سلامت نیوز : غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با فارس به مناسبت هفته ملی سلامت مردان (اول تا هفتم اسفند ماه) اظهار داشت: طی چند سال گذشته (از سال 85) روز ملی سلامت مردان با رویکرد ارتقای سلامت جامعه و تبدیل فرهنگی درمان‌نگر به سلامت‌نگر در نخستین پنج‌شنبه اسفند ماه برگزار شد و در سال جاری هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سلامت مردان مسئله‌ای است که سبب استحکام و ارتقای سلامت خانواده، سلامت نیروی کار جامعه و موجبات توسعه کشور را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت از حقوق انسانی اجتماعی و فرهنگی همه افراد اعم از زن و مرد را یک حق اساسی دانسته و تأمین نیازهای سلامت آنها را تکلیف اصلی دولت شمرده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه جمعیت مردان استان مرکزی براساس سرشماری سال 1390، حدود 715 هزار و 527 نفر بوده است، خاطر نشان ساخت: در مردان بار ناشی از حوادث ترافیکی پنج برابر زنان، اعتیاد حدود 10 برابر زنان، سقوط حدود سه برابر زنان، حوادث ناشی از نیروهای مکانیکی جاندار و بی‌جان و همچنین قتل و خشونت، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و بیماری قلبی و ریوی، خودکشی، آسم، سوختگی، اسکیزوفرنی، ایدز و HIV مثبت در مردان بیشتر است.

فتح‌آبادی افزود: مردان در مقایسه با زنان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و معمولا تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری خود، به مراکز درمانی رجوع نمی‌کنند بسیاری از مشکلات سلامت به دلایل اقتصادی و اجتماعی قابل مداخله است، به طوری که در برخی کشورها طراحی برای کاهش و حتی حذف آنها آغاز شده است.

وی ادامه داد: جامعه مردان همواره با تهدیدهای متعددی در زمینه سلامت روان، آسیب‌های ناشی از شغل، رفتارهای غلط تغذیه‌ای، اعتیاد و رفتارهای پرخطر مواجه هستند، بنابراین اطلاع رسانی و آموزش می‌تواند تأثیر به سزایی در پیشگیری و سلامت آنان داشته باشد.

فتح‌آبادی افزود: هفته ملی سلامت مردان امسال با شعار «با خود مراقبتی، یک برنده باشید» و با هدف حساس سازی و بسیج آموزشی نسبت به اولویت‌های سلامت، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری‌های خطیر و بدون علامت، افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و گسترش فرهنگ‌ همکاری درون بخشی و برون بخشی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه هفته ملی سلامت مردان طی روزهای 1 تا 7 اسفند ماه است، افزود: نخستین روز از هفته سلامت مردان به عنوان خود مراقبتی و تغذیه پیشگیرانه، دومین روز به عنوان خود مراقبتی و فعالیت بدنی، سومین روز خود مراقبتی و ترک مصرف دخانیات، چهارمین روز خود مراقبتی و پایبندی به روابط خانوادگی، پنجمین روز خود مراقبتی و کنترل عوامل خطر بیماری‌ها، ششمین روز به عنوان خود مراقبتی و رعایت ایمنی در محیط کار و رانندگی و هفتمین روز به عنوان خود مراقبتی و کنترل استرس نامگذاری شده است.

فتح‌آبادی خاطر نشان ساخت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و بسیج جامعه پزشکی مقرر است برنامه‌های این دفتر در سه محور به مردان سطح استان ارائه شود که شامل برنامه‌های تبلیغی و اطلاع ‌رسانی از طریق رسانه‌ها، برنامه‌های مربوط به ارائه خدمات رایگان از سوی پزشکان متخصص کلیه و مراکز درمانی استان و برنامه‌های آموزشی و مشاوره از قبیل مشاوره رایگان روان، مشاوره رایگان تغذیه، مشاوره رایگان ترک سیگار و دخانیات و... می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha