سلامت نیوز : وقتی یک معتاد ترک می کند و به جامعه باز می گردد،باید جامعه از او حمایت کند تا بتواند یک زندگی عادی را در پیش بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ این حمایتها مستلزم طرح و بودجه است. اما فرید براتی سده مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مشکل را کمبود اعتبار و بودجه می داند.و می گوید که ما امسال حدود 5 میلیارد تومان بودجه دریافت کردیم در حالیکه اعتبار واقعی ما حدود 25 میلیارد تومان باید باشد. وی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید:ما در زمینه حمایتهای اجتماعی طرح های فراوانی داریم اما کمبود اعتبار داریم.

شما اعلام کردید که تا کنون 2 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک میلیارد و 600 میلیون تومان از طرف وزارت بهداشت و 900 میلیون تومان از طریق سازمان بهزیستی بودجه دریافت کردید،درحالیکه اعتبار واقعی شما 25 میلیارد باید باشد ین کاهش اعتبار در چه بخشهایی از فعالیت شما بیشتر تاثیر می گذارد؟
بله ما حدود 5میلیارد تومان اعتبار از ستاد مبارزه با مواد مخدر،وزارت بهداشت و  خود سازمان بهزیستی دریافت کردبم ،در حالیه اعتبار واقعی ما 25میلیارد تومان است. این کسری اعتبار در همه بخشها خودش را نشان می دهد اما بیشترین تاثیر آن در بخش درمان،طرحها و حمایتهای اجتماعی است.در واقع بودجه ای که امسال ما دریافت کردیم برای هزینه های جاری بود و طرحهای حمایتی ما از معتادان همچنان بر روی کاغذ ماند.

مثلا ما طرح خانه میان راهی داشتیم که برای معتادانی بود که خانواده نداشتند اما اجرایی نشد.بسیاری از استانها از ما پناهگاه و سرپناه برای حمایت از معتادان می خواهند که ما امکان تامین این بودجه ها را نداریم.بنابراین ما نمی توانیم حمایتهای اجتماعی از معتادان داشته باشیم و تنها با درمان آنها را دوباره به اجتماع بازمی گردانیم درحالیکه این اصلا صحیح نیست و باید از معتادان بعد از ترک هم حمایت کرد و روشهای غیر دارویی و مشاوره را به کار برد.

بنابراین مشکل کمبود بودجه در بخش حمایت و درمان بیشتر خودش را نشان می دهد؟
به طور کلی ما هنوز در زمینه حمایتهای اجتماعی مشکل داریم و مسئولان این بخش را نمی پذیرند در حالیکه ترک معتاد یک بخش است،اما حمایت از آن مهمتر است.چون وقتی معتاد به جامعه باز می گردد اگر کار نداشته باشد یا خانواده او رانپذیزد تمام مراحل درمان ما به هدر می رود.ما در زمینه حمایتهای اجتماعی طرح فراوان داریم اما بودجه ای برای آن نداریم.

شما برای سال آینده چقدر پیش بینی بودجه دارید؟
برای بخش پیشگیری 25 میلیارد تومان و برای بخش درمان و کاهش آسیب هم همین مقدار.یعنی در مجموع 50 میلیارد تومان.اما مانند تمام این سالها ازاین مقدار قطعا رقم کمتری دریافت می کنیم.چون به هرحال ستاد مبارزه با مواد مخدر هم بودجه واقعی خود را دریافت نمی کند که بخواهد پرداخت کند.


همانطور که اطلاع دارید، استاندار تهران در نشست مشترک شوراهای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفته اند که  از مشاهده معتادان در خیابان‌ها شرمسارند.به نظر شما وزارت بهداشت هم مشکل کمبود بودجه را در این زمینه دارند؟
اتفاقا من هم در این جلسه حضور داشتم و پاسخم را دادم. ماجرا از این قرار است که دو ماه پیش ما با نمایندگان استان تهران در مجلس جلسه داشتیم که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر و سردارساجدی نیا هم حضور داشتند. در آن جلسه سردار ساجدی نیا اعلام کردند که در پارکی حدود 100 زن معتاد هستند که جایی برای ساماندهی آنها وجود ندارد. نمایندگان از بهزیستس کمک خواستند و ما هم قول همکاری دادیم.ما هزینه نگهداری آنها را هم به یک NGO پرداخت کردیم . پول بهزیستی در آنجا مانده اما با گذشت دو ماه هنوز این معتادان را به ما تحویل ندادند.بنابراین بهزیستی با وجود کمبود بودجه در این زمینه خوب عمل کرده و حتی رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران هم به این موضوع دیروز اشاره کردند که کم کاری از بهزیستی نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha