمل کنند.

وی تصریح می‌کند: مرکز بهداشت باید طبق قانون با مراکز غیربهداشتی از جمله پرنده‌فروشی‌ها که مخاطراتی را برای شهروندان به وجود می‌آورد برخورد و دامپزشکی نیز این دسته از صنوف را ملزم به رعایت ضوابط مربوطه کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه، تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد در پایان خاطر‌نشان می‌کند: از دو سال گذشته ساماندهی پرنده فروشان سطح شهر در شورای بهداشت مشهد مطرح است و فرمانداری نیز در این مسیر پیگیری‌های زیادی را انجام داده تا بتوان این معضل بهداشتی را رفع کرد.

طبق گزارش کمیسیون بند 20 شهرداری مشهد تاکنون 88 پرنده‌فروشی متخلف در مشهد را شناسایی و 58 پرنده فروشی از این تعداد که تجمع آن‌ها بیشتر در منطقه 2 مشهد است پلمب شده است.

آنفولانزای حاد پرندگان، ارمغانی برای سلامت شهروندان

اما وقتی به سراغ کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان خراسان رضوی رفتیم تا از مشکلات بهداشتی نگهداری پرنده آگاه شویم به نکات جالبی دست پیدا کردیم.

یوسف‌علی پزشک یکی از مشکلات نگهداری غیربهداشتی پرندگان را شیوع بیماری عنوان می‌کند و می‌گوید: شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان یکی از اصلی‌ترین این مشکلات است که در حال حاضر به دغدغه مسئولان بهداشتی نیز تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: نگهداری و دفن غیربهداشتی پرندگان و فضولات آن یکی از راه‌های شیوع این بیماری بین پرنده و انسان است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان با اشاره به ممنوعیت ذبح پرنده، مرغ، خروس و هر حیوان دیگر بدون رعایت مسائل بهداشتی می‌گوید: مرکز بهداشت و دامپزشکی ذبح و خون‌ کردن هر نوع حیوان را در شهر ممنوع کرده است و شهروندان باید توجه داشته باشند این اقدام نیز درانتقال بیماری فوق حاد پرندگان بسیار موثر است.

پزشک ساماندهی پرنده‌‌فروشان را یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از این بیماری می‌داند و تصریح می‌کند: ساماندهی پرنده‌فروشان باید با همکاری دامپزشکی و شهرداری انجام شود تا شهروندان با خطرات بهداشتی مواجه نشوند.
وی می‌گوید: مرکز بهداشت نیز در صورت شکایت شهروندان از پرنده‌فروشانی که به فروش مرغ، کبوتر و یا ذبح آن اقدام می‌کنند برخورد می‌کند.

به گفته پزشک شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده موارد تخلف با شماره‌های 1490 و 8415001 تماس بگیرند.
کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان بیان می‌کند: طبق امار ارائه شده در حال حاضر بیش از 50 مرکز پرنده فروشی درسطح شهر مشهد فعال است که همه این مراکز باید با رعایت کامل مسائل بهداشتی تنها پرندگان تزئینی به فروش برسانند.
معضل حل نشود شورای شهر ورود پیدا می‌کند

رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز می‌گوید: در صورتی که معضل فعالیت پرنده‌فروشان غیرقانونی حل نشود شورای اسلامی شهر ورود پیدا می‌کند.

فاطمه غیور ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه پرندگان بخشی از زندگی شهورندان را تشکیل می‌دهد و ما به وجود آن‌ها نیاز داریم حذف پرنده فروشان ممکن نیست بلکه باید این صنوف در یک چارچوب قانونی و با رعایت مسائل بهداشتی ساماندهی شوند تا مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نکنند.

وی بیان کرد: تاکنون جلسات زیادی نیز دراین راه برای برقراری تعامل با مرکز بهداشت و دامپزشکی برگزار شده است ولی باید هر چه زودتر این مشکل و معضل شهری رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha