سلامت نیوز : محمدرضا نوروزی امروز در نشست خبری هفته سلامت مردان اظهار داشت: ما به دنبال سلامت محوری هستیم و نه بیمار محوری و بهتر است قبل از اینکه افراد بیمار شوند با آگاهی دادن و تشخیص زودرس از بیماری پیشگیری کنیم چرا که هم درمان راحت‌تر است و هم هزینه‌ کمتری را در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به رشد سن امید به زندگی در مردان ایرانی گفت: در ابتدای انقلاب متوسط سن امید به زندگی در مردان 54 سال بود که امروز پس از گذشت 34 سال با بهبود وضعیت معیشت به 72 سال رسیده است و امیدواریم با سلامت محوری آن را ارتقاء دهیم.

به گفته عضو شورای عالی نظام پزشکی اگر چه سن امید به زندگی در مردان در کشوری مانند ژاپن 10 سال بالاتر از ایران است اما می‌توان با ارتقا سلامت مردان آرامش را در خانواده‌ها حاکم کرد.

دبیر انجمن اورولوژی ایران با اشاره به تاریخچه اختصاص یک روز به سلامت مردان در دنیا گفت: از سال 1994 این موضوع در آمریکا آغاز شد و در سال 2006 در کشور چین و بلافاصله در ایران روزی به عنوان سلامت مردان اختصاص یافت.

نوروزی گفت: در سلامت مردان فقط مردان بالغ مورد توجه نیستند بلکه باید از دوران نوزادی وقتی کودک پسر به دنیا می‌آید تا هنگامی که فرد کهنسال می‌شود سلامت آنها مورد نظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به متوسط مراجعات هر ایرانی به پزشک در طی سال گفت: به طور متوسط هر ایرانی 5 بار در سال به پزشک مراجعه می‌کند اما نکته قابل توجه این است که تعداد مراجعات خانم‌ها بیشتر از مردان است.

این متخصص اورولوژی با انتقاد از اینکه مردان در حوزه بیماری‌های ادراری، تناسلی بسیار دیر مراجعه می‌کنند اضافه کرد: مردان با مشاهده خون در ادرار، اختلال در توانایی جنسی، و ناباروری یا مراجعه نمی‌کنند یا بسیار دیر مراجعه می‌کنند و کم هستند پسرانی که قبل از ازدواج حاضر باشند با مراجعه به پزشک تست باروری بدهند و از ناباروری خود آگاه شوند.

وی اختلالات جنسی و ناباروری را یکی از ۵ علت اول طلاق در جامعه عنوان کرد و گفت: متأسفانه ناباروری مردان در دادگاه مشخص می‌شود در حالی که می‌توان جلوی بسیاری از عوارض ناشی از آن را با پیشگیری و تشخیص زودرس گرفت.

نوروزی اضافه کرد: نزول بیضه در نوزادان پسر یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد. بیشتر این امر در نوزادان زودرس بیشتر دیده می‌شود که در صورت درمان نشدن می‌تواندبه سرطان بیضه و ناباروری در بزرگسالی منجر شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی اطلاع‌رسانی در مورد بیماری‌های دستگاه تناسلی و ادراری را یکی از نکات کلیدی در پسران سنین 12 تا 18 سالگی عنوان کرد و گفت: خطراتی که در این سن ممکن است سلامت مردان را تهدید کند با اطلاع‌رسانی درست قابل پیشگیری است.

وی بروز سرطان بیضه را در سنین 15 تا 35 سالگی در مردان به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها عنوان کرد که فقط با یک تورم خود را نشان می‌دهد و علائم دردناک ندارد.

به گفته این متخصص اورولوژی می‌توان با اطلاع‌رسانی به مردان قبل از ازدواج آنها را ترغیب کرد تا با مراجعه به پزشک مشکلات احتمالی خود در دستگاه تناسلی را بررسی کند.

وی گفت: در سنین میانسالی و کهنسالی مردان که عادت‌های خاصی مانند کشیدن سیگار، قلیان و مصرف مواد مخدر دارند دو تا 4 برابر در معرض سرطان ریه و مثانه قرار می‌گیرند و باید به کوچکترین علامت مانند ادرار خونی توجه کنند.

نوروزی تاکید کرد: همچنین کسانی که پدر یا عموی آنها به سرطان پروستات مبتلا شده ۴ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

به گفته این متخصص اورولوژی از هر سه مراجعه کننده نیمی از آنها به واسطه اصرار و تاکید همسرشان به پزشک مراجعه کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha