در حالی كه رییس انجمن بیهوشی ایران با اشاره به اثبات عوارض شدید ناشی از كاربرد «هالوتان» در بیهوشی اعمال جراحی و كاهش چشمگیر مصرف این ماده بیهوشی در جهان، حذف هالوتان از نظام درمانی كشور را خواستار شده است، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت نیز با اذعان به تلاش وزارت بهداشت به جایگزینی این دارو، عدم همكاری شركت‌های بیمه را جدی‌ترین مانع كاهش مصرف «هالوتان» در كشور عنوان كرد.

دكتر دیناروند در گفت‌و‌گو با ایسنا در عین حال تاكید كرد كه هالوتان بر اساس نظر متخصصان عضو شورای داروی وزارت بهداشت، در فهرست داروی كشور حفظ شده چرا كه این دارو در برخی موارد كاربرد دارد.

دكتر قیامت رییس انجمن بیهوشی ایران، چندی پیش در گفت‌و‌گو با ایسنا با ابراز نگرانی نسبت به عوارض مصرف هالوتان خصوصا در بیماران قلبی خاطرنشان كرد: اگر چه داروی «سووفلوران» به عنوان جایگزین «هالوتان» در اعمال جراحی پیشنهاد شده اما این دارو به دلیل عدم حمایت شركت‌های بیمه‌گر گران بوده و لذا در عمل، مصرف «هالوتان» در كشور تنها 10 تا 15 درصد كاهش یافته است.

دكتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ابراز ناخرسندی از تمایل بیمه‌گر‌ها به پوشش داروهای ارزان قیمت و تحت پوشش قرار ندادن 10 درصد از داروهای مورد نیاز مردم، عدم همكاری شركت‌های بیمه‌گر را مانع اصلی در راه كاهش مصرف هالوتان در اتاق‌های عمل خواند و گفت: داروهای جایگزین برای هالوتان در كشور موجود و در فهرست داروی كشور به ثبت رسیده است،‌ اما نبود پوشش بیمه‌یی برای این داروها استفاده از آنها را در انجام بیهوشی‌های اعمال جراحی ناممكن می‌كند.


وی با بیان این كه متخصصان بیهوشی مجاز به استفاده از داروهای جایگزین هالوتان در اتاق‌های عمل بر اساس تشخیص خود هستند، اذعان كرد: ارزان تر بودن و نبود پوشش بیمه‌یی برای داروهای جایگزین، متخصصان بیهوشی را ناچار به انتخاب هالوتان می‌كند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به این كه وزارت بهداشت یكی از اعضای شورای عالی بیمه به شمار می‌رود، اعلام كرد: وزارتخانه درخواست خود را در این شورا مبنی بر پوشش داروهای جایگزین هالوتان ارائه كرده اما هنوز پاسخی از مسئولان امر دریافت نكرده است.

دیناروند تصریح كرد: متاسفانه اغلب بیمه‌گذاران از میان داروهای مشابه موجود در بازار داروی كشور اقدام به پوشش داروهای ارزان‌تر می‌كنند. این در حالی است كه به نظر می‌رسد، مردم بیش از بیمه بودن داروهای ارزان قیمت نیازمند استفاده از داروهای گران قیمت تحت پوشش بیمه هستند.


وی گفت: نبود حمایت‌های شركت‌های بیمه‌گر از داروهای گران قیمت، بار مالی سنگینی را بر دوش مردم گذاشته و آنها را با مشكل مواجه می‌كند.


معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: از این رو توسعه پوشش بیمه‌یی كشور، امری ضروری به نظر می‌رسد. اگرچه شركت‌های بیمه گر خود همواره با مشكلاتی از قبیل كسری اعتبار همواره دست به گریبانند.


وی در پایان از مسئولان بیمه گذار كشور خواست تا با توجه بیشتر به نیازهای دارویی مردم، نسبت به حمایت از داروهای جایگزین هالوتان اقدام كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha