دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 67667
سلامت نیوز : یکی از مهم ترین فرآیندهای دستیابی به سلامت محصولات خونی، بررسی پزشکی پیش از اهدای خون است. یکی از مهم ترین ارزیابی های پزشکی، بررسی احتمال انجام رفتارهای غیربهداشتی در داوطلبان اهدای خون است.در حال حاضر در جامعه، حجامت به عنوان یک روش درمانی در طب سنتی رواج یافته و مورد توجه جامعه است.اگر چه مواردی از انجام حجامت در مراکز بهداشتی و زیر نظر پزشکان انجام می شود ولی به دلیل آن که فرآیند واحدی برای صدور مجوز فعالیت و در نتیجه اعمال نظارت موثر و مستمر بر مراکز انجام حجامت تدوین نشده است، برخی سودجویان از این روش درمانی سوءاستفاده می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ حجامت غیربهداشتی تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و از جمله داوطلبان اهدای خون به شمار می رود. همه روزه در پایگاه های اهدای خون، تعدادی از داوطلبان به دلایل پزشکی و از جمله انجام رفتارهای غیربهداشتی از اهدای خون معاف می شوند.سازمان انتقال خون بر اساس استانداردها و شاخص های بین المللی و کشوری، به ناچار موظف است در راستای حفظ و ارتقای سلامت فرآورده های خونی، حجامت را به طور کلی به عنوان یک رفتار پرخطر و غیربهداشتی تلقی کند و این داوطلبان را به طور موقت از اهدای خون معاف کند. بر اساس آمارهای موجود، حجامت همواره یکی از اصلی ترین علت های معافیت داوطلبان اهدای خون است.این مهم نه تنها باعث کاهش تولید محصولات خونی می شود بلکه موجب طرد ناخواسته داوطلبانی می شود که ممکن است دیگر رغبتی به بازگشت و مشارکت در این امر مهم و حیاتی جامعه نداشته باشند و در هر صورت نتیجه نهایی، کاهش ذخایر خونی خواهد بود.

رعایت نکردن این موارد علاوه بر این که سلامت افراد را تهدید می کند، موجب مخدوش شدن تصور جامعه از حجامت به عنوان یک روش درمانی موثر در طب سنتی خواهد شد.به نظر می رسد وقت آن رسیده است تا مسئولان ذی صلاح بهداشتی و درمانی ضمن تعامل با متولیان و صاحب نظران در انجام حجامت بهداشتی، واقع بینانه و با پرهیز از مسائل حاشیه ای با عنایت به شرایط موجود و با هدف جلوگیری از عواقب آن، راهکارهایی علمی و عملی در راستای ساماندهی مراکز انجام حجامت بهداشتی تدوین کنند و برای اجرای مستمر و موثر آن اهتمام ورزند.قطعا این رویکرد دغدغه متخصصان طب سنتی نیز است و نتیجه این رویکرد، گامی ارزشمند در حفظ و ارتقای سلامت عمومی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha