سلامت نیوز : بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اولین نشست مشترک شوراهای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌های استان تهران افزود: تا پایان آبان سال‌جاری،‏ 25 هزار نفر معتاد متجاهر و فاقد گواهی درمان در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر) تحت درمان قرار ‏گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: طبق آخرین آمارها در شش ماهه نخست امسال، مجموعاً 3940 مرکز درمان و کاهش آسیب در کشور وجود دارد که در حال خدمات‌رسانی به افراد وابسته به سوء‌ مصرف مواد هستند و بیش از 657 هزار نفر نیز تحت پوشش خدمات مراکز درمانی اعتیاد قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: در 15 استان کشور، مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر) راه‌اندازی شده است و در برخی استان‌ها همچون فارس و همدان این مراکز مراحل پایانی راه‌اندازی خود را طی می‌کنند و آماده افتتاح می‌باشند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد گفت: در ماده 16 قانون، دو گروه معتادان فاقد گواهی درمان و معتادان متجاهر تعریف شده و به عبارتی افرادی که معتاد هستند و نمی‌خواهند یا نمی‌توانند درمان شوند در این مراکز تحت درمان قرار می‌گیرند.

دین‌پرست ادامه داد: با توجه به اینکه‏ 25 هزار معتاد متجاهر و فاقد گواهی درمان در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان تحت درمان قرار ‏گرفته‌اند ضرورت ابلاغ آیین‌نامه مراقبت‌های بعد از خروج معتادان از این مراکز درمانی احساس می‌شود که چندی پیش، پیش‌نویس این آیین‌نامه طبق قانون توسط کمیته حقوقی ستاد مبارزه بامواد مخدر تنظیم شد.

وی افزود: این آیین‌نامه پس از تایید وزرای کشور، بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید نهایی دادستان کل کشور در اردیبهشت ماه امسال به ریاست قوه قضاییه ارسال شده که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد ابلاغ این آیین‌نامه مهم باشیم.

وی بیان داشت: این آیین‌نامه مشخص می‌کند معتادانی که در مراکز درمان اعتیاد ماده 16 درمان شده‌اند پس از خروج از این مراکز چه تکالیفی دارند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر طبق تفاهمنامه این ستاد با وزارت بهداشت و بهزیستی، مقرر شد افرادی که از مراکز ماده 16 خارج می‌شوند تا یکسال تحت پوشش خدمات درمانی آنها باشند که در این راستا امسال اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای توسعه و استمرار برنامه‌های مختلف درمان و کاهش آسیب به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران اختصاص یافت.

دین‌پرست همچنین افزود: برای راه‌اندازی مرکز ماده 16 در تهران، تنها مشکل مکان داریم بنابراین هر فرمانداری که مرکزی را مشخص و شورای هماهنگی مرکز ماده 16، استانداردهای قانونی آن مرکز را تایید کند، ستاد تمام هزینه‌های نگهداری، پشتیبانی و جاری آن را تامین خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارشها دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (‏UNODC‏)، بیش از 200 میلیون نفر از جمعیت ‏بزرگسال دنیا در سال 2010 ، حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر نیز 10 میلیون نفر در تجارت مواد مخدر سودآوری می‌کنند.

وی ادامه داد: سالانه 200 هزار نفر در دنیا و 4200 هزار نفر در ایران جان خود را به خاطر سوء‌ مصرف مواد از دست می‌دهند اما علی‌رغم این آمار به دلیل اقدامات مناسب و کارآمد کاهش آسیب در هفت ماهه نخست امسال، مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر 3/28 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به جلسه هفته اخیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد گفت: در آن جلسه مصوب شد که تهدیدات ناشی از مواد مخدر صنعتی (پرخطر) و مواد مخدر سنتی (سبک) در کشور مشخص و چگونگی تغییر الگوی مصرف مواد پرخطر به مواد کم خطرتر شناسایی شوند.

دین‌پرست همچنین با اشاره به مصوبه جلسه هیئت وزیران در خصوص بیمه معتادان یادآور شد: بر اساس بند یک این مصوبه، وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی مکلف است هزینه‌های ترک اعتیاد معتادان را مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار دهند که هنوز اقدامی از سوی این وزارتخانه انجام نشده است.

وی ادامه داد: در بند دو این مصوبه نیز شورای عالی اشتغال موظف است بر اساس دستورالعمل ابلاغی دبیرخانه این ستاد و با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل ۵ درصد از اعتبارات تخصیصی مربوط به اشتغال را سالانه به اشتغال معتادان بهبودیافته اختصاص دهد که دستور‌العمل مربوطه تهیه و طی همین روزها ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه، در خصوص حرفه‌آموزی معتادان گفت: بر اساس این مصوبه، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای موظف است سالانه 25 هزار نفر از معتادان بهبودیافته معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور،‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی،‌ خدمات بهداشتی و درمانی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و سازمان‌های مردم‌نهاد را تحت پوشش دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای خود قرار دهد که سعی داریم هر چه زودتر این رقم را محقق سازیم.

دین‌پرست همچنین در خصوص واگذاری مسکن مهر به بهبودیافتگان اعتیاد خاطر نشان کرد: طبق این مصوبه، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند معتادان بهبودیافته معرفی شده توسط دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌ها را در طرح مسکن مهر در اولویت قرار دهند.

در پایان نشست، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اجرای بند یک مصوبه هیئت وزیران، قول مساعد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha