دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 67689

سلامت نیوز : برلیانت بزرگمهر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آجیل با داشتن آهن، ویتامین B، پروتئین گیاهی، انرژی بالا و چربی غیر اشباع جزو گروه مغزدانه‌ها محسوب می‌شود پس بهتراست در میان وعده ها از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: آجیل منبع بسیار خوب ویتامین گروه B محسوب می‌شود، مقداری هم آهن دارد. از طرفی چون پروتئین بالا دارد، آن هم پروتئین گیاهی، پس بهتر است در میان وعده‌ها از آن استفاده شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه آجیل‌ها چربی بالایی دارند افزود: چربی‌هایی که در مغز دانه ها وجود دارند بسیار مفیدند چرا که جزو چربی‌های غیراشباع با چند باند مضاعف و حتی با یک باند مضاعف هستند.

بزرگمهر ادامه داد: بعضی از ترکیبات آجیل مثل گردو و بادام با کاهش چربی‌های نامطلوب خون باعث تنظیم و تعادل فشار خون می‌شوند و در نهایت به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند.

این مشاور تغذیه با بیان این مطلب که آجیل به علت داشتن انرژی بالا برای بچه‌ها مفید است تاکیدکرد در مصرف آجیل باید چند نکته را رعایت کرد. اول اینکه آجیل را نباید نزدیک وعده‌های اصلی غذایی خورد چرا که جانشین غذای اصلی نمی‌شود و جلوی اشتهای فرد برای خوردن غذای اصلی را می‌گیرد.

بزرگمهر هشدارداد: همچنین با وجود چربی‌های مفید در آجیل، نباید در مصرف آن افراط کرد چرا که باعث چاقی می‌شود.

این مشاور تغذیه گفت: بهتر است افراد آجیل را بیشتر به صورت خام استفاده کنند تا بوداده و شور؛ چرا که نمک بالا به علت افزایش فشار خون می‌شود و به سلامت قلب و عروق صدمه وارد می کند.

وی افزود: از طرفی نمک زیاد باعث کاهش جذب مجدد کلسیم در کلیه‌ها می‌شود و این روند باعث می‌شود که مقدار زیادی از کلسیم از راه ادرار دفع شود و این کاهش کلسیم نیز باعث پوکی و نرمی استخوان می‌شود.

بزرگمهر بابیان این مطلب که آجیل جزو میان وعده‌های مفید برای بچه‌هاست و جانشین خوبی برای چیپس و پفک است به خانواده‌ها پیشنهاد داد: اصولاً تعادل را در تغذیه رعایت کنند و در مصرف مواد غذایی افراط نداشته باشند، از مواد غذایی مختلف استفاده کنند و مواد تازه را بر مواد فرآوری شده ترجیح دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha